menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Avocado uit pit

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Ik heb onlangs een avocado pit in een glas gezet en na open te splijten komt er nu onderaan een soort stengel of dikke wortel uit, is dit dan de plant of wordt er eerst een wortel gevormd en dan pas later de stengel van de plant?
kwestie dat hij niet omgekeerd groeit.
Iemand hier ervaring mee?
zaterdag 5 december 2009 - 19:07
Plantadvies

Plantadvies

Daar ben ik het zeker niet mee eens. De stengel komt namelijk eerst. Als er eenmaal enkele blaadjes zijn en genoeg wortelvorming kan je de avocado planten in potgrond.

plantadvies
http://plantadvies.com

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 5 december 2009 - 22:45
Matabish

Matabish

Ik heb mijn avocadopitten altijd rechtstreeks in potaarde gezet met brede kant naar beneden en
puntje nèt onder de aarde en altijd mooi resultaat gehad.
Alleen werden de planten nadien binnen te schichtig en te hoog en buiten werden ze lelijk door de regen.

zondag 6 december 2009 - 01:05
Plantadvies

Plantadvies

Het is inderdaad best lastig om de advocado op te kweken. Ik heb het een aantal kwekers zien doen. Op water en de methode meteen oppotten. Vond het ook bijzonder om te zien dat eerst de stengel kwam.

Plantadvies
http://plantadvies.com
zondag 6 december 2009 - 10:29
cee

Cee

Bij mij zal die in de veranda terechtkomen, dus licht genoeg,
Hopelijk zorgt die methode voor een mooie kloeke plant
maar zover zijn we nog niet,
In verband met stengel of wortel, denk ik dan toch dat het eerst de wortel is die nu zie groeien.
Als je de pit met de bol naar onderen zet en de punt naar boven, kan dat bijna niet anders meer.
de tijd zal het zeggen
zondag 6 december 2009 - 13:21
schuurmans

Schuurmans

al vele malen geprobeerd om er iets van te maken, maar telkens helaas.
het is altijd iets met die dingen, te donker, te droog, te nat, te koud, nee, voor mij geen Avocado plant meer in de grond. ik koop de vruchten wel om ze lekker op te eten.

grt
henk
maandag 7 december 2009 - 20:36
Matabish

Matabish

tot dat besluit ben ik ook gekomen Henk.
Vooral daar je, àls je het klaarspeelt om een mooie plant te kweken, je toch nog een 20-tal jaren moet wachten op vruchten!!
Dan laat ik er toch liever de beroepstelers op zweten!

Groetjes,
Matabish.
maandag 7 december 2009 - 20:46
wim1970

Wim1970

ik heb ook ongeveer een jaartje geleden enkele advocado-pitten eerst in water laten staan en daarna, toen ze wortel schoten, ingeplant.

Dit is het resultaat na 1 jaar:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Een flinke plant dus, ongeveer 1m20 hoog!

Om vruchten te krijgen, doe ik het zeker niet, want inderdaad bijna onmogelijk, maar de plant is best mooi!!
woensdag 9 december 2009 - 20:41
schuurmans

Schuurmans

Mooi resultaat Wim, zover heb ik het nooit gebracht. tot ongv. de helft en dan hield het op.

grt
henk
woensdag 9 december 2009 - 20:46
wim1970

Wim1970

Ja, ik heb er ook gehad die zeer vreemde takjes gaven, tot ongeveer 15cm kwam maar leek echt niet op bladen..

Dus ik denk dat je ook beetje geluk moet hebben!

Nu ik het de plant zo op de foto zie, misschien toch eens best gaan ompotten LOL
woensdag 9 december 2009 - 20:49
cee

Cee

Hey,

Het heeft even geduurt maar de avocado boom is nu zo'n 60 cm hoog, en ik vroeg me af of ik die nu zou moeten toppen zodat die een de vorm van een kleine boom zou bginnen aannemen. het principe van de bonsai snoei toegepast, zodat ik een boompje van anderhalve meter uitkom zou ideaal zijn.

Dan wordt die geen 3m want dan kan die niet meer in m'n veranda staan.

En heeft er iemand tips hoe ik dat toppen dan juist moet aanpakken?

PS: een vriend van me is net terug uit afrika, en m'n volgende project is een baobab, hopelijk kiemt er één van de vier of liefst zelfs iets meer dan één!

groeten,
Cee
vrijdag 9 april 2010 - 09:17
cee

Cee

Ik ben nu pas begonnen met het toppen om er een boompje van te maken, maar de avocado is dus nog steeds alive and kicking!!

Veel oud blad maar bovenaan ook al wat nieuw blad te zien.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 28 maart 2011 - 09:43
Avocadoboom

Avocadoboom

Onze plantjes zijn nu 1 jaar. De ene doet het al wat beter dan de andere.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 12 juli 2019 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon