menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboompje stek

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo,
Bij aldi verkocht men citroen boompjes, ben er naartoegegaan en ze waren om 10 uur al weg.
Toch een tak gevonden en meegebracht kan ik deze stekken en zo plantjes bekomen
mvg
marleen
donderdag 9 april 2009 - 08:51
printemps

Printemps

Hallo

Echt jammer dat er geen meer waren
Je moet er inderdaad zeer snel bij zijn
Er waren ook mandarijnen dit jaar
Wij(ik en Centinel)hadden afgesproken om ieder naar verschillende winkels te gaan en dan naar elkaar GSMen enzo hebben we ons gerief gevonden
Volgend jaar meer suc6
Ook suc6 met uw stekmaar ik weet niet of dat gaat lukken
Vanwaar ben je eigelijk?
Staat niet in uw profiel

mvg lentean
donderdag 9 april 2009 - 15:02
bisschop

Bisschop

Hallo,
Ben van Affligem
mvg
marleen
donderdag 9 april 2009 - 18:40
groenbloemeke

Groenbloemeke

Bedoel je Ben45 ?

Al een hele poos niet meer gezien hier
Heb vandaag een PM gestuurd naar hem
Nog geen antwoord gehad

mvg GB
donderdag 9 april 2009 - 18:47
printemps

Printemps

Heb het ook al opgemerkt
Hopelijk niks ergs

mvg lentean
donderdag 9 april 2009 - 18:50
bisschop

Bisschop

ik ben bisschop van affligem geen Ben45
mvg marleen
donderdag 9 april 2009 - 19:24
printemps

Printemps

Oh ja

Vergeten dat ik dat wou weten
Ik dacht dat je Ben van Affligem wou spreken
Dit is hier een citruskenner maar al een tijdje niets meer van gehoord

mvg lentean
donderdag 9 april 2009 - 20:52
Fons

Fons

Citroenen zijn eenvoudig te stekken, vul een potje met stekgrond, neem een kopstek van 10cm, verwijder de onderste blaadjes, een blaadje behouden aan de top is voldoende,plaats het stekje in stekpeder (gaat ook zonder) in de stekgrond, plastiek zakje over de stek en potje,warm en licht wegzetten (niet in de zon), na een maand verschijnen de eerste worteltjes.

Groetjes Fons.
donderdag 9 april 2009 - 21:03
ben45

Ben45

Dag jongelui,

Maak je niet ongerust, hij is er nog wel hoor! Had wat problemen met de pc. en moet me ook wel eens met andere zaken bezighouden zoals oppassen op de kleinkinderen, tuinwerkzaamheden bij de dochters uitvoeren en niet te vergeten mijn eigen tuin onder handen nemen. Ook de citrusverzameling vraagt extra tijd: nu is het gunstig om de planten in een grotere pot te zetten. Als er nieuwe scheuten aan de planten komen, verschijnen er aan de wortels ook mooie witte nieuwe scheuten. Verpotten geeft op dat moment ook geen enkel risico.
Leuk dat jullie nog meer citrusplanten in de verzameling opnemen. Vind het ook interessant om te lezen hoe verschillend over sommige praktische zaken omtrent citrus gedacht wordt.
Lentean, als de plant in een plastic pot staat moet je wel voorzichtiger zijn met water geven. Zeker straks in het vaak natte najaar en de overwintering bij 5-10 graden. In plastic pot blijft de grond namelijk veel langer nat.
Marleen, van zo'n tak kun je zeker stekken maken. Gebruik halfverharde scheuten van zo'n 10-12 cm lang. Bovenin ca 3 halve blaadjes laten zitten. In een minikasje of pot met plastic zakje eroverheen zetten. Zorg dat hij warm staat, maar dat er geen direct zonlicht op kan komen.

Groetjes, Ben45.
donderdag 9 april 2009 - 21:26
ben45

Ben45

Juist toen ik mijn berichtje verstuurd had, zag ik dat Fons ondertussen ook al een correct antwoord over het stekken had geplaatst.

Groetjes, Ben.
donderdag 9 april 2009 - 21:31
bisschop

Bisschop

Ben
Ik ben gaan kijken naar de beschrijvingen en hoop dat er uit mijn stekje zulke bomen tevoorschijn komen
mvg
marleen
donderdag 9 april 2009 - 22:17
printemps

Printemps

OK

Ben gerust nu

mvg lentean
vrijdag 10 april 2009 - 11:36
zourky

Zourky

Beste Fons,
Is er een bepaalde tijd in het jaar om het stekken van citroen boompje,ik had er een viertal gestekt met stekpoeder,de blaadjes vallen af en het stekje krimpt,houd ze vochtig ook met plastiek er over,misschien is het nu niet de juiste moment
groetjes Richard
dinsdag 1 juni 2010 - 07:53
ben45

Ben45

Richard,
Ik ben wel geen Fons, maar hierbij toch een antwoord op je vraag.
Het is nu zeker een goede tijd om te stekken. Kan tot zelfs eind juli, maar nu is het gunstiger zodat de bewortelde stekken steviger de winter in kunnen.
Misschien te vochtig?
Te veel verhout?
In de directe zon gestaan?
Is de temperatuur wel rond de 20 - 25 graden?
Er zeker van zijn dat er geen meststoffen in de stekgrond zitten !
Succes.
Groetjes, Ben.
dinsdag 1 juni 2010 - 16:37
zourky

Zourky

Bedankt Ben
Voor mij is Ben zo goed als Fons,nu weet ik al iets meer en ga het nog eens proberen.
Onze zoon noemt Benny maar ze noemen hem ook Ben
groetjes Richard
dinsdag 1 juni 2010 - 18:21
lydiasmit11

Lydiasmit11

Bedankt voor alle goede tips over het stekken van citroenen. Ik heb hier op mijn dakterras in Amsterdam drie driejarige citroenboompjes staan, opgekweekt uit pitjes van een Italiaanse citroen. Moet ze nu snoeien en het lijkt me leuk om ze ook een te stekken. Bedankt!!
donderdag 14 juni 2018 - 11:11
ben45

Ben45

Dag Lydia,
Zal zeker lukken.
In het laatste nummer van Tuinseizoen (juli 2018) staat een artikel over mij en mijn collectie met ook veel informatie over citrus.

Groetjes, Ben.
vrijdag 15 juni 2018 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon