menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kweek ik een bananeplant

Ga naar meest recente reactie

kevinh

Kevinh

Ik heb me onlangs een bananeplant aangeschaft, omdat ik dit een mooi plant vind !!
kan ik deze buiten op het terras zetten of moet deze binnen staan.
hoe onderhoud ik zo een plant, op gebied van water en extra voeding !!
alvast bedankt !!
dinsdag 2 juni 2009 - 22:26
Gege1984

Gege1984

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar weet je ook welke soort banaan je gekocht hebt.

Als het goed is kunnen de meeste bananenplanten sowieso in de zomer naar buiten. Niet alle bananenplanten kunnen vorst verdragen. Ook al zijn er ook soorten die wel vorst kunnen verdragen.

Je zou de vraag ook op dit forum kunnen stellen. ( http://www.exogarden.nl/exotenforum/viewforum.php?f=43 )

Ook daar is het natuurlijk handig als je de soort erbij kunt vermelden.
dinsdag 2 juni 2009 - 22:42
JasperL

JasperL

Tja naar een bananeplant moet je niet te veel kijken... Zorg wel dat ze swinters binnen staat (of vorstvrij) en in een voldoende grote pot staat. De plant zou ook enkele kleine scheutjes kunnen beginnen krijgen. Deze moet je steeds afstekken, omdat je moederplant anders dood gaat. Na enkele jaren krijgt je moederplant banaantjes, en sterft ze af. Dan kun je je plant ofwel wegdoen ofwel een scheutje laten groeien. Dit wordt dan je nieuwe moederplant.
dinsdag 2 juni 2009 - 22:58
kevinh

Kevinh

alvast bedankt voor de wijze raad !!!
de soort??? is er dan een groot verschil tss misschien?
dinsdag 2 juni 2009 - 23:32
Gege1984

Gege1984

Wat ik heb begrepen zijn er verschillende geslachten van de banaan namelijk:
Musa
Ensete
Musella

De verschillende geslachten zijn vervolgens weer onderverdeeld in verschillende soorten.

Het geslacht Musa is volgens mij de meest verkochte en ik denk dat de kans groot is dat jij ook een soort Musa hebt, welke weet ik niet.

Veel zon, water en meststof is aan te raden voor een goede groei.

Nog geen bananen voor mij tot nu toe, ook al ga is morgen denk ik maar eens wat zaden in de grond doen om te kijken of het mij lukt deze te kweken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Maar het eerder vermelde forum kan ik alleen maar aanraden wat tips, trucs en adviezen betreft.

tevens hier iets opgezocht >> http://www.palmaverde.nl/Verzorging/Verzorging_Bananen.html
woensdag 3 juni 2009 - 00:00
kevinh

Kevinh

kzal morgen eens kijken wat er op de fiche staat,
en zaden?? zijn het dan die zwarte zaadjes in de banaan dat je bedoeld??

kheb zelf al verschillende planten staan, zoals citroen, clementine, olijven, vijgen, kiwi, ... en alles lukt goed tot nu toe !!! heb ze al meerdere jaren.
woensdag 3 juni 2009 - 00:11
Gege1984

Gege1984

Ik heb de zaden die ik heb gewoon gekocht, ze komen dus niet gewoon uit een banaan uit de supermarkt ofzo (het schijnt dat de zaden van de "gewone banaan" zoals wij die in de supermarkt zien niet of bijna niet te krijgen zijn.

Maar de zaden zijn forser dan je zal denken van een banaan. Ik heb zaden van de Musa Sikkimensis red tiger, schijnt redelijk winterhard te zijn
woensdag 3 juni 2009 - 00:22
kevinh

Kevinh

in ieder geval ook succes ermee !!!! en hopelijk lukt dat !!

heb eens je site bekeken, mooi foto's !!! super !!!
als ik de naam weet laat ik je het weten.
woensdag 3 juni 2009 - 00:31
Gege1984

Gege1984

dankje en wat mijn site betreft ben ik ondertussen druk bezig met het maken van een andere site (en dan komen er ook andere foto's op)

Maar mocht het lukken, dan zal ik hier wel eens een foto plaatsen
woensdag 3 juni 2009 - 00:36
Ringo

Ringo

Ik heb denk ik een mussa zebrina... kan dat? Ik dacht nochtans dat er op het kaartje gewoon mussa banana stond... maar als ik het opzoek op het internet en de blaren bekijk lijkt het op een mussa zebrina... of is dit familie?
woensdag 3 juni 2009 - 10:01
Gege1984

Gege1984

Het zou kunnen, maar probeer eens een foto te plaatsen Misschien dat er mensen meer uitsluitsel kunnen geven.
woensdag 3 juni 2009 - 10:12
Gege1984

Gege1984

Wat betreft de musa banana heb ik hier op dit forum nog een topic gevonden. Bij de Ikea verkopen ze de musa dwarf cavendish als musa banana. Deze kan ook gevlekt blad hebben (ook al heb ik gehoord dat dit met de tijd ook kan verdwijnen).

Aangezien deze soort veel meer verkocht wordt dan de zebrina lijkt dit me logischer.
woensdag 3 juni 2009 - 10:36
kevinh

Kevinh

vind de naam niet terug maar heb een foto geplaatst, mss kom ik daar verder mee !!!
woensdag 3 juni 2009 - 22:17
kevinh
woensdag 3 juni 2009 - 22:19
JasperL

JasperL

helaas... geen foto!
woensdag 3 juni 2009 - 22:19
Pietn

Pietn

Ik zou je aanraden om te beginnen met een musa Basjoo daar die heel gemakkelijk groeit en nog 'gemakkelijk' is in onderhoud alleen vraagt ie veel water en bemesting . in de winter is er maar voor het moment 2 a 3 soorten die redelijk te houden zijn buiten mits goeie bescherming in winter (vliesdoek) de Basjoo de sikkemnsis en de lasiocarpa (gele lotusbanaan). Deze heb ik alle 3 staan. de meeste banaan die verkocht wordt in gewone winkels valt on der de naam musa banana of andersweg de Dwarf Cavendish die totaal niet winterhard is net zoals ze variant de musa acuminata die ik ook in men bezit heb. Zaden van de sikkemensis zijn niet makkelijk om te laten kiemen. en hieronder heb ik nog een foto van men sikkemensis red tiger

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 4 juni 2009 - 09:35
Gege1984

Gege1984

Zaden die niet makkelijk kiemen is dan net weer de uitdaging en aangezien ik die zaden toch in huis heb (sikkemensis red tiger), ga ik het zeker proberen
donderdag 4 juni 2009 - 09:46
kevinh

Kevinh

deze keer lukt het hopelijk wel !!! foto was te groot.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 4 juni 2009 - 09:47
Pietn

Pietn

idd een dwarf cavendish ziet er mooie plant uit maar als je wilt dat ie groot wordt zou ik hem naar een 40-60 liter pot verplanten

hieronder een foto van men musa acuminata

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 4 juni 2009 - 09:59
kevinh

Kevinh

zal ik doen, maar in welke aarde moet dit gebeuren?? ze hebben tegenwoordig in de tuincentra heel wat soorten ( voor exotische planten,... )
donderdag 4 juni 2009 - 11:19
Pietn

Pietn

voor u bananen plant zou ik best potgrond van een goed merk gebruiken vb DCM en wat gedroogde koemestkorrels eronder mengen
donderdag 4 juni 2009 - 11:27
greener

Greener

Probeer zoals eerder vermeld aan een Musa Basjoo te geraken.
Ik heb er meerdere staan en allen deze winter hebben de -20 graden zonder problemen overleeft.
Een forum waar ook een aparte bananen sectie is betreft: www.cemunnos.nl en dan naar forum.
Hier kan je echt ALLES over deze en andere exoten vinden.
Succes,

Sebas
zaterdag 6 juni 2009 - 13:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon