menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Delonix regia

Ga naar meest recente reactie

Letty

Letty

Beste plantenliefhebbers,

Bij 'Exogarden' nl. kocht ik zaden van Delonix regia. Van de 5 zaden zijn er 4 gekiemd. De plantjes zijn nu ongeveer 0,5m hoog en staan in een verwarmde kamer (ong. 25°C) voor het raam. Met één ervan zou ik willen proberen die klein te houden. Kan iemand mij zeggen of ik de top ervan mag afknippen zonder dat de plant het laat afweten? En welke meststof kan ik die best geven?
zaterdag 29 augustus 2009 - 15:27
braze

Braze

hoi letty .

ik probeer al jaren ,deze boom te kweken ,
en het is aan te raden ,de plant eerst te laten verhouten ,
daarna hoogte ,en body krijgen, en dan pas te gaan vormen .
als het tenminste de bedoeling ,van jouw is er een bonsai boompje ,
van te maken , bovendien kun je maar beter , niet te vroeg juichen
ik heb al, meerdere malen gejuicht, en daarna gehuild .
kweekschimmel is de eerste grote vijand , 2de vijand larven van rouwvarenmug ,
die zetten hun eitje,s af ,in de grond van jouw kweekbak, en is het einde verhaal .
hiervoor moet je bij de intratuin, naar ADMIRE VAN BYAER VRAGEN .
ben er pas mee, begonnen .
daarna heb je het nog aan de stok, met het overplanten ,en als je die bres hebt
gehad ,kun je pas verder gaan denken .
maar ik zou zelf pas beginnen, bij 3/4 jaar en dan heeel licht snoeien
eigenlijk meer punten, meer niet .
dus voorlopig inhouden, er is nog veel geduld , en hoop , voor de boeg .

het wel een hele mooie boom .


Gr

Cuno alexander .
maandag 17 mei 2010 - 22:37
Letty

Letty

Hallo Braze,

Vermits mijn oproep reeds verscheen in augustus 2009, zijn de zaden van Delonix regia al lang gekiemd en heb ik reeds bij 2 plantjes gewoon de top eraf geknipt toen ze pas ongeveer 40cm hoog waren. Die twee zijn nu geremd geworden in hun groei en blijven a.h.w. stabiel, maar verdorren niet. Totnog toe geen last van ongedierte of ziekten. Twee andere heb ik laten groeien maar juist vandaag heb ik ze ook ingekort, want die waren ongeveer een meter hoog. Dat kon ik zo niet laten, want het is de bedoeling om ze klein te houden, ongeveer als een bonsai (maar zonder ze te bedraden). Ik ben benieuwd naar het verdere verloop, als je wil hou ik je op de hoogte. Ik had een plumeria, maar die heeft het begeven (aangetast door spint). Ik heb een mango van vorige zomer en die staat mooi.
Vriendelijke groeten

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 18 mei 2010 - 00:42
braze

Braze

HOI Letty .

tja ik loop nogal achter , op de berichtgeving , zoals je ziet ,
ik dan ook nog ,maar net binnen zakken .
ik had het hele verhaal dus ,verkeerd begrepen dat blijkt maar ,
weer eens want ik had begrepen ,dat het nog maar hele kleintje,s waren
deze zijn dus al meer dan een jaar, als dat goed begrepen heb .
je bent trouwens wel de eerste, die ik op een forum vind, die een warm hart
toe draagt , aan deze soort want , zoveel lees ik er niet over .
heb jij deze boom maleens in het groot gezien ?
ik wel zal ik je vertellen , heeft zo,n grote indruk, op mij gemaakt dat
we keer op de eindstreep proberen te halen , maar dat is voorlopig
niet gelukt jammer genoeg .

P.S mijn naam is cuno braze alleen maar een een inlog .


VRIENDELIJKE GR TERUG


Cuno alexander .
dinsdag 18 mei 2010 - 15:51
Letty

Letty

Hallo cuno braze,

Bedankt voor uw interesse in de boom. Wij hebben namelijk 3 jaar in Frans Guyana gewoond, vandaar dat ik die boom ken en hem daar gezien heb. Ik heb toen een paar peulen (vruchten) meegebracht naar België en pas na jaren heb ik één zaadje gehad, dat kiemde (zat in een pot, die tegen een bakstenen muur stond en die zomer hadden wij toevallig enkele dagen 30°C. )Het was een mooi compact plantje, maar na de zomer heeft het de geest gegeven, daar de lichtintensiteit hier veel te laag is in vergelijking met de tropen. Na vele jaren wou ik het nu nog eens proberen, hoewel de omstandigheden niet zijn zoals het zou moeten. Er zijn 5 zaden gekiemd, waarvan ik 4 planten overhoud. Ze zijn naar mijn gevoel te hoog opgeschoten, (zie foto) alweer door te weinig licht, maar toch wil ik ermee doorgaan. De moed niet verliezen, wie niet waagt, niet wint.
Vriendelijke groeten, Letty

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 18 mei 2010 - 21:17
braze

Braze

hoi Letty .

dit maakt mij verschrikkelijk ,hebberig en jaloers zeg ,
zover ben ik nou nog niet, een keer gekomen .
met de kieming ,nooit geen last gehad, ging hier als een gek ,
te keer ,maar er is altijd wel een ,tegenslag tenoemen waardoor het
fout gaat ,de eerste keer dood , door kweekschimmel
de 2de keer doorlarven aangetast , en ik vind het zo,n mooie boom ,
echt waar .
ik kan dus alleen maar zeggen, wees er zuinig op .
en het kiemen , doe ik als volgt .
ik gooi ze eerst, in echt loei heet ,net gekookt water .
daarna afdrogen , en aan schuren, met het allergrofste schuurpapier .
wat ik in huis , kan vinden op dat moment .
en dan in een propagator kasje, of een zelfgemaakte zaaimedium .
en dan naar de meest lichtte, warme plek ,die je kunt vinden in huis .
negen van de tien keer ,is het raak .

Gr

Cuno alexander .
woensdag 19 mei 2010 - 21:31
Letty

Letty

Hallo Cuno braze,

Om de zaden te kiemen heb ik heet water in een thermos gedaan en daarin de zaden gelegd en 's avonds het water uit de thermos weggegoten en opnieuw heet water erin. 's Anderendaags moest ik niet meer schuren met schuurpapier, ik heb ze direct in zaaigrond kunnen leggen. De zaaigrond had wel in de kamer gelegen waar het toen 30°C warm was. De potten zijn gewoon in die kamer blijven staan, afgedekt met een plastieken potje van aardbeien erover. Zoals je ziet probeer ik mij te behelpen met de middelen die ik ter beschikking heb. Als het niet lukt, dan is het maar zo. de Adeniumzaden die ik kocht, daar is er geen van gekiemd; de strelitzia al evenmin. Ik heb een Adenium gekocht vorig jaar in Meise en die heb ik kunnen overhouden deze winter, in die verwarmde kamer. Het zou een stuk eenvoudiger zijn, moest ik een wintertuin bezitten, maar die heb ik niet.
Maar, naast die tropische planten, waar ik van hou, hebben wij een hele reeks planten uit ons klimaat, in potten staan en die moeten ook verzorgd worden.
Zoals ik kan lezen, doe jij in elk geval je uiterste best opdat het zou lukken, dus zeg ik, niet opgeven, volhouden, het komt goed! Vriendelijke groeten
Bijgevoegd : Adenium obesum

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 20 mei 2010 - 00:15
braze

Braze

Hoi letty .

ja de truc met de thermos kan, die heb ik ook gebruikt twee seizoenen .
maar je loopt er ,groot risico mee .
je kan er je , zaden mee opblazen als het ware ,
want op een gegeven ,moment scheuren ze , en heb je niet meer in je handen
dan snotterig zaad, kun je dus zo in de vuilbak smijten, jammer van al dat werk .
en ik heb nu ,Admire van Bayer, in huis gehaald omdat alle wortels werden opgevreten ,door de larven van een muggen soort .
dat gaat nu gelukkig beter .

als je voor mij nog zaden over hebt of een stek momenteel is er meer dan
genoeg te te ruilen al ontbreken de Namen wel want het was allemaal
opmaak zaad van reizen gemaakt van 2001 /t/m 2006 toch hebben velen
aangetoond dat ze nog levens vatbaar waren .

Gr

Cuno alexander .
donderdag 27 mei 2010 - 22:32
Letty

Letty

Hallo Cuno braze,

Inderdaad zoals je zegt, het kan fout lopen met die zaden in een thermos. Dan heb ik in elk geval geluk gehad. Ik ben blij voor jou, dat je een geschikt middel gevonden hebt tegen de wortelschade aan uw planten.
Voor de rest moet ik zeggen, dat ik geen zaden over heb. Ten eerste, als ik bepaalde zaden wil, dan probeer ik die te bestellen bij een bedrijf, dat zaden verkoopt, want dan weet men tenminste welke zaden men krijgt en met de juiste benaming. Ten tweede voel ik er niets voor om te ruilen (in geval ik zaden zou overhebben). Het spijt mij, ik kan u niet helpen, je zal een ander slachtoffer moeten zoeken. Ik wens je heel veel succes! Vriendelijke groeten, Letty
donderdag 27 mei 2010 - 22:59
Amourath

Amourath

Het boompje gaat bij mij supergoed, nooit problemen gehad met kiemen en/of schimmels en vliegjes. Ze groeien ook aan een hels tempo! Ik heb deze winter enkele fotootjes gemaakt (ondertussen zijn de plantjes zo'n 30 cm hoog en staan ze overdag buiten op het terras)

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb m'n zaden ook gewoon gekocht bij exogarden.
vrijdag 28 mei 2010 - 13:16
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Prachtig zeg, zoals ik zie pak jij het professioneel aan, proficiat. Durf jij die plantjes buiten op terras zetten? Naar mijn bescheiden mening is het daarvoor nu nog te koud, het zijn tenslotte tropische planten. Die van mij staan in een verwarmde kamer (rond 24-25°C) maar ik hoop ze later op het seizoen een paar maanden te kunnen buiten zetten, wij zien wel.
Doe zo voort, ik wens je veel geluk met je kweek!!! Vriendelijke groeten, Letty
vrijdag 28 mei 2010 - 14:20
braze

Braze

Hoi Letty .

de planten die op de foto staan, zijn van een ander hoor ,kijk naar de
naam naast het bericht .
maar ik heb volgens mij, wel dezelfde soort staan, en het gaat reuze goed .
maar eigenlijk , zou ik eens moeten vragen /te weten komen , of ik met een
geschatte hoogte van 15cm , al moet gaan overplanten , of niet
want zover kwam, ik namelijk nooit met deze boomsoort , of wachtten met
over plantten ,tot ze verhoutten wat zou jij doen Letty, wachtten of over potten
want alledelen, zijn zacht en zeer kwetsbaar .
en dat Admire , heb ik op aanraden , van een van de leden van cemunnos ,
gekocht werkt heel goed .

Gr

Cuno alexander .

P.s

mijn Delonix regia ,s worden of wel opgekocht door een Hovennier die ze
verder af kweekt of wel verkocht/geruild .
want ik kan niet alles houden want dan is het huis letterlijk te klein .

dus misschien een leuke kan op een extra Delonix regia .
zondag 30 mei 2010 - 23:32
Letty

Letty

Hallo Cuno braze,

Mijn planten staan nog in dezelfde pot, waarin ze ontkiemd zijn. Ik denk nog even te wachten met verplanten in een iets grotere pot. Eerst wil ik zien hoe de plant evolueert, nu ik ze ingekort heb en zelfs de bladeren bijna voor de helft heb ingekort, met de bedoeling dat de nieuwe bladeren kleiner zullen zijn.
Voor mij is het een uitdaging om hiermee te experimenteren; tenslotte moet het voor mij geen geld opbrengen. De mango doet het ook goed tot nog toe.
Sorry, je hebt gelijk, ik had niet gezien dat iemand anders foto's geplaatst had.
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 31 mei 2010 - 23:21
Letty

Letty

Hallo Amourath,

Sorry hoor, hierbij wil ik mij verontschuldigen dat ik niet gezien had dat jij plantjes zo professioneel kan kweken. Alvast proficiat!!!
Ik weet niet of jij mijn persoonlijk bericht, dat ik probeerde te sturen, ontvangen hebt? Daarom wil ik U hiermee in elk geval mijn excuses aanbieden.
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 31 mei 2010 - 23:29
Amourath

Amourath

Hoi Letty,

geen probleem hoor!

Om nog te antwoorden op de vraag: die van mij staan overdag buiten ja, 's nachts gaan ze in een mini-serre (en de dagen dat het hard waait en/of regent blijven ze ook in die serre).
Ze doen het prima zo, de onderkant van het stammetje is al aan het verhouten. Ze groeien een pak minder snel dat eerst in de warme huiskamer maar dat is prima, zo worden ze wat sterker. Ik heb er drie, ik zal even een foto opzoeken van de plantjes zoals ze nu staan.

Gr,

Amou
maandag 7 juni 2010 - 10:13
Letty

Letty

Hallo Amourath,

deze week heb ik ook een delonix en de mango buiten gezet tot 's avonds, maar ik durf ze niet buiten laten 's nachts; daarvoor wacht ik een beetje stabieler weer af. Tot nu toe doen ze het nog altijd goed. een van de 4 Delonix,waarvan ik de top had afgeknipt, begint lager op de stam uit te lopen en dat is goed. Wij zien wel hoe het verder evolueert.
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 7 juni 2010 - 15:16
braze

Braze

Hoi Letty / Amourath .

deze week een, behoorlijke, klapper naar beneden gemaakt .
ik heb me weer eens laten, om praten om mijn plantjes ,in mijn kasje buiten te zetten .
en de volgende dag, zag ik dat er een hele kweekbak, naar de haaien is gegaan .
ondanks dat de kas niet, in de vollezon stond , was het er toch te warm geweest ,
en ben ik dus een gouden oogst kwijt geraakt , hardt baalen dus .
maar mijn topstukken ,zijn gelukkig nog inleven .

Gr

Cuno alexander .
maandag 7 juni 2010 - 21:39
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Zonde van je plantjes, die naar de haaien zijn. Ik hoop voor jou dat uw topstukken het verder goed doen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, vandaar dat ik schrik heb om iets buiten te zetten. Zeker planten, die lang binnen hebben gestaan of plantjes met dunne of fijne blaadjes, die zijn zó verbrand. Naast die tropische planten, waarvan ik er niet veel heb, verzorg ik wel een reeks planten van bij ons, die gewend zijn aan ons klimaat. Zelfs daarmee moet ik opletten waar ik ze zet. Als het een zonnige dag is wordt er van 's morgens een parasol open gezet, niet voor ons, maar voor sommige planten.
Bijgevoegde foto toont er enkele, die bijna geen zon krijgen op het heetst van de dag. Al doende leert men en ervaring opdoen heeft het voordeel, dat het zeker zal
bijblijven in uw geheugen.
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 7 juni 2010 - 22:41
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Zonde van je plantjes, die naar de haaien zijn. Ik hoop voor jou dat uw topstukken het verder goed doen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, vandaar dat ik schrik heb om iets buiten te zetten. Zeker planten, die lang binnen hebben gestaan of plantjes met dunne of fijne blaadjes, die zijn zó verbrand. Naast die tropische planten, waarvan ik er niet veel heb, verzorg ik wel een reeks planten van bij ons, die gewend zijn aan ons klimaat. Zelfs daarmee moet ik opletten waar ik ze zet. Als het een zonnige dag is wordt er van 's morgens een parasol open gezet, niet voor ons, maar voor sommige planten.
Bijgevoegde foto toont er enkele, die bijna geen zon krijgen op het heetst van de dag. Al doende leert men en ervaring opdoen heeft het voordeel, dat het zeker zal
bijblijven in uw geheugen.
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 7 juni 2010 - 22:41
Letty

Letty

Hallo,

Gisteren dacht ik een foto toegevoegd te hebben van enkele gewone planten, die op ons terras staan, maar ik was vergeten de grootte aan te passen. Hier volgt de foto.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 8 juni 2010 - 09:51
Letty

Letty

Hallo,

Gisteren dacht ik een foto toegevoegd te hebben van enkele gewone planten, die op ons terras staan, maar ik was vergeten de grootte aan te passen. Hier volgt de foto.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 8 juni 2010 - 09:51
braze

Braze

Hoi Letty .

dat is mooi werk wat je daar hebt uit gestald dit echt een droom
vorigjaar had ik het voor het eerst voor elkaar om Hedychium -flavescens
aan de groei te krijgen met de winter in de schuur gezet te koud en ook
nog te veel water kassa stinken als een lijk zo smerig stonk het .
ook mijn Callistemons hebben vorigjaar niet gehaald .
maar op deze manier leer je het wel en met ondersteuning van een forum
gaat het al 100% eenvoudiger als waneer je het alleen moest uitvogelen .
maar wat heb je nou eigenlijk allemaal op die foto gezet ?.

Gr

Cuno alexander .
dinsdag 8 juni 2010 - 20:52
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Op de foto staan: boven van links naar rechts: Acer palmatum 'dissectum'; klein stekje van Hibiscus (kamerplant); Aesculus hippocastanum of paardekastanje; Camelia sasanqua en Acer palm. 'Wilson's Pink Dwarf'.
Beneden van links naar rechts: een soort Acer, een rode beuk of Fagus sylvatica var. purpurea; iets naar achteren een Betula of berk een lijsterbes met daarvoor nog een acer; helemaal rechts een Wisteria sinensis 'Prolific'.
Dat zijn er enkele, maar ik heb ongeveer een 60 potten staan grote en kleine samen. Van de meeste planten ken ik de juiste naam, maar er zijn er ook waarvan ik het niet zeker weet.
Hierbijgevoegd een foto van Chaenomeles superba 'Crimson and gold'. die moet na de bloei gesnoeid worden.
Hedychium is een prachtige plant, maar die neemt veel plaats in beslag en moet naar binnen in de winter. Twee jaar geleden had ik ook een Callistemon, maar ik heb hem niet kunnen overhouden. Hetzelfde heb ik meegemaakt met een Erythrina en daar had ik echt spijt van.
Vriendelijke groeten, Letty

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 8 juni 2010 - 22:13
Amourath

Amourath

Hallo Letty en Cuno,

ik zet m'n plantjes uiteraard niet in volle zon! Iedere plant - ook de inheemse - die van binnen komt moet wennen aan de zon. Starten in de schaduw dus en dan langzamerhand een beetje verplaatsen, zodat ze wat ochtend- of avondzon vangen, enz. Dat lukt prima!

Hier nog de beloofde foto van één van mijn plantjes:
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 juni 2010 - 11:39
Letty

Letty

Hallo Amourath,

Mooi zeg, uw plant. Mijn Delonix regia heb ik, zoals eerder gezegd, ingekort. Dat komt omdat ze van bij het begin in een kamer stonden, waar eigenlijk te weinig licht binnen valt en dan schieten die de hoogte in natuurlijk, maar nu zal ik toch verder doen met wat ik tot nu toe bereikt heb.
Beschikt gij over een verwarmde serre? Hoe denkt gij dat verder op te lossen met uw Delonix' en? Wilt gij daar bonsai van maken of is het de bedoeling de plantjes te laten doorgroeien? Bedankt om ons te laten meegenieten van uw mooie plant.
Doe zo voort en veel succes ermee!
Vriendelijke groeten, Letty
donderdag 10 juni 2010 - 15:01
Amourath

Amourath

Hallo Letty,

ik heb geen verwarmde serre, dus alles moet naar binnen. Ik laat ze uitgroeien tot anderhalve meter en dan eventueel bijsnoeien... dat zie ik wel als het zo ver is.
Van bonsai heb ik totaal gaan kaas gegeten, helaas

Gr,

Amourath
vrijdag 11 juni 2010 - 10:36
Letty

Letty

Hallo Amourath,

Om van al mijn planten bonsai te maken, daarvoor heb ik te weinig geduld. Voor mij volstaat het dat ik ze klein kan houden en de groei kan volgen. Dat moet dus enkel door snoeien gebeuren en te groete bladeren wegknippen, zonder het steeltje weg te nemen, dan zijn de volgende blaadjes die uitkomen, kleiner.
Vóór de winter heb ik daar een hele klus aan, om ze klaar te maken voor de overwintering, want ik heb onvoldoende plaats om ze binnen te zetten. Hier zie je een foto van vorige winter. Iedere pot staat in een grotere 'ompot' waarin een laag mulch ligt; rond de pot met de plant doe ik dan nopjesplastic en op de aarde bovenaan ligt nog vliesdoek. Er zijn ook grote bakken bij waarin ik verschillende planten naast elkaar kan zetten om plaats te winnen. En zo blijven wij bezig hé.
Tot een volgende keer en vriendelijke groten van Letty

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 11 juni 2010 - 22:10
braze

Braze

Hoi Amourath /Letty .

dit jaar heb ik zeven van de twaalf zaailingen, overgehouden voorafgaande ,
pogingen < min 7 pogingen > , ging alles halverwegen de rit dood .
te veel water /te droog , kweek schimmel ,< eigenschuld> en twee keer ,
opgevreten door de larven , van de rouwvarenmug , deze is nu om zeep geholpen ,
door de Admire van Bayer , dat heb ik denk behoorlijk, zwaar overgedoseerd ,
want je hebt misschien maar ,een /twee tabletje,s nodig , ik heb denk ik 5/6
ingegooid , en het resultaat is ernaar, want ik heb geen mug meer gezien .
dus ik ben , op de goede weg lijkt mij zo .
vooral omdat de zaden ,al behoorlijk opleeftijd waren .
minimaal 2006 , maximaal 2002 .

is 1, 5 niet te groot , voor de huiskamer ?
je hebt den wel iets om mee te pronken, dat wel vooral als er ook nog ,
bloei in komt helemeel perfect .

Gr

Cuno alexander .
vrijdag 11 juni 2010 - 22:20
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Ja, het is altijd nuttig als je een produkt gebruikt om eerst eens te lezen hoe en in welke hoeveelheid het moet aangewend worden. Als je te werk gaat zoals jij deed, zal je nooit veel plantjes kunnen overhouden. Wees bovendien altijd voorzichtig met bestrijdingsmiddelen, niet enkel voor de planten maar ook voor jezelf. Lees vooral eerst wat er op de verpakking staat en hou daarmee rekening, want een ongeval is gauw gebeurd.
Ik zou zeggen, meer geluk en succes in het vervolg!!!
Vriendelijke groeten, Letty
vrijdag 11 juni 2010 - 22:59
braze

Braze

Hoi Letty /amourath

ik heb juist veel meer over, dan voorgaande jaren, dat is juist zo fijn/gek om te weten .
mijn Delonix regia , verdween vorig jaar ,binnen afzienbare tijd in de klikopbak .
nu heb ik ze nog een grootdeel over, en geen mug meer te zien in dit huis .
dus ook geen gedonder in huis .
maar je hebt wel gelijk hoor , zo houd je negen van de tien keer, niet veel over .
in iedergeval ging het dit keer wel goed, en dat telt .
o,ja , hadden wij nog een afspraak lopen, voor de Stenocarpus - sinuatis gemaakt ?
of ben ik in de waar met een ander .
graag even melden, want ik ben nu thuis , en kan de lijst , van reserveringen gaan opmaken .

Gr

Cuno alexander .
donderdag 17 juni 2010 - 09:43
Letty

Letty

Hallo Cuno,


Goed dat je deze keer meer geluk had met uw delonix regia!
Neen, wij hadden niets afgesproken voor wat betreft de stenocarpus.
donderdag 17 juni 2010 - 21:59
braze

Braze

HOI Letty .

bedankt voor jouw reactie
mocht je er wel, interesse voor hebben moet je het even zeggen ,want de oplage
is heel beperkt .

Gr

Cuno alexander .
donderdag 17 juni 2010 - 23:32
Letty

Letty

Hallo Cuno,


Nee dank U, ik heb al genoeg werk met de planten die ik momenteel heb staan.
In ieder geval bedankt voor het aanbod. Vriendelijke groeten, Letty
vrijdag 18 juni 2010 - 11:30
braze

Braze

Hoi Letty

is goed hoor , als je nog iets kwijt wilt ,je mag het gerust zeggen .
alleen ik heb geen auto meer, dus iets ophalen is te omslachtig, en vaak ook
te duur , voor ons .
we hebben tenslotten twee kindjes, van 2,5 geweest en een van nog zeven maanden oud , allebei meisje,s Yazmyn en Feijoa .
het is meer voor de wetenschap, meer is het niet .

Gr

Cuno alexander .
zaterdag 19 juni 2010 - 23:42
braze

Braze

Hoi Letty/amourath .

het gesprek is eeen beetje dood gegaan geloof ik even tanken maar dus .

hier bij mij gaat de Delinox -regia geweldig goed kan niet anders zeggen
ik heb alleen nog vergeten een maatstokje erin te zetten om te weten
hoe groot ze al zijn gaat het bij jullie ook nog steeds zo goed of zit er inmiddels
de klad erin ?

Gr

cuno alexander .
donderdag 8 juli 2010 - 22:02
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Delonix doet het goed en de mango ook tot nog toe. Vandaag heb ik de mango getopt, want ik wil dat hij zich vertakt alvorens hij te hoog uitgegroeid is. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. Mijn plumeria heeft de geest gegeven (stengelrot).
Spijtig maar het zou te mooi zijn als alles altijd zou meevallen.
Eén van de Delonix regia had ik al ingekort, die heb ik voorzichtig een beetje gebogen en hij is lager op de stam nieuwe bladeren gaan vormen (net wat ik wil). Vermits ik hem klein wil houden, is hij voorlopig al hoog genoeg.(zie bijgaande foto)
Die bedrading is niet op een professionele manier gedaan, weet ik, maar voor mij volstaat dat, ik wacht het verdere verloop af en zal ingrijpen als het nodig blijkt.
Hopelijk groeit bij U alles naar wens! Vriendelijke groeten, Letty

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 8 juli 2010 - 23:12
braze

Braze

Hoi Letty

dat is fijn om te horen ,dat het zo goed gaat met jouw ,en de planten .
mocht je nog die Plumeria willen vervangen , hier in Hendrik - ido- ambacht ,een
, dorpje bij mij in de buurt , woont een amateur kweekster ,kan je voor weinig geld
een nieuwe kopen, of de zaden ervan, ze heeft meer dan een soort ,en je kunt haar
vinden op marktplaats , ik heb haar gesproken in verband , met het oprichtten
van een kuipplanten vereniging , maar ze heeft dat afgeketst jammer genoeg .
het is een maar een tip .
ik binnenkort , nieuwe zaden kopen en potgrond in kopen want er moet dringend
worden over gepot worden de Gloriosa lutea worden een beet krap behuisd
in een enkel bakje van 20/20/20 grof geschat dan .
klimrekje erbij en klaar voor de toekomst .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 9 juli 2010 - 15:32
Palmpiej

Palmpiej

Die boompjes lijken wel erg veel op de Jacaranda mimosifolia!

Groeten,
Herman

_______________________________________________________

http://www.allezaden.nl
vrijdag 9 juli 2010 - 16:19
braze

Braze

Hoi Herman .

tja daar zeg je zo wat het lijkt zeker op .
maar het zijn dan ook bijna neef/nicht van elkaar
en je moet echt een kenner zijn om beide uit elkaar
te halen als er geen bloemen /bloemknoppen aanzitten
en ze horen ook nog eens tot een levengrote groep
van bomen /planten/ heesters de Mimosasae .
maar de gelijkenis is groot .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 9 juli 2010 - 19:36
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Bedankt voor het aanbod, maar ik herbegin niet meer met een plumeria.
Op ons terras staan een 70-tal potten met planten zoals, acers, een paar beuken, chaenomeles, forsythia, ginkgo biloba, prunus, wisteria enz...Binnen in huis staat o.a. een Pereskia bleo (meegebracht van Frans Guyana in 1990). De huidige plant is al lang van stekken, genomen van de oorspronkelijke plant. En in een aparte kamer staan die 4 delonix', de mango, een jacobinia carnea (maar die ziet er niet fris uit en ik denk dat ik ze eens flink zal inkorten). De reden dat ik stop met plumeria is, dat het als gepensioneerde, met last van inspanningsastma, moeilijk is. Ik heb wel genoeg werk met wat ik allemaal heb staan. Bovendien heeft mijn man kanker en heeft een chemokuur achter de rug, maar krijgt momenteel pillen. Er staat mij dus een moeilijke tijd te wachten, maar ik doe verder met wat ik nu bezig ben. Ik blijf graag in contact met al de plantenliefhebbers hier op dit forum en hoop mijn hobby te kunnen verder zetten.
Vriendelijke groeten, Letty
vrijdag 9 juli 2010 - 20:30
braze

Braze

Hoi Letty .

dat een hartgelach zeg in die vorm zou ik zelf ook zijn gaan mindere
heel begrijplijk waarom je de boot afhoudt
mijn vrouw en schoonvader en ook allebei astma patient
ik zelf heb al 39jaar Epilepsie aanvallen gaat nu al weer 2 jaar glad en gestreken
kan mij nu zelfs weer laten keuren voor autorijden maar dat is echt kostbaar .
maar s goed dat is mijn afdeling .
heeft jouw man al lang te lijden van zijn ziekte of is het nog maar net begonnen
ze hebben tegenwoordig weer hele nieuwe methode om deze ziekte te bestrijden
de kankercellen worden nu als het waren ingekapseld en bevroren en daarna
verbrokkeld als ik het radio bericht goed begrepen heb tenminste het zou een
een tussen station zijn tussen de chemokuur en bestraling deze kosten het lichaam
veel te veel energie om goed te herstellen de nieuwe methode schijnt dat probleem op te lossen .
even veel vriendelijke groeten terug en
HEEEL VEEL STERKTE AAN JOUW EN JE JOUW MAN IN DEZE MOEILIJKE PIRIODE

EN BETERSCHAP DAARBIJ .


Gr

cuno alexander .
vrijdag 9 juli 2010 - 23:07
amateurken

Amateurken

Ben per ongeluk in het bezit gekomen van zaden en hier zijn de plantjes[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 juli 2010 - 15:51
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Bedankt voor uw begrip; ik wens jou ook het allerbeste met je gezondheid, want als die niet optimaal is, kan ze een enorme spelbreker zijn is alles wat je doet.
Ondertussen doe ik verder alsof er niets aan de hand is en laat alles op me afkomen.
Hopelijk regent het morgen niet te fel en liefst geen hagelstenen, maar ook daaraan kunnen wij zelf niets doen, dus het beste hopen.
Vriendelijke groeten, Letty
dinsdag 13 juli 2010 - 22:15
braze

Braze

Hoi Letty .

sorry, dat ik nu pas reageer, maar soms moeten de dingen ,even berusten toch? .
en begrip opbrengen , voor een ander dat kost toch ook niets , maar het doet wel goed .
hoe gaat met jouw/ man gaat het alweer beter ?
ik hoop, het van harte .
in ieder geval , veel sterkte ermee .

wat ik jouw wilde vragen ,hoe gaat het zo,n beetje in de tuin ,al veel mooie
dingen mogen meemaken ?
bij mij staan nu de Gladiolen in bloei , veel kleuren pracht ,en verschillend in hoogte
bij BAS van der HEIDEN, hadden hebben ze vrijwel, iederjaar de zelfde collectie ,
voor een, zeer zacht prijs je , 30 bollen voor minder dan 5 euro ,
mijn dochter ,van 2,5 YAZMYN zag ze liggen , en ze riep gelijk voor papa ,mama
en tja , toen zat pa mooi met 230 bollen opgescheept , we zijn ze lang niet allemaal kwijt gekund ,in de tuin ,dus ik heb er zo maar ,negentig weg gegeven .

heeft de Delinox regia, bij jouw al eens een keertje gebloeid ?
ik heb trouwens in de tussentijd ,een zaailing minder , heb er nu nogaltijd 6 over
en dat van zaden ,die minstens 9 jaar oud waren .

binnenkort moet ik echt, mijn Gloriosa lutea , gaan over potten, ze rijzen de bak uit .
ongelooflijk gewoon , en dat terwijl er tegen mij, werd dat deze soort zo moeilijk
was , met kweken i,k heb van de 10 gekochtten zaden ,zeker 6 planten gewonnen
echt een hele ,goeie aankoop .

Gr

cuno alexander .
zondag 25 juli 2010 - 22:40
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Bedankt voor uw medeleven, mijn man is momenteel nog vrij goed, wij kijken uit naar het resultaat van het bloedonderzoek op het einde van deze maand als hij op controle moet.
De Delonix regia zullen niet zo gauw bloeien veronderstel ik. Mogelijks bloeien ze hier in ons klimaat nooit, maar ik wou ze zaaien om te zien wat er zou gebeuren,t.t.z. of ik ze zou kunnen houden in de winter en dat was gelukt. Ze groeien nog steeds goed. Vorige week heb ik de top van de mangoplant afgeknipt omdat hij zich zou vertakken. Met die exotische planten is het toch afwachten of men ze zal kunnen behouden maar ik vind het het proberen waard.
Aan de punica granatum beginnen de bloemknopjes te komen, maar ik laat wel een foto zien later, als de bloempjes open staan.
Laat eens een foto zien van uw Gloriosa lutea a.u.b.
Vriendelijke groeten, Letty
zondag 25 juli 2010 - 23:47
braze

Braze

Hoi letty .

dat is fijnom horen dat het met jouw man zo veel beter gaat
en het is best wel spanend natuurlijk zo,n bloed afnamen en dan
maar afwachtten wat het oplevert .
ik had deze ronden het geluk aan mijn zijde 1 vol jaar geen controlle lopen
bij de neuroloog wat een must daar heb ik nu jaren naar uit gekeken heerlijk
gewoon ondanks / juist mijn beide dochters gaat het met mij vele
malen beter dan voor heen .

van Punica granatum heb ik ooit eens de vraag gesteld wat ik ervan mocht
verwachtten en dat was meer dan ik had verwacht sommige mensen hebben
hem zelfs in de tuin aangeplant en dat schijnt beter te gaan dan in pot .

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 26 juli 2010 - 20:55
braze

Braze

Hoi letty ,

Hier heb je mijn Gloriosa lutea
deze is nu, ongeveer 7/8 maanden oud weetniet zeker eigenlijk .
ik moet er zoals, je ziet echt mee aan de slag .
want ze zijn al, aardig uit het chapignonen bakje ,
gegroeid , ik heb er zes van 10 zaden, geen slechtte scoren toch ? .
wat vind de rest eigenlijk , van het resultaat , kan het ermee door ?
of zeggen jullie , laat maar zitten .

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 26 juli 2010 - 21:33
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Die Gloriosa lutea ziet er indedaad fris uit en de plant schijnt zich goed te ontwikkelen. Moet die niet geleid worden t.t.z. opgebonden? Zes van de 10 zaden is goed denk ik. Ga ermee door, je zal mooie planten krijgen.
Hierbij voeg ik een foto van mijn Punica granatum zoals hij was op 10 sept. 2008.
Hou je goed en nog veel succes met het opkweken van je planten!
vriendelijke groeten, Letty


Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 26 juli 2010 - 23:31
braze

Braze

Hoi letty .

tja die gloriosa, had al geleid moeten zijn , maar bij ons is het budget
zo krap ,dat ik moet afwachtten , of ik geld over heb , om potgrond te kopen.
dus heb ik vaak ook, de goedkoopste potgrond , maar de resultaten
zijn veelbelovend, te noemen ,ook dit jaar weer .
en ik moet ook voorzichtiger zijn ,met het plaatsen van planten ,ons jongste
kuiken , Feijoa het zij ,heeft nogal veel belangstelling
voor alles, wat maar te pakken is in haar rijkweiten .
vandaag was pa ,ook weer het haasje .
mijn plantjes staan in de , en als je daar in je kinderstoel ,
naast wordt geparkeerd, dan zal pa het vast niet erg vinden ,als ik zo,n plantje
uit zijn kweekbakken haal, dus hopla daar ging de plant, voorlopig is er niets
aan te zien .. pfff .

Gr

cuno alexander .
en dat ik mij goed zal houden zeker weten ik hoef immers pas volgend jaar
terug te komen op controle .
dinsdag 27 juli 2010 - 19:57
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Heb jij een dochter die jij Feijoa noemt? Dat is toch een plant 'feijoa sellowiana'?
Met kinderen moet je wel opletten, dat ze niet bij uw planten kunnen, want een kind steekt alles in de mond wat ze te pakken krijgen en dat kan gevaarlijk zijn, bjvoorbeeld met giftige planten.
En voor jonge uw planten is het zeker niet het beste als ze uit de grond gerukt worden. Maar goed dat je in de omtrek blijft van je kinderen.
Ik wens je alvast veel geluk met de plantenteelt en vriendelijke groeten van Letty.
dinsdag 27 juli 2010 - 20:11
braze

Braze

Hoi letty .

ja onze jongste is I.d.d naar de Feijoa sellowiana vernoemd ik heb voet
bij stuk gehouden dat ik haar die naam wilden meegeven ze hiermee de
eerste ter wereld die deze naam mee kreeg als roep /voornaam .
ik heb er al iemand mee weten afwimpelen .
deze belde voor een of ander dames onderwerp met kinderen tijdschrift
zoiets was het deze vroeg of ze mij nogmaals mocht bellen .
ik heb tegen haar gezegd dat ze mij nogmaals mocht terug bellen als ze voor de
tweede maal haar naam ergens op de aardbol tegen kwam
en dat is zal een klus van formaat worden want voorlopig is er maar een
en dat is mijn Feijoa .
de plant heb ik ook gehad maar deze was veel te jong om in de tuin te overleven
dus ik ga weer opzoek naar een plant of zaden .

de Gloriosa is giftig en ik zal hem vanavond maar eens verplaatsen kan geen kwaad .

even vriendelijke groeten terug .

cuno alexander .
dinsdag 27 juli 2010 - 20:47
braze

Braze


Hoi Letty .

deze dag, is het geschied .
giteren kreeg ,ik geld voor een zak potgrond ,en die heb ik ,
dus vandaag gebruikt .
ik heb mijn Gloriosa,s , overgezet en van mijn Delinox regia ,
heb ik er twee, in een pot voor binnengeplaatst, de derde staat buiten ,
in de schaduw ,in grote ronde bloemen bak .
maar wist jij dat die planten, bij de wortels zo,n scherpe uien lucht ,
afgeven, echt wat een lucht zeg ,ik was blij dat ze in de grond stonden .

Gr

cuno alexander .
zondag 1 augustus 2010 - 21:25
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Welke planten geven bij de wortels een uiengeur af? Ik veronderstel dat jij dan de Gloriosa bedoelt? Ik heb geen Gloriosa maar het is wel een mooie bloem, ik zie trouwens liever de Gloriosa rotschildiana met rozerode bloemblaadjes met gele randjes. Tot wanneer laat jij Delonix regia buiten staan? Die van mij laat ik binnen, want met dat kwakkelweer van de laatste dagen ben ik bang. Het zijn tenslotte tere blaadjes, die slecht tegen de wind en de regen kunnen. Deze week ga ik toch proberen de mango te verpotten, ik weet dat het niet het ogenblik is, maar als ik niet teveel aarde verwijder rond de wortels moet dat wel lukken.
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 2 augustus 2010 - 21:34
braze

Braze

Hoi letty .

ik heb die geur ,in mijn neusgaten gekregen, toen ik
mijn Delinox regia , ging verpotten dat kwam ,uit de wortels .
en zo,n boompje ,kan wel iets hebben , en hij staat niet met zijn
neus voor aan ,maar tussen andere planten, zo dat hij niet de vollelaag ,
ineen keer krijgt , maar ik heb er genoeg , het was om, een keer te proberen ,
en er staan er nog een aantal ,in de huiskamer vandaar .
succes met het verpotten , van jouw mango .

Gr

cuno alexander .
maandag 2 augustus 2010 - 22:28
braze

Braze

Hoi Letty .

Mijn Delinox had eerst echt flink te lijden gehad van het weer
het blad krulde op < heel slecht teken > maar ik heb hem laten
staan en hij heeft zich nu volledig herpakt en aangepast aan de grond .
van de winter gaat hij uiteraard naar binnen .
maar hij kan dus best wat hebben en dat al op zo,n jonge leeftijd
van nog geen jaar .
hoe was trouwens de uitslag van het onderzoek ?
en gaat nu al weer wat beter met de zieke ?

IN IEDERGEVAL BEIDE, HEEL VEEL STERKTE ERMEE .

Gr

cuno alexander .
maandag 9 augustus 2010 - 22:40
Letty

Letty

Hallo Cuno,

De zieke stelt het, gezien de omstandigheden redelijk goed. Genezen doet dat niet, er wordt enkel uitstel van executie verleent en wij hopen allebei, dat het nog lang duurt.
Vandaag is het al te laat, maar morgen zal ik een fot doorsturen van een Delonix en eventueel ook van de mango.
Bedankt voor uw medeleven en verder wens ik je een goede nachtrust toe!
Vriendelijke groeten, Letty
maandag 9 augustus 2010 - 23:42
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Zoals beloofd een foto van één van de Delonix regia. Het is degene die volgens mij het mooist is en het grootste, terwijl hij practisch geen blaadjes verliest. Een van de andere is al veel blaadjes kwijt, maar die zullen terug komen volgend seizoen, ik ben er gerust in.
Vriendelijke groeten, Letty


Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 10 augustus 2010 - 14:30
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Hier nog een foto van de Mangifera indica.
Groetjes, Letty

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 10 augustus 2010 - 14:32
braze

Braze

Hoi Letty .

dat doet behoorlijk auw , om te horen dat het niet meer geneest ,
geniet dan maar zoveel mogelijk ,van de tijd die jullie nog gegund is .

de Delinox is echt prachtig mooi grillig van vorm , en dan ook nog
dat fijne blad, houd hem klein dan heb je net een grote bonsai,
als er je er dan ook nog bloei in krijgt is het feest kompleet .
ook de mango , ziet er mooi grillig van vorm .
die van mij zijn nu echt hersteld van het over potten , en gaan weer
verder met hun groei .

Gr

cuno alexander .
dinsdag 10 augustus 2010 - 16:52
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Goed dat uw planten zich hersteld hebben na het verpotten. Zoals je ziet staan de mijne mooi, maar ik reken niet op bloei, zelfs als ze binnen blijven staan gellof ik niet dat ze ooit tot bloei kunnen komen, maar in ben benieuwd hoelang ze het zullen uithouden, ik blijf ze verzorgen. Tot de volgende keer en vriendelijke groeten, Letty
dinsdag 10 augustus 2010 - 20:43
braze

Braze


Hoi Letty .

die bloei is iets ,daar moet je niet vanuit gaan i.d.d , maar dat klopt
slecht,s tendelen .
want sommige planten ,doen er nou eenmaal lang over, eer ze bloeien
tien jaar zou nog vlot zijn ,maar dat mag je er rustig, voor rekenen
maar uitblijven , doet het bij geen enkele plant , denk maar aan die Aronskelk,
die maar eens in de honderdjaar tot vollebloeikomt, en dan stinkt alsof de
lijken in de openlucht begraven zijn , dat gaat ook onze Delinoxen niet lukken.
dus geduld, het is o zo,n schone zaak hé .
het gewas is in iedergeval, alvast taaier dan gedacht ,kunnen we stellen
niet waar ,menigplant had al opgegeven .
maar met de winter, gaat hij naar binnen dat is alvast zeker .

Gr

cuno alexander .
dinsdag 10 augustus 2010 - 22:02
braze

Braze

licht Hoi Letty .
hoe is het met de zieke gaat nog goed ?.

Met mijn Delinox buiten gaat ,het in iedergeval veel beter ,dan de planten
die binnen , geparkeerd staan .
buiten is de plant al aan het verhouten begonnen, binnen zijn ze er bijlangen
nog niet aan toe gekomen, deze maken alleen nog maar, alleen blad aan .
dus buiten verblijven bij slecht weer ,heeft toch een positief effect gehad .
ook als het om de groei gaat , trouwens want de plant buiten, licht ver voor op
degenen , die binnen staan .

in iedergeval heel veel STERKTE aan de zieke .
en uw beide in deze moeilijke tijd .

Gr

cuno alexander .
donderdag 19 augustus 2010 - 00:01
Letty

Letty

Hallo Cuno,

De zieke heeft iedere dag andere ongemakken, maar goed, ik ben blij voor jou dat de Delonix bij jou het goed doet. Hebt gij die buiten tijdelijk in de volle grond gezet of staat de plant in een pot buiten? Mijn planten groeien rustig verder en ik hoop, dat ik ze opnieuw de winter door kan loodsen. Mogelijk zal ik de temperatuur iets lager laten deze winter, want vorig jaar stonden die practisch altijd in een kamer waar het constant tussen 25 en 30°C was. Ik zal ze eens stilaan laten wennen aan een iets lagere temperatuur, dan is het verschil niet zo groot als ik ze volgend jaar wil buiten zetten. Bij jou alles goed met de gezondheid?
Tot volgende keer. Vriendelijke groeten, Letty
zaterdag 21 augustus 2010 - 23:14
braze

Braze

Hoi letty .

mijn Delinox staat niet in de volle kleigrond , dat zou volgens mij nog een
beetje te hoog gegrepen zijn ,voor onze vriend , nee hij staat in een hele
diepe ronde bloemenbak , daar kan hij de eerste tien jaar ,wel blijven
wonen , in de zomertijd wel te verstaan .
deze heb ik gevuld, met goedkope potgrond , en daar is meniggeen tevreden
mee, anders had ik er niet zoveel , bloei gehad .
ook mijn Dracuncunculs , heeft het er geweldig naar zijn zin, zo mooi diep
groen is hij geworden ,die zal er best de pest in krijgen, als hij weer naar de
vensterbank , binnen moet .
in mijn huiskamer, wordt er zelden boven de 23 C gestookt, alleen als mijn
moeder komt oppassen ,wordt er warmer gestookt ,wel begrijplijk als je boven
de 70 bent nietwaar ?.
met mijn gezondheid gaat alles echt boven verwachting dus echt top
ik moet binnenkort gaan praten met een Psycholoog voor mijn bedrijfs
loopbaan deze gaat eindelijk na velejaren van duwen en trekken eens
in een stroomversnelling komen .
dus met mij gaat het helemaal goedkomen

nou nog heel veel sterkte in deze moeilijke tijd .
en tot schrijfs ook doen als het even niet meer gaat Letty.


Gr

cuno alexander .
zondag 22 augustus 2010 - 14:21
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Heb jij een Delonix buiten staan, die ook nog gebloeid heeft?
Wat bedoel jij met de Dracunculus, die straks terug op de vensterbank moet, dat is toch die grote plant, net een grote aronskelk maar die een stank verspreidt. die haal je toch niet binnen in huis?
Al goed dat uw gezondheid in orde is en ik ben blij voor jou, dat het met uw loopbaan ook de goede kant op gaat. Ik wens je alvast veel geluk!
Bedankt dat je mij een hart onder de riem steekt. Het is niet mijn bedoeling telkens te zeuren over de toestand van mijn man, wees gerust wij maken er het beste van. Vriendelijke groeten, Letty
zondag 22 augustus 2010 - 23:05
braze

Braze


Hoi Letty .

volgens mij heb ik ,iets fout geschreven .
ik heb in voorgaande berichtten gezegd, dat elke plant ooit gaat bloeien ,
en als voorbeeld nam ik, die stinkende Aronskelk, i.d.d dat is er een
die eens in de 100 jaar bloeid, maar deze kan je alleen houden, in een
tropischekas met veel ruimte , en dan ben je steenrijk ,of een zeer fanatiek
verzamelaar , maar meestal zal je hem in ARBORETA AANTREFFEN, OF DIEREN
TUINEN .
Delinox regia, zal op zijn hoogst na 10 jaar gaan te bloeien ,misschien zelfs
nog later , maar het is van mijn kant gewoon, een overtuiging dat deze
boom/heester zal gaan bloeien .
en zeuren vind ik , vaak een zeer irriterend woord , wat mij betreft een beetje
al te gemakkelijk, uit de mond valt letty .
praten over x dingen, is voor mij geen zeur en
wat ik bedoelde is van je af praten ,als het even niet meer gaat, de tijd i
immers moeilijk
en zwaar, en nu heb je elkaar nog ,maar af en toe het hart luchtten bij een
ander, dat is geen ZEUREN ,dus gewoon dat woord niet gebruiken .
in moeilijke tijden, kun je niet altijd , de regels naleven , die je na leefde toen
het ,
jullie beide zo , voor de wind ging .
en je bent niet verplicht , je hart te luchtten .
aan jullie zeer veel STREKTE , in deze moeilijke tijd

Gr

cuno alexander .
maandag 23 augustus 2010 - 21:35
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Weet je, die Delonix regia wou ik terug eens zaaien vorig jaar. Ik zei misschien al dat wij in Frans Guyana verbleven van begin 1988 tot eind 1990. toen had ik 2 peulen van Delonix meegebracht. Een paar jaar later dacht ik, nu zal het wel te laat zijn om ze nog te zaaien, misschien zijn ze niet kiemkrachtig meer, maar toch zal ik eens proberen. Ik had er geen benul van hoe het moest en had een zaad in een bloempotje gestopt en in de zomer buiten gezet tegen een bakstenen muur. Het toeval wil, dat het heel warm weer werd en dat ene zaad is toen gekiemd nog vóór ik het goed en wel besefte. Toen ik het zag was ik aangenaam verrast. Ik wou het verder opkweken en heb het in huis gehaald eind augustus. Op bijgaande foto zie je het resultaat zoals het toen was. Maar...de winter kwam, de lichtintensiteit werd te laag en de temperatuur waarschijnlijk ook. Het gevolg was, dat de plant haar blaadjes liet vallen en ik wist er geen raad mee en heb de plant weggegooid. Had ik niet mogen doen en de lente afwachten dan had de plant mogelijk weer blaadjes gevormd. Bij die welke ik nu heb vallen er ook wel eens blaadjes af, maar de planten zijn nooit kaal. 'Al doende leert men' zegt men wel eens. Vriendelijke groeten, Letty

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 28 augustus 2010 - 23:16
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Hoe maakt U het? Is het goed gekomen met de loopbaan, ik hoop het voor U. Ik wens je in elk geval veel geluk toe.
En hoe doen de planten het ? Delonix regia en Gloriosa bij U, nog altijd goed aan de groei? Het is al lang geleden dat ik nog van U hoorde, daarom dacht ik, ik neem dan maar zelf contact op. Het werk in de tuin zal voor mij weer beginnen, om al de bloempotten in een ompot te zetten (winterbescherming).
De zieke hier doet het goed tot nog toe. Vriendelijke groeten,
zondag 12 september 2010 - 15:37
braze

Braze


Hoi Letty .

ja het is i.d.d ,weer een langetijd geleden, dat ik langs kwam ,
maar ik heb er nu, een site extra bij genenomen, en dat vergt
ook tijd daarnaast zijn, we met opa / oma < mijn ouders >
en de kleintjes , even naar een huisje bij Epen in een huisje gaan zitten
om onze vakantie te vieren ROOMPOT de schaapskooi als het iets zegt ?.
ging niet geheel vlekkeloos, en onze oudste is dan ook dol gelukkig nu ,
dat ze van nacht d,r eigen, kamer bed en speelgoed weer heeft .
en ook ons jongste kuiken , van 10 maand-je,s is is echt tevreden .
we hebben geen kind aan ze gehad , ze zijn helemaal opgebrand ,
als het ware . was vorige nachtten wel even anders .
mijn Gloriosa lutea, heeft een kleine terug slag gekregen , weet niet waarvan
maar G modesta ,gaat nu echt opgang komen, ik had nog maar een zaailing
over nu zijn er drie bij gekomen , wie had dat gedacht zou je zeggen .
mijn loopbaan, is in stroomversnelling gekomen .
binnenkort krijg ik een mail , van een Psycholoog , voor een gesprek .
en ga ik daarna , naar de passende cursussen , toe om mijn doel te bereiken .
o,ja Delinox regia , gaat hier ook als een speer , buiten als binnen .
als we afspraken hebben gemaakt , mag je mij daar gerust nog even op attent
maken .
eenvoudiger als een hele gespreks lijst nalopen .

gr

cuno alexander .
zaterdag 25 september 2010 - 00:29
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Na de vakantie blijkt alles weer op zijn pootjes te vallen bij jou, gelukkig maar.
Hier gaat alles zij gewone gang en de planten doen het goed. De laatste week had ik nogal werk in de tuin, of beter gezegd op het terras om al de potten met planten reeds in een ompot met mulch erin, te zetten, (voorbereiding voor de winter). Later komt er nog nopjesplastiek tussen pot en ompot en op de aarde van de pot nog een laag vliesdoek.
Hierbij voeg ik een foto van de punica granatum, die mooi gebloeid heeft en veel vruchtjes gevormd had, maar ik heb er slechts 3 laten hangen, anders wordt de plant te veel uitgeput. De overige takjes heb ik ook reeds ingekort.
De delonix regia groeien er lustig op los. Te gelegenertijd zal ik je ook daarvan nog foto's laten zien. Vriendelijke groeten,

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 26 september 2010 - 16:54
braze

Braze

Hoi Letty .

tja het tuinjaar gaat op zijn einde lopen en dus moeten de zomerbollen
eruit althans die genen die niet tegen vorst kunnen
Liatris spicata kan blijven staan weet ik
maar kan ik Gladiolus abasinica laten staan ?
weet jij dat ?
anders stel ik er wel een vraag over .
mijn Hedychiums zouden winterhard zijn maar ik durf er niet mee te gokken
gladiolen moeten eruit eigenlijk is geen doen om het allemaal op te hoesten
ik kreeg ze kado van mijn dochtertje Yazmyn die vond ze zo mooi voor papa
uiteindenlijk had over de drie honderd bollen waren te koop bij bas van der
heiden < dirk van den broek digros elders > geheten
dan moeten er ook nog hagen gesnoeid worden .
maar dat is minder leuk , leuker is het te vertellen dat ik er weer eens
een nieuwe aanwinst bij heb gekocht Gaura lindheimerii roze vorm
ik moet ze alleen nog aanplanten .
mooie Punica granatum trouwens zelf gekweet of gekocht ?

Gr

cuno alexander .

zondag 26 september 2010 - 17:28
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Welke gladiool bedoel jij? Ik ken die niet, tenzij jij Acidanthera bedoelt. Dat zijn die bloemen die hun kopje van de zon wegdraaien. Die abessijnse gladiool wordt geplant in april-mei, ongeveer 10cm diep. Die kan je best rooien voor de winter.
Tenzij jij nog een andere soort bedoelt. Hedychiums vind ik prachtige planten, als ik niet zo weinig plaats had kocht ik die ook, maar de plaats als winterberging is bij mij een probleem. Volgens U zijn die winterhard; ik zou er toch voorzichtig mee zijn en als je ze buiten laat, pak ze vooral goed in.
Over Gaura weet ik niets te vertellen. De punica heb ik gekocht, ik denk 5 à 6 jaar geleden en hij is telkens binnen overwinterd en regelmatig gesnoeid om hem klein te houden.
Verder nog een fijne avond en een leuk begin van de week. Vriendelijke groeten,
zondag 26 september 2010 - 20:56
braze

Braze


Hoi Letty .

de Hedychium,s die ik heb gekocht komen van een kwekerrij op het eiland
Texel Texeltropics heet deze firma zij vermelde in hun catalogus dat ze de
winter moeten kunnen door komen in de vollegrond ik ben er zelf ook niet
echt zeker van en ik heb er maar twee van twee soorten .
ze zijn wel heel veerkrachtig want een van de siergember werd perongeluk
weggeschoffeld maar deze is alweer aardig terug gekomen .
en we kampen met een gelijkwaardig probleem berging vorigjaar probeerde ik
het uit met mijn schuur en dat werd dus een ramp .
en het is i.d.d de Acidanthera abaciinca die ik bedoelde weet daarmee genoeg .
van Punica granatum weet ik van het vorig kanaal waar ik mee draaide dat
deze in beschutte tuinen goed winterhard is ik heb het alleen nooit geprobeerd .

ook aan jouw een fijne avond een prettige week .
zondag 26 september 2010 - 22:06
braze

Braze


Hoi Letty .

het zijn alweer heel wat weken geleden dat wij elkaar spraken .
Hoe gaat het met jullie ?
is de zieken nog een beetje aan de beterende hand ?
bij ons zijn er wel dingen aan het veranderen
onze dochters gaan volgendjaar naar een opvang gezin
de mensen komen uit Libanon zijn islamitisch ingesteld
en hebben 3 kinderen de oudste dochter is 11 de middelste zoon 9
en het jongste dochtertje is een maand jonger als Yazmijn onze oudste dochter
onze jongste Feijoa wordt 3 december 1 jaar oud mijn vrouw is al druk in de
weer om er iets moois van te maken .

Gr

cuno alexander .

en veel sterkte gewenst .
zaterdag 23 oktober 2010 - 23:43
Letty

Letty

Hallo Cuno,

Als het voor jullie de beste en geschikte oplossing is, wat jij mij schrijft, dan ben ik blij voor jullie, dat jullie leven blijkbaar een goede wending neemt.
Bij ons ziet de toekomst er niet schitterend uit. Mijn man is opnieuw gestart met een ander soort chemo, hoewel de ziekte toch haar nefaste invloed verder zet.
Ik hoop dat U mij niet kwalijk neemt als je lange tijd niets meer van mij hoort. Veel vertellen over de ziekte van mijn man lost niets op. Trouwens mijn eigen gezondheid evolueert ook verder. Mijn longfunctie was nog 59% toen ik in september op controle ging. Dus, sorry maar ik kies momenteel voor de rust en wil nu vooral de meeste tijd besteden aan mijn echtgenoot.
Hopelijk vergaat het jou en je gezin verder uitstekend, ik wens jullie het allerbeste
Vriendelijke groeten,
maandag 25 oktober 2010 - 10:01
braze

Braze


Hoi Letty .

je mag zelf bepalen wat je wilt met deze situatie .
en de stilte zal best weleens een goede keuze kunnen zijn .
dus spreek waneer je spreken wilt en kunt natuurlijk .
maar het zal mij niet beletten om jullie beide misschien wat
schrale troost te bieden laat ik het zo maar zeggen

dus beide sterkte gewenst .

Gr

cuno alexander .
woensdag 27 oktober 2010 - 21:46
clodanpi

Clodanpi

Hallo Letty, cuno alexander en nog andere,

Ik heb aandachtig jullie vragen en antwoorden gelezen.Het interesseert mij. Ik heb het geluk gehad nogal wat Afrikaanse landen te bezoeken. Telkens valt de bloeiende Delonix regia geweldig op.Tot ik uiteindelijk zelf geprobeerd heb om wat zaad te laten kiemen en ik heb er één plant van. Die is nu ongeveer 15 cm groot.Ik ga die plant overwinteren in een lokaal op 15°C. Halfweg mei zou ik die graag buiten (in pot) zetten tot de volgende winter zijn intrede doet. Dan kan de plant in een serre waar de t° boven O° kan worden gehouden. Het is de bedoeling om dan de plant op max. 2m hoogte te houden.Ik verneem graag hoe ik best te werk ga om die in lengte te beperken en wanneer ik daar best mee begin ? Nu staat die plant nog in een pot van 12 cm doormeter. Wanneer verplant ik die het best (na de winter)? en in welke grote van pot ik bruik ik dan het best ? Ik verneem ook graag of jullie al bloei hebben of wat de verwachtingen daar omtrent zijn.Uiteindelijk is dat toch iets waar je naaruit kijkt !!!!!!! Jullie toch ook ?

Groeten,

clodanpi
vrijdag 29 oktober 2010 - 18:49
Letty

Letty

Hallo clodanpi,

Hoewel ik van plan ben, een tijd op de achtergrond te blijven, wegens de omstandigheden, die U zult gelezen hebben, wil ik hier toch even reageren.
Momenteel heb ik 4 delonix regia staan, die nu voor de tweede maal de winter ingaan. Vorige winter waren ze nog pril en ze konden in een verwarmde kamer in huis rustig groeien. Bij mij is het de bedoeling, die planten klein te houden, als een soort bonsai (niet echt, want geen bedrading). Ik heb er al aan geknipt en zelfs bladeren tot ongeveer de helft afgeknipt (als ze te lang worden naar mijn zin.)
De zomer van 2010 heb ik ze echter niet durven buiten zetten, maar nu probeer ik ze aan een lagere temperatuur te laten wennen, door geen verwarming op te zetten in die kamer waar ze staan. Het is er nu 20°C, maar als het begint te vriezen, zal het er vanzelf kouder worden. Ik denk niet dat je, in ons klimaat, een delonix regia kunt buiten planten, want ze zijn vorstgevoelig. Als het lukt, dan is het nog maar de vraag of je ooit bloemen zal zien. Houd er rekening mee dat zelfs in normale omstandigheden, de bloei 10 jaar op zich kan laten wachten. Als jij de ruimte hebt, zou ik na een paar jaar een grotere pot kiezen, maar die gemakkelijk hanteerbaar is, om tijdens de winter binnen te zetten. Veel succes, Letty
vrijdag 29 oktober 2010 - 20:32
braze

Braze

Hoi Clodanpi.

het laten ontkiemen is niet moeilijk juist heel eenvoudig
maar het is wel lastig om ze het eerste levens jaar door te slepen
omdat ze dan extreem gevoelig zijn voor schimmels en beestje,s
die de wortels aantasten .
en wat de bloei betreft 10 jaar zoals letty al aangaf mag je er minstens
opwachtten komt de bloei eerder dan heb je het geluk aan jouw zijde gehad.
wekelijks toppen kan helpen om de groei te remmen .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 29 oktober 2010 - 22:09
clodanpi

Clodanpi

Bedankt letty en cuno alexander voor jullie openhartig en leerrijk antwoord. Ik ga met nieuwe zaden nog een poging ondernemen om die te laten kiemen. Met één plantje is het wat riscant om er straks een goeie plant aan over te houden.

groeten

clodanpi
zaterdag 30 oktober 2010 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon