menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plumeria liefhebbers gezocht

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

Wie heeft er allemaal een plumeria ? Hoe zijn uw ervaringen met deze
planten ? Krijg je ze goed in bloei ? hoe overwinter je ze ?
Ken je een nederlandstalig "aktief" plumeria forum ?
Ik heb sinds het voorjaar een aantal plumeria's via via uit Thailand gekocht - waren vrij grote bewortelde stekken . In grote potten gezet met goed doorlaatbare grond in de veranda - deze zomer zoveel mogelijk zon gegeven en veel voedsel - zijn nu terug in de veranda en 1 plant heeft een bloemstengel in aanleg (ongeveer5cm) - of die nu nog verder zal ontwikkelen is een grote vraag .Ik geef ze nu nog altijd water omdat ze nog mooi in het blad staan - heb wel al verschillende bladeren afgeknipt omdat daar spint op zat .Zouden ze wel in rust gaan als ik ze water blijf geven als ze droog staan ? of moeten ze absoluut in rust gaan om volgend jaar te kunnen bloeien ?
groetjes
Lily-Anne
maandag 12 oktober 2009 - 08:53
Lysianthus

Lysianthus

Bijkomende vraag?
Kan je een Plumeria overwinteren in de huiskamer?
Ik heb er géén momenteel maar als dat mogelijk is, zal het niet meer lang duren
mvg
Lysianthus

http://www.plumeria.web-log.nl/

http://plumeria.punt.nl/

http://www.palmaverde.nl/Bloem/Plumeria_Rubra.html

http://openexotentuinen.aceboard.com/241593-7423-9338-0-Plumeria.htm

http://www.canna-banana.be/cb_home.php
maandag 12 oktober 2009 - 09:09
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb er verschillende. Ik overwinter de mijne op zolder. In mijn verwarmde kas/serre is het te vochtig in de winter waardoor plumeria's gaan rotten. Mochten ze nog bloeien dan zet ik ze natuurlijk ook in de woonkamer. Maar ze kunnen snel te groot worden. In de winter als ze op zolder staan geef ik ze eigenlijk geen water. Misschien 1x in de 2 maanden een klein beetje. Je kunt het wel wat zien aan de stam. Indien die een beetje indroogt dan wat water geven.
Welke soorten heb jij lanne.
Ik zit via Daves Garden op een plumeriaforum. Daar is echt heeel veel informatie te vinden. Maar dan moet je wel betaald lid worden. Maar dat had ik voor dat superfantastische forum met een ton aan informatie wel over.
maandag 12 oktober 2009 - 11:05
Lysianthus

Lysianthus

Leeuwtje, is dat Nederlandstalig?
maandag 12 oktober 2009 - 17:44
leeuwtje

Leeuwtje

Nee, die site is hardstikke in het Engels. Maar dat vind ik niet erg.
maandag 12 oktober 2009 - 20:33
lanne

Lanne

Hallo ,
een Engels talig forum lukt wel om te lezen ,maar om zelf daar iets te schrijven is mij onmogelijk - het zou te lang duren voordat ik een zin heb gemaakt - om dan nog niet over de fouten te spreken . Ik zal er in ieder geval eens naar kijken en hoop dat het kan om enkel te lezen .De andere linken zal ik ook eens bekijken ( behalve van openexoten.be ) omdat ik daar zelf actief ben .Ik kan niet genoeg te weten komen over plumeria's en zou graag een actief plumeria forum willen vinden in het Nederlands.
bedankt in ieder geval voor de links.
Ik heb op het ogenblik 10 plumeria's ( eigenlijk wat te veel ) de namen zal ik binnenkort eens noteren en laten weten - 1 plumeria is ongeveer een maand geleden zijn eerste bloem beginnen maken - er zit nog steeds wat groei in ,maar ik vrees er toch voor dat de bloem te laat zal zijn om open te kunnen komen .De anderen zullen volgend jaar zeker ook bloeien denk ik .Ze staan op het ogenblik in de veranda omdat het al een tijdje te koud is 's nachts - ik moet echter plaats maken voor mijn andere exoten die binnen moeten komen en daarom heb ik gisteren al mijn plumeria's ( behalve die met bloemknop ) de bladeren afgesneden ( klein steeltje laten staan )en bespoten tegen de spint .Ze moeten nu verhuizen naar een onverwarmde ,maar vorstvrije kamer , waar ze geen water zullen krijgen tot ze een beetje verrimpelen . Hopelijk heb ik er geen fout mee gedaan door de bladeren nu al af te knippen - maar het kon niet anders omdat ik boven geen spint wil hebben en ze met bladeren geen plaats genoeg hebben boven .- als ik wat meer tijd heb , zal ik hier eens een foto proberen plaatsen van mijn plumeria's
Ik denk dat plumeria's wel in een living zullen kunnen overwinteren als ze niet te veel water krijgen en als ze in rust gaan zo goed als niets - als ze in de zon achter een venster staan , denk ik dat ze zelfs hun bladeren lang kunnen houden - maar ik weet niet voor 100% zeker dat het ideaal is - het gevaar voor insecten aantasting is in de winter groter ( spint - bladluis ...)dus vaak controleren .
Zolang ze bladeren hebben zou ik ze water blijven geven en als ze een voor 1 geel worden en afvallen stilaan minderen .De meeste mensen laten ze wel overwinteren op een zolder of onverwarmde slaapkamer zodat ze in winterrust gaan , groetjes
Lily-Anne
dinsdag 13 oktober 2009 - 08:00
leeuwtje

Leeuwtje

Dit is de link naar het plumeriagedeelte daar. Maar ik weet niet of je het kunt lezen zoals je zegt zonder ingelogd te zijn.

http://davesgarden.com/community/forums/f/plumerias/all/
dinsdag 13 oktober 2009 - 09:26
Lysianthus

Lysianthus

Ja Leeuwtje, ik kan het lezen, bedankt.

Als ik de Plumeria overwinter in de living voor het grote achterraam op het oosten, gaat hij dan in winterrust? en beïnvloed dat de bloemen van volgend jaar niet.
dinsdag 13 oktober 2009 - 14:14
leeuwtje

Leeuwtje

Je kunt zo van stekken zelfs het groeiseizoen verlengen en eerder bloemen hebben. Maar ze worden snel groot en stakerig en dan passen ze niet meer voor het raam. Hier niet in ieder geval.
dinsdag 13 oktober 2009 - 20:16
lanne

Lanne

Ik kan het ook lezen zonder problemen en zal de site eens bestuderen -
Als de plumeria's te groot worden , kan je ze snoeien zonder problemen - ik denk dat ze dan ook zullen vertakken op die plaats - hoe meer vertakkingen , hoe meer bloemen .Na iedere bloei krijg je dan ook weer 2 of 3 vertakkingen = nog meer bloemen .Een zo groot mogelijke pot is ook heel belangrijk - eigenlijk zijn het kleine bomen en die groeien dus beter in een grote pot - in de zomer bij warm weer kunnen ze wel wat extra water verzetten ,omdat ze vrij grote bladeren hebben
Ik heb volgende soorten :
-plumeria obuste dwarf pink singapore
-plumeria luang bendjapan
-2x plumeria phet sairung
-plumeria rubra cv pay nang nuea
1 naamloze stek uit Madeira
4 geënte plumeria's:
-rubra CV phet chompoo
-rubra cv phet payarae
-rubra cv bonjour ( was 2x geënt )
-rubra cv suvarnabhum sunshie
Ik kijk uit naar volgend jaar om ze te zien bloeien
groetjes
Lily-Anne


groetjes
Lily-Anne
dinsdag 13 oktober 2009 - 20:58
Sherpy

Sherpy

Even een vraagje. Door mijn vele reizen naar de tropen is de plumeria mijn geliefde bloem geworden. Alleen de geur ervan, daar kan ik zo van genieten. Nu brengt er iemand een frangipani plantje mee dat ik als kamerplant wil houden. Weet echter niet wat de meest geschikte potgrond is hiervoor. Heb al eens op internet gekeken, maar vind helaas niet de nodige uitleg. Hoop langs deze weg dit te vernemen.Zie dat hier vele experts zijn, dus elke tip is welkom voor mij als beginneling.

Op voorhand dank,
Lizy
maandag 26 september 2016 - 16:34
Tukker

Tukker

Plumeria s gedijen zeer goed in Cactus grond.... Daarna bemesten met meststof 10_50_1
maandag 3 september 2018 - 17:31
michelle harnisfeger

Tekst aangepast

Michelle harnisfeger

Thuis heb ik drie kleine plumeria planten in een bloempot.
Eén die ik heb aangekocht en nu geen bloemen meer maakt, maar wel volop groeit.
En twee die ik zelf gekweekt heb, door een zaadje te zaaien.
Ondertussen zijn die twee laatste, twee hele lange dikke stokken/stammen geworden, zonder één bloem!
In de volle zomer (juli/aug)heb ik er lange bladeren aan, maar tegen eind september, vallen ze af.
Zonet heb ik meststof: 10-52-10 aangekocht.
Hopelijk zal dit helpen!!
Verder.. de aarde bestaat uit een mix van universele potgrond en cactusgrond.
Qua temperaturen, hou ik me al 7jr ad voorgeschreven richtlijnen. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ook staan ze altijd ih licht.

zondag 19 mei 2019 - 14:12
Tukker

Tukker

De mijne beginnen nu weer uit te lopen... Tevens heb ik de eerste bloemknoppen ook al gezien...
Bij temperaturen boven de 16 graden gaan ze bij mij naar buiten... S avonds haal ik ze wel weer naar binnen....

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 20 mei 2019 - 12:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon