menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelitzia - paradijsvogel

Ga naar meest recente reactie

piet1

Piet1

Komen er ook zaadjes na de bloei? En wanneer mag dan de bloem worden weggenomen?
Bedankt voor uw reactie.Groetjes
Piet
maandag 2 november 2009 - 10:44
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb dit jaar zaden gekregen. Je kunt al snel zien of er zaden komen. Om deze te krijgen moet ik wel de bloemen zelf bestuiven. Want de beestjes doen het niet voor mij om de één of andere rede. Er komen dan bollen in met zaden.
maandag 2 november 2009 - 14:22
zourky

Zourky

Ik heb nog geen zaden gekregen,in feite heb ik er nog niet op gewacht eens de bloemen verwelkt knip ik ze af,om te vermeerderen vind ik de plant scheuren,nu staan er al bloemknoppen in die in begin volgend jaar zullen open gaan ze zijn nu ongeveer 50 cm hoog en overwinteren in de veranda op + 10 graden,kunnen ze minder dat weet ik niet,veel geluk met de zaden
groetjes Richard
zaterdag 7 november 2009 - 11:25
kamiel2

Kamiel2

hey Richard,
hier ben ik eens terug, ik heb ook een plant die binnenkort (hopelijk) eens zal een bloem geven, (de eerste in zoveel jaren) maar de stengel van het blad is nu afgebroken, de bloemstengel is ok hoor, tot hiertoe, de bloem moet nog komen!
Is dit normaal of hebben ze iets te kort? de bloemstengel is uit de oksel gekomen en ik heb al veel bladeren zien groeien maar deze stengel ziet er toch heel anders uit, het verontrust mij alleen dat de bladstengel aan het plooien is!! Een beetje raad zou welkom zijn, of misschien is dit normaal???
Toch bedankt voor de raad die je mij al gegeven hebt!!!
Is de Zourky er nog altijd?
mooie beest trouwens!
geef eens een seintje aub!
je hebt mijn prive ook wel denk ik?
groetjes
Kamiel
vrijdag 27 november 2009 - 14:02
zourky

Zourky

Dag Kamiel,ik geloof niet dat het slecht gaat aflopen met de bloem het blad geeft meer ondersteuning voor de bloem ,misschien kun je de bloem wat ondersteunen door ze vast te binden aan de plant,was het blad gebroken door er tegen te lopen of is het door slapte.Hier bij ons staan acht bloem toppen nu ongeveer 50 a 60 cm hoog.
Bloemen komen altijd zo precies uit de stengel van een blad,van in het begin kun je al zien of het een bloem is,bladeren komen uit het hart van de plant,ik ben kontent dat je ook na al die jaren toch bloem gaat hebben,en ge zult zien als het dit jaar maar één bloem is volgend jaar twee.Ik heb mijn planten op het einde van de zomer gescheurd omdat de bij gekomen scheuten te schuin groeide,nieuwe grond en een grotere kuip.
Onze zourky is er nog 13 jaar,maar zijn achterste poten die zijn niet stabiel meer hij schuift weg,om dat schuiven tegen te gaanheeft hij sloefkes die mijn vrouw maak van jeans stof dat is redelijk sterk dan velkron dat zijn die plak banden die aan elkaar kleven,de onderkant
doe ik een laagje tex 7 zo iets als silicone maar sterker,dat dient als antislip,hij heeft zo al enkele paartjes versleten.
Zijn echte naam is usan,onze eerste was zourky,dan irno en nu usan zourky was een teef en de twee anderen reuen het is altijd maar één scheper ,dus drie op 35 jaar onze zourky die heb ik moeten laten inslapen zij had kanker gekregen aan de voorpoot,onze irno kon niet meer lopen hij lag volledig plat,ik zei nog tegen de dierenarts ik denk dat hij aan het sterven is ,neen zei de arts daarvoor is zijn pels nog veel te mooi,de morgen daarop lag hij dood,ik zou graag hebben dat het zo ook met usan gebeurd,dat vind ik het ergste naar de dierenarts bellen om hem te laten inslapen.Ik heb hier op het forum gelogen met de naam maar zourky heb ik maar zes jaar gehad , de arts dan moeten bellen na maanden hinkelen op drie poten en dat vergeet men niet meer,het zijn alle drie brave en trouwe honden geweest moest ik jonger zijn was de volgende terug een duidse herder we hebben nog een hondje een king charles ons gita,de vorige ook zo een 15 jaar geworden
Kamiel de groetjes
Richard
vrijdag 27 november 2009 - 16:26
zourky

Zourky

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dat zijn onze twee rakkers,hier had usan nog geen sloefkes
groetjes Richard
vrijdag 27 november 2009 - 16:40
kamiel2

Kamiel2

Beste Richard?

Dat geeft niet jong dat je de naam niet juist doorgegeven hebt, men moet toch zijn gans gezin niet op het forum zetten nietwaar! dat vind ik toch! En dat je honden zo oud worden betekend dat ze een goede verzorging krijgen, mijn herder indertijd was 10 als ik haar moeten laten inslapen heb (tepelkanker, eerst nog laten opereren maar 1 jaar nadien was het fataal) inderdaad dat vergeet je niet!!!
Teruggekomen op de strelitzia, na je antwoord ben ik die plant in het oog beginnen houden omdat ik zeker wist dat het niet kon zijn van tegen te lopen (ze overwinteren in mijn pc kamer en daar kom ik alleen in) tot zelfs de poetsvrouw mag er niet inkomen dit doe ik liever zelf want als ze ergens op een verkeerde knop drukken door afstoffen bijvoorbeeld zit je nadien met de shit!!!! Vandaag was er terug een bladstengel geplooid en bij nader onderzoek is het in een bruine plaats waar ze plooien, dus ik zal een beetje teveel water gegeven hebben denk ik, ik heb die bladeren dan ook iets onder de bruine plek afgesneden zodat dit niet al het andere kan gaan besmetten, beestjes zijn het niet (heb ik volledig bekeken met het vergrootglas). De bloemknop staat mooi ong.65 cm en mooi recht, ik ga de plant nu een beetje op rantsoen zetten en afwachten wat er verder gebeurd, indien meer problemen hoor je wel van mij!!!
Al bedankt voor de goeie raad en doe de groetjes aan je rakkers!!!
Kamiel
zondag 29 november 2009 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon