menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideale plaats voor hertshoornvaren

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

Uit het andere topic over hertshoornvaren heb ik begrepen , dat ze niet graag donker staan en blijkbaar graag veel licht en zelfs zon hebben -

Helemaal donker hangt mijn hertshoornvaren hij nu ook weer niet - hij hangt op 1/2 m van het raam op het westen en heeft dus wel rechtstreeks licht maar niet veel -maar als hij echt veel licht nodig heeft , denk ik ,dat ik toch een andere standplaats zal moeten zoeken
- Kan hij in een onverwarmde maar vorstvrije veranda in de winter en in de zomer buiten ? Of heel de tijd in de veranda ? maar die kan heel warm worden in de zomer als ze eens niet open is gezet bij warm weer (ligt op het zuid-westen) Kunnen ze tegen heel hoge temperaturen ?
groetjes
Lily-Anne
woensdag 18 november 2009 - 18:46
printemps

Printemps

@ Lanne

Heb je hem al lang ??

En ? ziet die er gezond uit ?
Anders zou ik hem gewoon laten waar die nu is

mvg
donderdag 19 november 2009 - 13:52
lanne

Lanne

ik heb de hertshoornvaren deze zomer gekocht en tot hiertoe ziet hij er wel gezond uit - ik heb echter vandaag 2 gele bladeren weggedaan ( waren nog wel redelijk klein tegenover al de andere bladeren -
zo'n 20 cm ) mogelijks waren dit nog 2 van de eerste bladeren die hij nu afstoot . Hopelijk blijft het daarbij .Ik zal hem in ieder geval in het vervolg alleen water geven in de koker en hier niet mee overdrijven .
Bedankt
groetjes
LIly-Anne
donderdag 19 november 2009 - 20:20
joopsmit

Joopsmit

Hertshoorn hangt bij mij in de zomer buite onder het blader dek van mijn pergola
Ook hangt er dan een in de boom dicht tegen de stam .
Eigenlijk zie ik en bijna niet naar om en ze groeien als kool .
In de jungle zie je de herts hoorn boven in de bomen zitten tegen de stam en takken aan gegroeit daar hebben ze veel licht en zijn beschermt tegen de zon .
De herts hoorn zuigt zich helemaal vol tijdens een plens bui en dan kan hij er weer een tijdje tegen .
heb je een herts hoorn die zeer groot is geworden dan isverpotten niet een goede mogenlijkheid .
Ik laat meestal wat druiven blad wat vol op in mijn tuin is op de plat liggen en geef hem een maal perjaar een klets lek vocht van vlees wat je onder in het bakje vind als je vlees ondooit .
Deze beschrijving is ook voor de beker varen en bromelia,s Bij de bromelia,s dan ook eventuweel een geraste appel er op gooien dat rot en vergast en doet de meeste planten aan zetten tot bloei .
maandag 23 november 2009 - 02:14
lanne

Lanne

@ Joop
Je schreef :heb je een herts hoorn die zeer groot is geworden dan is verpotten niet een goede mogenlijkheid .
Ik laat meestal wat druiven blad wat vol op in mijn tuin is op de plat liggen en geef hem een maal perjaar een klets lek vocht van vlees wat je onder in het bakje vind als je vlees ondooit .

Als verpotten van een hele grote hertshoornvaren niet zo een goede mogelijkheid is , wat doe jij er dan mee ?
Wanneer en waarom leg je er druivenbladeren op en wat is het nut van het vleesvocht op de plant ? Doe je dat dan ook in het hart van de plant of over de bladeren ?Dat moet dan toch beginnen stinken ???
Ben benieuwd naar je antwoord
groetjes
Lily-Anne
maandag 23 november 2009 - 08:00
joopsmit

Joopsmit

het blad verkruimel ik en dient als voeding in het hard van de pland
een scheutje llek vocht van vlees stinkt echt niet en is een goede voeding ook in het hart vande plant.Verpotten van herts hoorn is eigenlijk niet nodig in princiepe om dat deze planten tegen boom stammen aan groeien en zie daar dus nestelen. en hechten Maar dat gaat dus niet in huis dus zet men hem in een pot .Maar het is mooier en natuurlijkker dat je hem op bind tegen een stuk boom schors maar wel lastig te verzorgen dan en op te hangen .
de voeding geef ik natuurlijk in het hart van de plant de pot dus anders zou het blader niet al te mooi uit gaan zien .En met een klets vocht bedoel ik natuurlijk geen liter maar een paar eetlepels .
maandag 23 november 2009 - 15:30
lanne

Lanne

Zou het niet kunnen dat je het niet merkt dat het stinkt omdat hij in de zomer buiten hangt ? Als ik het goed begrijp geef jij dus 1 keer per jaar enkele soeplepels van dat jus uit ontdooit vlees ( verdund of niet ???)en af en toe een gedroogd en verpulverd druivenblad en verder niets ?
Komen er geen vliegen op dat jus af ?
Heb je al eens een foto van jouw hertshoornvaren hier geplaatst?Ik zal binnenkort die van mij eens fotografferen als er wat meer licht is
groetjes
Lily-Anne
maandag 23 november 2009 - 15:41
joopsmit

Joopsmit

hihi geen soep lepels maar een paar eet lepels onverdunt lek vocht van vlees . Dat ruik je echt niet en komen ook geen vliegen op af .
Ik geef ze verder niets en vooral geen pokon anders verbrand je de wortels
Ik heb geen foto van ze dat kan ik wel eens maken van de zomer ze hangen nu binnen voor het raam uit de zon maar wel licht .
maandag 23 november 2009 - 15:50
EllyC

EllyC

Joop, hangt de hertshoorn dan in een plastic hangpot in de boom of heb je hem op de boomschors vastgemaakt? Ik zou dit ook wel willen doen, lijkt me geweldig, je bootst dan echt de natuurlijke situatie na. Ik heb er eentje die het nu redelijk doet, maar zomers buiten is natuurlijk geweldig voor de plant.

Groet, Elly
maandag 28 februari 2011 - 20:40
lanne

Lanne

Ondertussen is mijn hertshoornvaren te groot geworden voor de plaats waar hij momenteel hangt en heb ik geen andere oplossing dan hem wegdoen - als er iemand uit het waasland hem gratis wil komen afhalen , dan laat je het maar vlug weten
Wie eerst reageert mag hem hebben
groetjes
Lily-Anne
maandag 28 februari 2011 - 20:59
EllyC

EllyC

Wat zal hij mooi zijn Lily-Anne. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar van die mooie plant hem net zo goed zal verzorgen als jij hebt gedaan.

Groetjes Elly
maandag 28 februari 2011 - 22:00
jdcoster

Jdcoster

Over mijn vijver hangt er een holle boomstam met wat gaten in. Iedere zomer plant ik daar wat Bromelia's en epifyten op, o.a. verleden jaar een hertshoornvarentje (dat toch wel volledig in de zon stond).
In oktober haal ik ze er weer af en plaats ze weer in een pot tot het volgende jaar of tot de wortelkluit te groot wordt.

[url=http://img814.imageshack.us/i/documents2.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
maandag 28 februari 2011 - 22:12
EllyC

EllyC

wat ontzettend mooi en creatief, geweldig, goed idee!
maandag 28 februari 2011 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon