menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zeldzame bananen

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

Goeiemiddag tuinliefhebbers.

Nu we stilaan steeds meer weten over de musa basjoo, zijn er mss mensen bij die zich wagen aan andere bananensoorten... Wie heeft bvb al ervaring met een musa balbisiana, nagensium, cheesmani, itinerans,...
Kunnen deze sneller groeien dan de musa basjoo?

grtjes

Sam
woensdag 3 maart 2010 - 19:46
kristof_P

Kristof_P

de meeste soorten groeien ong. even snel als M. basjoo. sommige soorten worden een stuk groter dan M. basjoo en sommige zijn echte dwergen. enkel de M. basjoo is zonder bescherming winterhard (de rhizoom).
zelf heb ik wel al sinds 2007 enkele M. itinerans in de tuin groeien maar die worden goed beschermd tijdens de winter.

Ensete's zijn een leuke afwisseling van de Musa's. check maar eens de prachtige Ensete ventricosum 'maurelli'...deze prachtige banaan doet het prima in de tuin en kan van ong. 50cm hoog in april tot 2m hoog in oktober/november groeien voor de eerste nachtvorsten je dwingen hem uittespitten (wat overigens met heel weinig wortels perfect lukt) en vorstvrij en droog te overwinteren.

gr
Kristof
woensdag 3 maart 2010 - 20:06
sbeetje

Sbeetje

Bedankt voor het antwoord, Kristof. Ik heb zelf ook een tijdje een maurelli gehad. Ik liet de plant overwinteren op een vorstvrije plaats, en opnieuw aan de groei komen in de serre. Maar blijkbaar heeft dit schimmel veroorzaakt, want de plant is kort nadien afgestorven.

Hoeveel kan een itinerans groeien in 1 seizoen, Krsitof?

Hebben hier mensen ervaring met de balbisiana of cheesmani?

grtjes
donderdag 4 maart 2010 - 07:53
sbeetje

Sbeetje

Niemand anders ervaring met ongewone bananensoorten?
zaterdag 6 maart 2010 - 15:22
greener

Greener

Ik zou toch mijn geld zetten op de Ensete's.
De Maurellii is afgestorven door rot/schimmel schreef je.
Echt te nat gehouden.
Deze soort mag je bijna als een succulent behandelen in de winter.
Bij mij staat hij op een donkere plek op zolder, heeft de afgelopen maand ongeveer 500 ml water gehad, en heeft bijna geen kluit zodat deze niet kan gaan rotten.
Op deze manier krijg je ze echt de winter door.

Sebas
zaterdag 6 maart 2010 - 18:39
Victor44

Victor44

Mijn twee ' musa sikimensis 'bananen waren verleden jaar bij -20°C helemaal bevroren dacht ik ,tot op een dag eentje plots terug ging scheuten geven. Ik heb deze plant toch maar uitgedaan voor de winter en hem in pot laten overwinteren op een onverwarmde kamer. Ik ben van plan om hem na de winter opnieuw in volle grond te plaatsen. Dus was hij ondergronds toch redelijk bestand geweest,de ganse stam was wel afgevroren en rot,alhoewel ik hem toen goed had ingepakt.
Ik hoop dat hij volgend jaar wel zal overleven,want dan zal hij wel te groot zijn om boven te laten overwinteren in pot.
Gtjs
zaterdag 6 maart 2010 - 20:17
Peppody

Peppody

zie hier mijn ervaring met de maurelli. Ik vrees nog steeds dat het niet meer goed gaat komen.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&page=1&tid=30595
zondag 7 maart 2010 - 21:36
sbeetje

Sbeetje

Als je nogal veel wortels verwijderd van je maurelli, bestaat de kans dan niet dat de plant niet meer wil groeien in het late voorjaar?

Blijkbaar zijn er toch veel mensen die een ensete verkiezen boven een iets ongewonere banaan. Nochtans vind ik een cheesmani gemakkelijker te overwinteren dan een ensete.
maandag 8 maart 2010 - 07:51
greener

Greener

Bij de Maurellii haal ik elk jaar bijna alle wortels van de plant.
Die ik op zolder heb staan en heeft een stam van ongeveer 1 meter lang, en die past met zijn zijn kluitje bijna in een P9 pot!
Tijdens het naar binnen halen alle bladeren verwijderen.
Dit doen alle mensen op bananenforums en exotenforums.
Dit resulteerd in een minimale kans op rot, waar deze plant helaas vaak aan onder door gaat.
Zijn groene broer, de gewone Ventricosum had ik ook altijd op deze manier gedaan, tot afgelopen najaar, ik heb toen 2 stuks in hun gewone pot naar binnen gebracht.
Jullie mogen raden, niets meer van over en een weggerotte blubberpot...
Puur een vocht probleem.
Zoek op google naar bovenstaande, je ziet dat dat echt de manier is.
Ik beweer dus niet dat het op andere manieren niet kan, maar de kans is echt veel en veel groter op overleving als je bovenstaande hanteerd.

Sebas
ik zocht even snel op google, Maurelli pot, genoeg hits, hit nummer 6 gaf al meteen het volgende aan:

De Ensete ventricosum "Maurelli" (is geen musa!) kan absoluut geen vorst verdragen.

Eenmaal aan de groei lust ie veel water. In het najaar met een kurkdroge kluit in de winterstalling zetten, of zelfs zonder kluit. Zeker niet in een ruime pot/kuip wegzetten want dan is de kans te groot dat er nog te veel vocht in de kluit zit.

Dit jaar heb ik hem voor het eerst met succes overgehouden!
Wanneer de kans op vorst voorbij is plant ik de mijne met flink wat mest in de volle grond, en in het najaar graaf ik hem weer uit.
maandag 8 maart 2010 - 09:42
Peppody

Peppody

ik kan het alleen maar beamen, want de maurelli is echt helemaal aan het wegrotten nu... Mocht ik weer ergens een goedkoop exemplaar tegenkomen dan ga ik het komend jaar weer proberen. Het is zo zonde want hij was zo mooi en groot. En zijscheuten o.i.d. zie ik ook niet dus het is echt einde oefening.
maandag 8 maart 2010 - 15:21
kristof_P

Kristof_P

de maurelli is wss de hardste Ensete. dat ze geen vorst aankunnen is een fabeltje (dat ze naar binnen moeten bij ons in de winter klopt wel). ik heb mijn exemplaren al enkele keren -3°C laten ervaren zonder enige schade! in Cornwall bijv. kunnen ze deze banaan gewoon in de tuin groeien. het vriest er wel niet veel maar toch ook wel iedere winter een paar nachten tss de 0/-4°C.

van Musa's heb ik enkel de cheesmani, nagensium, yunanensis, itinerians, basjoo, basjoo 'sakhalin' en de zebrina. de traagste is de nagensium. de andere groeien allemaal wat op hetzelfde tempo.

de Musella heb ik ook maar dat is geen Musa...

gr
Kristof

@Peppody,

je maurelli niet wegsmijten. als ze rotten gewoon afsnijden tot juist boven de wortels en normaal gezien zal je na een tijdje beloond worden met een massa nieuwe scheuten op die manier
maandag 8 maart 2010 - 17:57
sbeetje

Sbeetje

Greener, bij welke temp overwinter je best een ensete. Is 10 graden voldoende?

Kristof, hoe overwinter je al deze bananensoorten op dezelfde manier? Gebruik je noppenfolie. Ik wist zelfs niet dat de nagensium voldoende winterhard is voor ons klimaat.
Heb je foto's van uw bananen tijdens de zomerperiode?

grtjes
dinsdag 9 maart 2010 - 12:32
kristof_P

Kristof_P

de basjoo en de basjoo sakhalien bescherm ik niet. in een normale zachte winter kunnen de stammen overblijven. in winters zoals deze en de vorige vriezen ze af tot de grond maar dat is niet erg. tegen het einde van het jaar zijn ze weer meer dan 2.5m hoog. de itinerans laat ik ook in de volle grond maar die staat dan wel vorstvrij tijdens de winter. de anderen gaan naar de kas en worden bij min. +5°C droog overwintert.

voor foto's zal ik de externe hardeschijf moeten doorzoeken...als ik ze heb gevonden zal ik wel enkele foto's posten .


gr
Kristof
dinsdag 9 maart 2010 - 17:19
greener

Greener

De Ensete hou ik op zolder op een graad of 16/17.
Aardig hoog maar door de donkere standplaats en minimale watergift heeft de Ensete pas 1 blad in al die maanden gemaakt.
Ik zou voor bananen niet lager gaan dan een graad of 5 en niet hoger dan 17.

Sebas
dinsdag 9 maart 2010 - 18:39
sbeetje

Sbeetje

Ik ben heel benieuwd naar de foto's Kristof. Greener, als jij foto's hebt, dan mag je die ook altijd posten.
Hoe hoog zijn jullie planten in de zomertijd?
dinsdag 9 maart 2010 - 20:23
sbeetje

Sbeetje

Heeft er al iemand foto's gevonden van zn banaan? Ik wacht vol ongeduld
donderdag 25 maart 2010 - 12:51
Tarzan

Tarzan

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

Sikkimensis 2009

Maurelii 2008

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 27 maart 2010 - 09:01
greener

Greener

Maurelii in de volle grond is altijd super.
Hoe veel jaar heb je die al overgehouden?
Jammer van die windschade he, zou toch mooi zijn als ze daar geen last van hadden.

Sebas
zaterdag 27 maart 2010 - 09:53
Tarzan

Tarzan

We hebben hem 2 winters overwinterd.
Nu al 2 jaar weg.
Op foto was hij hooguit 4 jaar
zaterdag 27 maart 2010 - 10:05
sbeetje

Sbeetje

Wat een immense monsters! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Hoe overwinter je uw sikkimensis? Snij je de plant terug tot aan de bodem, of bescherm je stam?

En hoe overwinter je die ensete? Alle aarde verwijderen in de winter, en oppotten. Of doe je dit niet?
zondag 28 maart 2010 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon