menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mimosa pudica - blaadjes sluiten zo vroeg

Ga naar meest recente reactie

pinnie

Pinnie

heb al een aantal jaar ieder jaar een kruidje-roer-me-niet, maar dit jaar heb ik een op mn bureau staan en sluit overdreven vroeg zijn blaadjes. smorgens als ik het licht aansteek zijn ze binnen de 15 minuten open maar dan na een uur of 2 sluiten ze alweer. hij staat niet overdreven klaar, zou het daarmee kunnen te maken hebben? (hoewel het licht de hele dag aanblijft, zijn zo lelijke tl-lichten).

Zijn gele vergeelde blaadjes eerder van teveel of te weinig water? na het weekend stond hij redelijk droog (maar niet kurkdroog, gewoon vochtig als iedere normale kamerplant) en heb hem dan redelijk wat water gegeven (in de pot staat een bodempje van een paar millimeter), in de winkel stond die ook in zoveel water. Is dat nog te weinig of moet ie minder hebben? vorige jaren waren al mijn andere dood gegaan het ene jaar dacht ik van veel te veel water, het andere dacht ik van veel te weinig. nu weet ik niet meer zo zeker hoeveel ik best geef...

woensdag 7 oktober 2009 - 16:41
pinnie

Pinnie

bedoel nu wel met na een uur of 2, rond 14u in de namiddag, niet 2u na ik het licht had aangestoken... in die zin zou het dan na een uur of 6 moeten zijn...
woensdag 7 oktober 2009 - 16:42
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik heb ook al enkele jaren Mimosa pudica proberen te houden en mijn ervaring is dat ze erg veel licht nodig hebben (het is een sub-tropische plant). Ze openen hun blaadjes als er voldoende licht is en sluiten ze terug als het donker wordt.

Ik denk dan ook dat inderdaad de slechte lichtomstandigheden op je bureau de oorzaak zal zijn van het zich laat openen en vroegtijdig sluiten. Gele blaadjes kunnen daar ook een gevolg van zijn, er is gewoon te weinig licht + ze volgen ook de seizoenen, dus ook voor een Mimosa pudica wordt het herfst.

Mochten de blaadjes echter ook rood worden, dat staat hij te koud (minder dan 18 C) en groeit hij ook niet meer (hij groeit goed tussen 18 C en 25 C, en boven de 25 C stopt hij met groeien).

Een andere reden van het geel worden kan ook nog zijn dat plant te veel geprikkeld wordt, dat hij bv. 20 keer per dag aangeraakt omdat het toch zo mooi is om hem zijn blaadjes te zien sluiten. Maar dit put de plant erg uit en zal hem uiteindelijk vroegtijdig doen sterven.

Ik heb een Mimosa pudica trouwens nog nooit kunnen laten overwinteren, hij wordt telkens weer erg houterig, de blaadjes worden geel en vallen af en uiteindelijk gaat hij dood. We hebben hier sowieso het goede klimaat niet vrees ik, want in het wild geldt de Mimosa pudica als een ongewenst, stekelig onkruid dat erg kan woekeren.

Oh ja, ik gaf mijn Mimosa pudica's redelijk veel water, maar liet de grond wel voldoende uitdrogen alvorens opnieuw water te geven. Of dit correct is weet ik niet, maar mijn plantjes deden het wel altijd goed.

Mocht je een filmpje + foto's willen zien van mijn Mimosa pudica's, dat kan op http://www.thelordofcantecroy.be/HomeAndGarden-Mimosa.html

woensdag 7 oktober 2009 - 19:19
pinnie

Pinnie

He bedankt! Je hebt hele mooie plantjes! vorig jaar was de eerste keer dat er een bloeide bij en heb dan zaad gewonnen en gezaaid, maar die plantjes hebben het dan helemaal niet zo goed gedaan... of misschien moest ik meerdere zaadjes per potje doen

het zal echt wel het te kort zijn aan licht vermoed ik dan... maar de blaadjes zien allezins niet rood, en hij is op twee weken toch al heel wat gegroeid...
Zal niks anders opzitten dan terug mee te nemen naar huis en een ander plantje op mijn bureau te zetten
vrijdag 9 oktober 2009 - 16:08
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

het zaaien van Mimosa pudica is een verhaal apart, in onze streken moet je daar een truuk voor toepassen door ze voor te kiemen. Je moet de zaden namelijk in heet water leggen en ze een nacht laten opzwellen (als het zwellen bij sommige zaden niet meteen lukt, dan moet je de procedure enkele dagen herhalen). Eens ze gezwollen zijn kan je ze dan planten, 3 keer dieper dan de zaden groot zijn. Vervolgens heb je veel warmte nodig, bij voorkeur bodemverwarming op 25-26 C en veel licht. Zonlicht is uiteraard het beste, maar voldoende kunstlicht (bv. daglicht TL) kan ook goed werken.

In principe moeten ze op deze manier binnen de week kiemen en eens ze 4 bladparen ontwikkeld hebben kan je ze dan voorzichtig verpotten...

vrijdag 9 oktober 2009 - 16:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon