menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bougainvillea

Ga naar meest recente reactie

Ronny

Ronny

Ik heb over enkele maanden terug een Bougainvillea aangeschaft; Ondertussen is die zo veel gegroeid dat ik hem moet gaan snoeien. Nu is mijn vraag moet ik die op een speciale manier snoeien of mag ik die snoeien zoals andere planten.
vrijdag 22 september 2006 - 14:47
Fons

Fons

Wanneer de plant uitgebloeit is mag je terugsnoeien tot op twee ogen van het nieuw gevormde hout rekening houdende met de gewenste vorm,te lange takken kan men verder insnoeien met de hoop dat ze terug uitlopen op slapende ogen.

Groetjes Fons.
vrijdag 22 september 2006 - 19:54
marie

Marie

Fons,
Ik heb een bougainvillea die geënt is met 2 kleuren,meegebracht enkele jaren terug uit vakantie.Dit jaar heeft hij niet gebloeid.Wat zou de oorzaak zijn?
Grt.M-Jeanne
vrijdag 22 september 2006 - 20:40
Fons

Fons

Bougainvillea is nog al een moeilijke plant om tot bloei te dwingen door ons liefhebbers,het enige wat ge kunt doen is gans het sezoen volle zon grond vochtig en niet te nat houdenen bemesten met een plantenvoeding met hoog kaligehalte vb. opgeloste rozekorrel,momenteel kan je de plant nog op de zonnigste warmste en lichtste plaats zetten vb.veranda en dan hopen dat ze nog wil bloeien.

Groetjes Fons.
vrijdag 22 september 2006 - 20:51
Ronny

Ronny

Wanneer de plant uitgebloeit is mag je terugsnoeien tot op twee ogen van het nieuw gevormde hout rekening houdende met de gewenste vorm,te lange takken kan men verder insnoeien met de hoop dat ze terug uitlopen op slapende ogen.

Groetjes Fons.
zaterdag 23 september 2006 - 13:56
Ronny

Ronny

Beste Fons

Bedankt voor de snelle reactie op mijn vraag.

Ik ben nog een leek op gebied van planten, maar wat bedoeld U van terugsnoeien tot op twee ogen, wat zijn ogen, en slapende ogen.
Sorry voor de nogal naief klinkende vragen maar ik ben heus nog een beginneling.

Vele groeten van Ronny
zaterdag 23 september 2006 - 14:03
Fons

Fons

Met die twee ogen bedoel ik de twijg dit jaar gevormt is,kan je zien aan de kleur van de twijg en het vorige snoeipunt,daar waar de eerste bladeren gezeten hebben zitten nu de ogen waaruit later nieuwe scheuten ontwikkelen.
Slapende ogen zijn groeipunten van twijgen van vorige snoeibeurten die niet uitgelopen zijn en die bij terugsnoei op oud hout misschien gaan uitlopen.
Misschien een beetje ingewikkeld maar als ge de plant een beetje bestudeerd zal je het wel begrijpen.

Groetjes Fons.
zaterdag 23 september 2006 - 21:49
Ronny

Ronny

Bedankt Fons voor de goede gedetailleerde en verstaanbare uitleg.

Groetjes Ronny
maandag 25 september 2006 - 20:25
Matt

Matt

Ook ik heb dit jaar een Bougainvillea gekocht,
Na de eerste bleoi heb ik hem teruggesnoeid, met goed resultaat.
Een tweede bloei was de beloning.
Niet zo uitbundig als de eerste, maar dit wijt ik aan de relafief lage temperatuur in Augustus.
Nu zou ik hem graag over willen houden in de winter.
Heeft iemand ervaring hiermee?
groetjes,
Matt
zaterdag 30 september 2006 - 10:28
Ronny

Ronny

Goede middag

Daar ik nog maar van deze zomer de plant heb, en nog geen winter heb doorgemaakt kan ik U spijtig geen raad geven, maar indien U eventueel raad zou hebben gekregen, mag ik dan vragen om het mij door te zenden zodanig dat ik ook maatregelen kan treffen tijdens de komende winrter.

Hartelijk dank op voorhand
Ronny
maandag 2 oktober 2006 - 14:14
Matt

Matt

Hallo Ronny,
Ik heb op deze vraag antwoord gekregen van Fons in een andere Toppic.
De Bougainvillea overwintert het best bij een temperatuur van ca 10°.
Bij lagere Temperaturen tot 3° zal hij zijn bladeren verliezen,maar in het voorjaar opnieuw uitlopen.
groetjes,
Matt
maandag 2 oktober 2006 - 16:19
Ronny

Ronny

Bedankt Matt voor de in formatie en tot we nog eens een e mailtje sturen.

Groetjes Ronny
maandag 2 oktober 2006 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon