menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passiflora dood

Ga naar meest recente reactie

speedyspider

Speedyspider

hallo,
in het voorjaar heb ik een jonge passiflora geplant en is goed beginnen groeien en stond nu reeds mooi in bloei.
toen ik deze week thuiskwam van het werk, stond die ineens helemaal dor, de bloemen waren dicht of helemaal verdord.
heeft zeker genoeg water gekregen en gesproeid is er niet.
wat is er gebeurt?
kan iemand mij helpen?
grtjs
joachim
zaterdag 27 juni 2009 - 11:38
miriam

Miriam

nee raar, en hij kan wel tegen een beetje droogte hoor als hij in volle grond staat
Is hem nergens afgeknakt?
zaterdag 27 juni 2009 - 14:10
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

een passend antwoord kan ik je misschien niet onmiddellijk geven, maar ik kan wel vertellen hoe het met mijn Passiflora's gegaan is.

Ik had 1 Passiflora in een grote pot met raamwerk die de strenge winter niet overleefd heeft (hoewel hij goed ingepakt was met jute en bolletjesplastiek). Begin april heb ik dan in een tuincentrum 2 nieuwe Passiflora's gekocht en deze in de pot gezet. Beide planten begonnen zeer goed te groeien, met veel knoppen en bloemen.

Na verloop van tijd begon ik wel te merken dat 1 van de 2 planten kleinere bladeren had en niet zo hoog klom als de andere. Twee weken geleden is die plant dan plots zijn bladeren beginnen verliezen en is op enkele dagen tijd dood gegaan. De andere Passiflora die er 10 cm. naast staat (met dus exact evenveel zon en water) doet het echter nog steeds zeer goed. Vorig weekend heb ik er dan maar 3 nieuwe Passiflora's bijgezet en deze doen het ook zeer goed, hun bladeren zijn even groot als de overblijvende Passiflora die nog in de pot stond.

Mijn idee was dat ik gewoon 1 sterke en zwakke plant had en dat de zwakke het gewoon opgegeven heeft. Misschien had jij ook zo een zwakke plant... Voor alle veiligheid heb ik vorige week die 3 nieuwe Passiflora's wel in een ander tuincentrum gekocht en erop gelet dat het planten van een andere kweker zijn...

zaterdag 27 juni 2009 - 14:15
miriam

Miriam

he lord,
Staan jou passieflora's in een voldoende ruime pot.
Het liefst van al staan ze in volle grond ,zo niet moet je toch voldoende ruimte voorzien.

he lord toon ook eens wat foto's van je ander planten /tuin/terras (ben wel benieuwd.)

zaterdag 27 juni 2009 - 14:41
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Mijn Passiflora's staan in een vierkante pot die 40 cm. breed is en 50 cm. diep is. Deze pot staat onderaan een 3 m hoog bamboe raamwerk op een muur die naar het zuidwesten gericht is. Vanaf 14u heeft de plant volle zon. In volle grond zetten is niet zo direkt mogelijk.

Vorige 2 jaren deed Passiflora die er in stond het zeer goed, hij heeft ook ingepakt de winter van 2007-2008 prima overleefd (maar afgelopen strenge winter dus niet). En dit jaar had ik dus blijkbaar 1 sterk dat het geod doet en 1 zwak plantje dat is dood gegaan.
De 4 Passiflora's die er nu instaan doen het tot nu toe ook prima. Ik denk dat mijn pot dus wel OK is

Wat foto's betreft: ik maak enkel foto's voor mijn site http://www.thelordofcantecroy.be en gewone tuinfoto's passen daar niet zo direkt op, aangezien het bijna allemaal macro fotografie is.

Ik kan je wel vertellen dat ik maar een kleine tuin heb, 6m. op 10 m. met een grasveldje in het midden. Links staat een 2 m. hoge Taxushaag, rechts een 2 m. hoge Aucubahaag en vanachter in de tuin staan coniferen die 5 tot 7 m. hoog zijn.

Op zich heb ook niet zo heel veel planten. Uiteraard de 52 grote en kleine bloempotten met mijn Campanulaverzameling, heel wat Campanula's in volle grond (zijn alle soorten die ik dubbel heb), die pot met de Passiflora's, 6 grote blauwe Hortensia's vanachter in de tuin en naast de Aucubahaag staat er ook heel veel kattengras (Nepeta), tot groot plezier van alle katten hier in de buurt. En voor de vlinders staan er rechts vanachter ook nog 3 paarsbloemige vlinderstruiken (Buddleia davidii). In het midden van het grasveldje staat ook nog een stamroos 'Sneeuwwitchen', omringd met Campanula poscharskyana.

Zo, nu kan je je toch een beetje een beeld vormen...

zaterdag 27 juni 2009 - 15:24
miriam

Miriam

ik heb hier maar een tuinterras
macro?tja ik heb ook goesting om mij hier eens een beter toestel te kopen.
zaterdag 27 juni 2009 - 15:29
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De 2de Passiflora die ik begin april in de pot had gepland heeft het ook niet overleefd, ik vermoed dat het oorspronkelijk dus 2 zwakke planten waren. De 3 nieuw geplante Passiflora's doen het nog steeds prima, hopelijk blijft dit zo... De dood gegane Passiflora zal vervangen worden door een 4de nieuwe, uiteraard uit hetzelfde tuincentrum als de 3 vorige...
donderdag 2 juli 2009 - 18:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon