menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van echium.. Hoe begin ik hiermee

sbeetje

Sbeetje

goeiemiddag tuinliefhebbers

Ik had vorig jaar een mooie echium pink fountain (kruising tussen echium pininnana en echium wildpretti). Maar deze is dit jaar beginnen wegrotten. Ik heb op het allerlaatste moment nog een stek kunnen nemen van deze plant. Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste stek.
Op dit ogenblik zit de stek in water met stekpoeder. Of zijn er betere manieren om deze plant te stekken.

Bedankt!

groetjes

Sam
maandag 6 april 2009 - 12:48
annis

Annis

Ik heb iets voor je gevonden op het net.


Zaaien of stekken
Daar waar slangekruid van nature groeit, zaaien de planten zich zelf uit. De grote, aaneengesloten toeven zijn een imponerend gezicht. Hier zullen we het moeten hebben van planten in een pot.
Na de bloei moeten de stengels, waaraan bloemen hebben gezeten, tot dertig centimeter onder de bloem worden afgeknipt. Met wat geluk in het overhouden van de plant bloeit hij het jaar daarop weer volop. Slangekruid kan worden gestekt door de lange stelen in stukken te snijden. Maak de stek op een lengte van ca tien centimeter. Snijdt de stengels door onder en boven een blad. Groeistof vergemakkelijkt de beworteling. Plaats de stekken onder glas of onder een plastic zak (maak gaten in de zak). Een plaatsje in de halfschaduw of met alleen morgenzon is bij stekken onontbeerlijk. Na verloop van tijd zwelt de knop aan de top. Dat is het teken dat de stek is aangeslagen. Laat de knop uitgroeien, voordat de plant in een grotere pot wordt geplant. Schrale grond (weinig voedsel) gebruiken.

Dit jaar heb ik de Echium pininanna weer gezaaid afgelopen winter is me deze kapot gegaan.

groetjes Annis


maandag 6 april 2009 - 16:50
sbeetje

Sbeetje

bedankt Annis

bedankt voor de info. Het enige wat ik nog heb van de plant is een stuk rozet. Ines had me verteld dat ik dit stuk gerust in water kan zetten. Ik ben benieuwd. Ik mocht de boel wel nie in de zon zetten.

groeten

Sam
maandag 6 april 2009 - 21:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon