menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amarylliszaad

Ga naar meest recente reactie

215266

215266

hoi,

afgelopen december/januari toen mijn amaryllissen bloeiden had ik met mijn vinger stuifmeel op de stampers geplaatst. ze zeggen altijd dat je de steel na de bloei van de amaryllis moet verwijderen en dat heb ik nieyt gedaan omdat ik eerst wou afwachten wat er zou gebeuren. gisteren zag ik ineens dat een van de zaadbakjes van mijn amaryllis open was gespleten en nu heb ik er dus zaadjes van. ik zou graag willen weten of het makkelijk is om deze zaden te zaaien en uit te laten groeien tot volledige amaryllisen, ook wil ik graag weten of ze dan eenmalig of niet bloeien en of er bollen ontstaan. ik zou ook graag wat willen weten over hoe je die zaden het beste kunt laten groeien.

alvast bedankt, harry.
woensdag 29 april 2009 - 11:16
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik heb dat verschillende jaren geleden ook nog gedaan. Daar zijn gewoon nieuwe bollen uit ontstaan die mooi groeiden en bloeiden. In de zomer in de volle grond om krachten op te doen.
woensdag 29 april 2009 - 12:37
miriam

Miriam

ja dat is zeker mogelijk
wij hebben dat vroeger altijd gedaan ,
Maar je moet veel geduld hebben he ,eer je een bloembare bol hebt.

En de geschikte plaats voor ze goed te kunnen bergen.

vroeger hadden wij een grote serre en werden de bollen in de zomer in volle grond gezet en in de winter in de kleine serre waar de lucht en temperatuur optimaal was.

Nu lukt het mij precies niet meer.
Heb hier ook de voorziening niet meer zoals vroeger.

maar ik zou het zeker proberen he.
iets wat je zelf kweekt dat is nog zo plezant

woensdag 29 april 2009 - 13:21
215266

215266

ik heb geen kas of serre.

1. moet ik die zaden binnen in een pot/bakje/iets anders doen of buiten in de grond?
2. moet het nog extra bemest worden?
3. hoe lang duurt het eer de zaadjes ontkiemen?
4. van wanneer tot wanneer moet ik die zaden in de grond doen?
5. moeten de zaden in een zonnige of schaduwrijke omgeving staan?

ik denk dat dat het wel was aan vragen...
woensdag 29 april 2009 - 16:31
215266

215266

ik kan niet wachten tot de laatste twee bakjes van mijn amaryllis ook openklappen
woensdag 29 april 2009 - 22:50
215266

215266

wat leuk! een aantal maanden terug had ik een amaryllisbol uit de pot gehaald omdat hij wegrotte, ongeveer 2/3 van de bol was verrot. ik heb hem bewaard en boven op de grond gelegd en geen water meer gegeven. ik zie nu ineens dat hij een groen blaadje gaat krijgen hij leefde dus tóch nog terwijl ik dat eigenlijk niet had verwacht. ik heb nu een andere bol die ook rot is en die staat nu ook op de grond, ik verwacht dat het daar ook wel goed mee zal komen. met deze bol was ik er al eerder bij en ik denk dat ik een andere bol ook eens wat hoger in zijn pot ga zetten. nouja, ik weet het wel zeker, anders is ie dadelijk ook rot. sinds ik een kamerplantenboekje van mijn oma heb gekregen weet ik dat ik de bollen van de amaryllis 2/3 boven de grond moet plaatsten en dat ze in de zomer met pot en al ingegraven moeten worden om in het najaar weer uitgegraven te worden.

zou iemand nog een antwoord kunnen geven op mijn vragen die ik 2 berichten terug gesteld had? alvast bedankt.
donderdag 30 april 2009 - 11:45
215266

215266

ik heb geen kas of serre.

1. moet ik die zaden binnen in een pot/bakje/iets anders doen of buiten in de grond?
2. moet het nog extra bemest worden?
3. hoe lang duurt het eer de zaadjes ontkiemen?
4. van wanneer tot wanneer moet ik die zaden in de grond doen?
5. moeten de zaden in een zonnige of schaduwrijke omgeving staan?

^^ik heb de vragen nog een keer herhaald aangezien ik nog geen antwoord had en dit topic omlaag begon te zakken.

en inmiddels heb ik het 2e zaadbakje ook al kunnen ledigen.
vrijdag 1 mei 2009 - 13:11
miriam

Miriam

omdat dit al heel lang geleden is bij mij.

ik dacht gewone goeie potgrond en gewone bakjes .
en die kunnen nu al gezaaid worden ,

hoelang dat duurt voor ze kiemen ,geen idee
die stonden hier op een vergeten hoekje en kwam er iets uit hadden wij chans en anders pech.

Dus ik zou zeggen ,steek ze in de grond en zet ze ergens waar ze niet uitdrogen en laat ze verder hun gang gaan.

en laat ons iets weten.

mij lukt het niet meer ,
vrijdag 1 mei 2009 - 13:19
215266

215266

oke, bedankt voor het antwoord. als ze ontkiemen laat ik het zo spoedig mogelijk weten.

ik kijk nu net in de vensterbank en zie net dat het laatste bakje met zaden ook open is geklapt. tijd om te oogsten
vrijdag 1 mei 2009 - 19:27
cleobrande11

Cleobrande11

Ik heb jullie verhalen gelezen en ga nu ook vanuit het zaad, wat sinds een paar dagen te zien is, proberen om bollen te kweken.
Het kan vriezen of dooien...we zullen het gaan zien...ik vind het al prachtig dat er twee schitterende bollen met zaad bovenop de steel verscheen!...

Cleo Brandes
dinsdag 25 mei 2021 - 08:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon