menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Limoenboompje

Ga naar meest recente reactie

Aquarius

Aquarius

Hallo aan Ben en alle anderen die meelezen.

IK heb mijn limoenboompje van zijn overwinterplaats al naar beneden gebracht met het oog het één van deze dagen buiten te zetten.
Er staan al vele bloempjes aan en er groeien al twee kleine limoentjes.
Maar ik zie echter geen nieuwe blaadjes verschijnen.
Ik heb al een beetje mest gegeven zoals Ben mij gezegd had te doen.
Ook zie ik op meerdere blaadjes een soort kleverige stof (nectar???) hangen.
Is dit sap van de nieuwe vruchtjes?

Wanneer mag hij buiten en welke directe verzorging kan ik geven.
Hij staat ook nog altijd in de zelfde potgrond van bij de leverancier.

Graag wat advies
Groetjes
Ann
woensdag 13 mei 2009 - 18:27
ben45

Ben45

Ann,
De plant kan naar buiten. Zeker de eerste dagen niet in de zon. Geleidelijk laten wennen!
Voor de blaadjes hoef je niet bezorgd te zijn. Die komen wel.
Dat plakkerige goedje: kijk eens goed of er geen dopluis onder de blaadjes zit (vooral langs de nerven) Ook langs de stengels kijken. De jonge dopluizen zijn vaak moeilijk te zien (plat en crèmekleurig).
Dopluis spuit dat plakkerige goedje soms wel tot 75 cm verder weg.
Kijk ook even in de top van de plant of het niet de gewone groene luis is.
De plak komt hoogstwaarschijnlijk niet van de vruchtjes. Als het wel zo is zie je dat aan de basis van de vruchtjes zitten. De potgrond is dan te lang nat geweest.

Is de potgrond die harde klei of van een luchtige samenstelling?
Bij zware klei zou ik die verwijderen. Zie ook op www.oranjerievereniging.nl/citrusstart/htm Daar heb ik beschreven hoe dan te handelen.
Maar ik zou dat pas doen als de plant echt nieuwe scheuten maakt. Dan weet je zeker dat de wortels ook aan het werken zijn.

Succes, Groetjes, Ben.
woensdag 13 mei 2009 - 21:54
Aquarius

Aquarius

Dag Ben,

Ik denk dat je het weer bij het rechte eind hebt. Ik heb de schotel die onder de pot staat eens goed bekeken en daar zitten dus allemaal van die vinnige witte beestjes op. Dus wat je zegt is juist maar hoe bestrijd ik die ? Ik heb op de oranjeriesite gelezen : best de klei vernaderen in gewone losse potgrond.
Maar hoe spuit ik die beestjes dood.

Ik heb het boompje ook vandaag buiten gezet. Ik had de indruk dat die wel wat zuurstof kon gebruiken.

Er groeit al een limoentje uit maar vele bloempjes worden snel bruin en vallen af.

Wat kan ik nog meer doen.
- Boom staat nu buiten
- ik zal er andere potgrond indoen
- nu nog een middel om al die beestjes te doden.

Groetjes en tot mails
Ann
zondag 17 mei 2009 - 14:35
Aquarius

Aquarius

Ben,

Ik heb ondertussen ook de dopluizen gevonden en allemaal platgenepen tussen mijn vingers.
Inderdaad crémekleurig.

Wil je nu nog even het middel tegen die luizen doorgeven aub?

Groetjes
Ann
zondag 17 mei 2009 - 15:36
ben45

Ben45

Ann,

Een middeltje tegen gewone luizen (en soms ook in zekere mate tegen dopluis)kan zijn:

= 30 gram groene zeep
= 30 ml. Spiritus
= 1 liter lauwwarm water
en dit onverdund spuiten.
Dit moet zeker verschillende keren herhaald worden. Ook op de onderkant van de bladeren. Of dit definitief helpt is de vraag. Ligt aan de hoeveelheid die er op zit, stadia en resistentie.
Een straffer middel b.v. van Bayer. Maar die hebben in diverse landen andere namen. Hier in Nederland b.v. Calypso. Werkt tegen de meest hardnekkige luizen.
Zeker geen admire gebruiken of een middel waar imidacloprid het werkende middel is. Dat geeft bij citrus nl. vervelende bijverschijnselen tot zelfs uiteindelijk het afsterven van de plant aan toe.

Succes,
Groetjes, Ben.
zondag 17 mei 2009 - 16:59
Aquarius

Aquarius

Beste Ben,

Ik denk dat ik de luizen onder controle heb.
Maar nog eens terug naar een vorig mailtje.
Er komen vele bloempjes met de bijbehorende mini-limoentjes aan maar ik zie geen nieuwe blaadjes komen.
Vorig jaar, bij aankoop was mijn boompje veel vrolijker maar dit jaar is er nog geen enkel nieuw blaadje komen piepen. Heb al bemest en verzorgd met mijn liefde maar krijg geen reactie van de natuur.

Kan jij een handje toesteken?

Groetjes

zondag 14 juni 2009 - 11:52
ben45

Ben45

Dag Ann,

Als hij weinig bladeren heeft en alle regen op de potkluit valt, zou ik hem een plekje onder een afdak o.i.d. geven waar hij toch lekker licht staat en zon krijgt.
Heeft hij veel bladeren en is het een paraplu voor zichzelf, en komt hij alleen nog niet op gang, dan gewoon afwachten of desnoods een klein beetje bloedmeel geven (ecostyle) . Kan in het eerste geval natuurlijk ook.

Groetjes, Ben.
zondag 14 juni 2009 - 18:48
zourky

Zourky

Ons limoenboompje heef twee jaar achter elkaar vruchten gehad,ik dacht limoenen zijn van die groen klein citroenen,maar die van ons waren geel en groot zoals een citroen en we hebben ze ook gebruikt als citroen,nu verleden jaar kwamen er wel bloempjes aan maar vielen af,bladeren kwamen er niet bij,ik heb hem in mei dit jaar buiten gezet in volle grond en daar straks zag ik op verschillende plaatsen klein scheutjes het begin van takjes,nu ga ik hem nog daar laten staan tot einde september
en dan terug in een pot,ben benieuwt hoe hij verder zal ontwikkelen
groetjes Richard
vrijdag 17 juli 2009 - 20:50
ben45

Ben45

Richard,

Het zou toch kunnen zijn dat het een limoen is. De vruchten kleuren hier nl. geel doordat koudere temperaturen in het najaar de poriën van de schil open laten gaan en er caroteen te voorschijn komt. Limoenen in de tropen maken dat niet mee en blijven daarom daar ook groen. Als de vruchten iets kleiner dan een gewone citroen zijn zou het om Citrus latifolia kunnen gaan, de zgn fabriekslimoen voor gebruik in zeep, sappen etc. Er zitten geen zaden in latifolia.

Groetjes, Ben.
zaterdag 18 juli 2009 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon