menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vleestende plant

Ga naar meest recente reactie

annd6

Tekst aangepast

Annd6

Hallo,

Ik heb een mooie vleesetende plant met kelken die nu verschillende bloemen heeft. Bij één van de bloemen zie ik precies zaadjes zitten, zou ik die kunnen winnen en hoe doe ik dat het beste?
Alvast bedankt
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 september 2006 - 14:00
Bowie

Bowie

Pas maar op dat je je vingers niet kwijtgeraakt.
donderdag 21 september 2006 - 14:23
annd6
donderdag 21 september 2006 - 14:26
Maxpowa

Maxpowa

Beste Ann,

Bij gebrek aan beter, hier een link naar een Engelstalige website over bekerplanten en hun zaad.

http://www.pitcherplant.org/propagation.html

Nog een uitstekende site over vleesetende planten van allerlei soort:

http://home.paonline.com/mrmiller/

Groeten,
Steven
zaterdag 23 september 2006 - 13:36
garene

Garene

Hallo Ann,
Dit is een Sarracenia. De zaaddoos is zo te zien nog niet rijp, je moet wachten tot die lichtbruin is en begint open te kraken eer je de zaden kan plukken. Dit kan nog een maand duren.
Na het oogsten, direct zaaien in blonde turf + kalkvrij zand, afdekken om te beschermen tegen vogels en slakken (of in een miniserre) en buiten zetten in weer en wind OFWEL de zaden in de frigo bewaren en zaaien in februari en ook buiten zetten.
Kiemt goed maar duurt een jaar of 5 eer je een mooi plantje hebt.
Deze planten hebben een koude rustperiode nodig anders sterven ze af. Bij mij staan ze allemaal in de serre bij 5°C, substraat vochtig houden en voor de winter begint behandelen tegen schimmel.
Succes !
Garene
woensdag 27 september 2006 - 11:14
annd6

Annd6

Bedankt Maxpowa, ik ben gaan kijken en blijkbaar heb je erg veel zaad nodig maar dat had ik je al laten weten hé

Garene,
er zijn al wat zaadjes(?) afgevallen.
Bedoel je met die zaaddoos het bolletje? Zijn die bruine dingetjes dan nie de zaadjes?
Deze plant staat binnen op de vensterbank, moet het gezaaide goed echt buiten?
5 jaar is wel erg lang hé, dan is het wel een erg trage groeier, terwijl die van de foto eigenlijk fameus snel groeit! dat is raar.
Wat je zegt van die rustperiode...deze plant staat al 2 jaar binnen en doet het prima....zonder koude rustperiode...hoe komt dat?
Dat behandelen tegen schimmel, ik heb een tip gekregen omdat met een sterk verdunde javeloplossing te doen bij een andere kiemer, kan dat in dit geval ook?
Bedankt al voor je uitleg!
Ann
woensdag 27 september 2006 - 11:25
garene

Garene

Ann,
Ja de zaaddoos is dat bolletje. Aangezien de plant heeft binnen gestaan zijn de zaden 100%zeker steriel.
Deze plant is afkomstig uit Alabama, Carolinas USA. Zonder koude stratificatie zullen de zaden niet kiemen. Als je hem binnen houdt zal hij niet meer lang leven want dit is een tuinplant, of tenminste te houden in een koude serre. In de serre zijn deze planten mooier omdat ze niet afzien van de slagregen en wind maar ik heb er in het moeras staan en ze bevriezen hard maar in de lente komen ze terug.
Om van zaad een plant te winnen gaat er veel tijd over, eens volwassen groeien ze snel. In october/november maken ze winterbladeren aan (platte) en in de lente komen er nieuwe vallen en sterven de winterbladeren af.
Ik heb nog nooit javel gebruikt als schimmelwerend middel. Als je nooit schimmel hebt dan is het ook overbodig om de plant te belasten met javel.
Er zijn vele websites over Sarracenia, ze zullen allemaal hetzelfde vertellen : rustperiode respecteren.
Groetjes,
G
vrijdag 29 september 2006 - 12:39
annd6

Annd6

Oei,
dan moet ik deze maar buiten zetten?
Ik vind het raar, hij staat al twee jaar binnen...
Ik ga die bollen in het oog houden voor de zaadjes.
Hoelang moet ik hem dan buiten laten, of pak ik hem gewoon niet meer binnen?
Ik heb een klein vijvertje, zet ik hem misschien daar in? Want ze willen toch continu nat staan?
Bedankt al voor de uitleg.
Ann
zondag 1 oktober 2006 - 10:26
garene

Garene

Ann,
Dan zal hij niet lang meer te leven hebben.
Je zet de plant best buiten, voorlopig nog in een teil met regenwater tot halfweg de pot.
Niet in de vijver want dat water is bemest door vissen en hun eten, te rijk voor dit soort planten.
In de winter moet het substraat vochtig blijven maar niet 'zijpend' nat. Als de plant niet in volle grond staat dat moet je hem afschermen tegen felle vrieskou.
Substraat : blonde turf + kalkvrij zand
En dan zal je in februari/maart een nieuwe bloemstengel zien uitkomen, vanaf dan mag je de pot weer in het water zetten.
't Is nie moeilijk, 't is gemakkelijk.
maandag 2 oktober 2006 - 15:01
Maxpowa

Maxpowa

Dat vindt ik persoonlijk raar advies.

Ann zegt net dat de plant al twee jaar binnen staat en het goed doet.

Als ze het twee jaar goed doet en dan nog eens bloeit ook, zie ik niet in wat er de volgende twee jaar of verder zou kunnen mislopen.

Steven
dinsdag 3 oktober 2006 - 17:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon