menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe aankoop venus vliegenval

Ga naar meest recente reactie

cactusjen

Cactusjen

bij deze een foto van mijn nieuwe aankoop .
Heb deze op een verhoogje geplaatst en staat met de "voeten" een halve cm in regenwater.Dit water komt uit de regenton buiten en is wel wat groen.Weet niet of dit kwaad kan?
Tevens had ik graag geweten of ik de huidige ondergrond zou houden of meteen overgaan naar een mengsel znad/turf zodat ik zeker ben dat de ondergrond juist is?
Indien er nog opmerkingen zijn hoor ik deze graag


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 mei 2009 - 15:55
Polplastron

Polplastron

Normaal gezien staat het plantje op dit moment in een turfmengsel en dat is dus ideaal. Het plantje hoeft echter niet op een verhoogje te staan, je mag het potje gewoon in water zetten. Zelf gebruik ik geen regenwater omdat dat sporen van verontreiniging zou kunnen gebruiken. Voor mijn plantencollectie gebruik ik Spa Reine. Dat water staat er bekend om zacht te zijn dus is het ideaal (Andere waters kunnen ook, maar kijk wel naar de analyse op de fles). De laatste tijd gebruik ik ook wel water uit een waterfilter, maar daar heb ik nog niet genoeg ervaring mee om die te kunnen aanraden.

Meestal leven deze plantjes niet lang op de vensterbank omdat de luchtvochtigheid te laag ligt. Moest je het plantje in een soort afgesloten kastje zetten of een oud aquarium, dan ga je knappere resultaten behalen.

Ik heb zelf een aantal vleesetende planten in zo'n bak staan. Ik moet je wel bekennen dat ik met de venusvliegenval niet zo'n goede resultaten boek: het eerste jaar doet het plantje het bij mij heel goed, maar het tweede jaar is het al heel wat minder.

Succes ermee!

P.S.: Val het plantje niet te veel lastig. Valletjes laten dichtklappen is leuk, maar put de plant enorm uit wat de levensduur verkort!
woensdag 27 mei 2009 - 18:52
kristof_P

Kristof_P

waarom niet gewoon buiten?...

ze zijn goed winterhard (althans de zaailingen van zo'n kas exemplaren).

gr
Kristof
woensdag 27 mei 2009 - 19:06
Polplastron

Polplastron

@Kristof: Ik leer bij! Dat had ik nog niet geprobeerd! Mijn Saracenia's staan wel al jaren buiten en met succes! Al hebben ze deze winter wel een goede slag gekregen!
woensdag 27 mei 2009 - 19:12
kristof_P

Kristof_P

hangt ook wel een beetje af van waar je woont. Sarracenia's zijn harder en als je daar al schade aan hebt denk ik dat je venus vliegenval afgelopen winter niet had overleefd! hier hebben de Saracenia's niets van schade opgelopen.
ik denk wel dat je het beste enkel zaailingen van je gekochte vliegenval probeert. ze worden opgekweekt in warme omstandigheden in kassen en althans mijn gekocht exemplaar heeft een koudere winter niet overleefd maar de zaailingen ervan hadden niks van schade....zeker wel een leuk plantje om in je tuin bij je collectie vleeseters te hebben . buiten in de volle zon krijgen ze dan ook een mooie rode kleur!

gr
Kristof
woensdag 27 mei 2009 - 19:22
Steve101

Steve101

Mijn Saracenias staan al enkele jaren buiten en doen het erg goed. Ik was ook aan het vrezen voor hun gezondheid na deze koude winter maar het tegenovegestelde is waar, het is dit jaar de eerste keer dat er verschillende bloemen aankomen.
zaterdag 6 juni 2009 - 01:35
Polplastron

Polplastron

Bloemen heb ik de laatste jaren ook veel gehad! Maar dit jaar komen er zelfs geen blaadjes uit de turf! Ik vrees dat ze het toch echt hebben opgegeven!
donderdag 11 juni 2009 - 22:24
215266

215266

zijn die "vallen" bij zo'n plant de bloemen?

het lijkt mij leuk om zo'n plant te hebben, waar kan je die vinden en hoe duur zijn ze ongeveer?

en hebben al die plantensoorten dat dat ze sneller sterven als je met de "val" speelt, ik denk namelijk dat ik het niet altijd kan laten...
vrijdag 12 juni 2009 - 17:10
Polplastron

Polplastron

1) De vallen zijn omgevormde bladeren. De bloemen komen appart.

2) Je kan vleesetende planten tegenwoordig nogal makkelijk vinden in tuincentra en zelfs bij de bloemist. De prijzen variëren van zeer goedkoop (klein potje) tot ...

3) Er zijn maar een paar vleesetende planten die een val hebben die dichtslaat. Het dichtslaan kost de plant veel energie en als de val een paar keer is dichtgeslagen, sterft de val af. Als je dan toch wil "spelen" probeer dan eens een mier of zo erin te laten lopen. Ik "voer" mijn plantjes soms ook met bewusteloos geslagen vliegen uit de huiskamer. Let op: dode dieren verteren soms niet omdat sommige planten pas verteringssappen afgeven als ze "geprikkeld" worden.
zaterdag 13 juni 2009 - 12:10
215266

215266

oke, bedankt. misschien dat ik er later eentje aanschaf, lijkt me wel een leuk plantje. maar ik kom niet zo vaak bij een tuincentrum, dus dat zal wel een paar maandjes kunnen duren voordat ik er een heb.

en eerst maar eens wat bijsparen .
maandag 15 juni 2009 - 16:28
215266

215266

zo, ik heb er nu ook een gekocht voor €8,99. hij staat nu in de vensterbank op het zuiden, kunnen zijn vallen lekker kleuren. ze zijn al meer gekleurd dan die van hierboven.
donderdag 18 juni 2009 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon