menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mimosa

Ga naar meest recente reactie

Gege1984

Gege1984

Hallo,

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met het kweken van planten uit zaden. Ik heb een verwarmde serre voor op de vensterbank gekocht, waar ik verschillende zaden in geplant heb. De meeste zaden zijn ondertussen opgekomen, behalve de zaden van de mimosa pudica en de mimosa quadrifilis nuttallii.

Heeft iemand tips trucs voor het kweken van deze mimosa's? Of heeft iemand toevallig een idee waarom de zaden niet opkomen?

Alvast heel erg bedankt!
donderdag 12 maart 2009 - 20:46
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

het zaad van de mimosa pudica en de mimosa quadrifilis nuttallii moet eerst voorbehandeld worden. Dit doe je door er heel heet water over te gieten en ze dan te laten weken tot ze opzwellen (kan tot 12u duren). Bij diegene die niet opzwellen moet je het enkele dagen later nog eens proberen. Eens ze gezwollen zijn kan je ze planten in een warme (25 C) en vochtige omgeving (want het zijn tropische planten) met veel licht, maar de grond moet wel goed vochtdoorlatend zijn zodat ze niet te nat staan. Ze hebben ook veel grond nodig (2 liter per plant), want het wortelstelsel gaat diep in de grond.

Eens ze uit de grond komen gegroeid mag je ze niet aanraken, want ze zijn erg gevoelig aan het verstoren van hun wortelstelsel. Blijf er af tot ze 10 cm groot, dan kan je ze verplanten naar een andere pot. Ze hebben altijd een temperatuur van minimum 20 C nodig, onder de 20 C valt hun groei stil (idem bij temperaturen boven de 25 C, dan verdampen ze enkel water). Is de temperatuur kouder dan 18 C, dan wordt de stam rood, dit moet je uiteraard proberen te vermijden.


donderdag 12 maart 2009 - 22:09
Gege1984

Gege1984

dankje voor je reactie Ik had al wel wat gezocht over het kweken van de mimosa's, maar wat ik heb gelezen was dat je ze gewoon kon zaaien.

Maar ik zal het zeker proberen! Als de zaden opgezwollen zijn, moeten deze dan bedekt worden door een laagje aarde of zijn het ook lichtkiemers?
donderdag 12 maart 2009 - 22:13
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het zijn geen lichtkiemers, ze moeten dus bedekt worden met grond, (best 3-5 mm. diep). Het kan 1 tot 2 weken duren eer ze uitkomen. Het is erg belangrijk dat ze afgedekt zijn (bv. met plastiekfolie) en een hoge luchtvochtigheid hebben tijdens het kiemen. Er ontspruiten dan 2 dikke blaadjes die vocht bevatten om de wortels water te geven. Eens ze meerdere blaadjes (6) aan 1 takje hebben mag de bedekking weggenomen worden.

Op http://www.thelordofcantecroy.be/HomeAndGarden-Mimosa-2008.html kan je een filmpje + foto's zien van mijn Mimosa pudica van vorig jaar. Ondertussen is hij volledig verdord, want bij ons is het meestal een 1-jarige plant (wegens de kou in de winter). Ik heb wel prachtige bloemen gehad maar spijtig genoeg geen zaad. Ik wacht nu af tot het zomer wordt om te zien of er toch nog terug leven in komt, maar ik vrees dat hij dood is...
donderdag 12 maart 2009 - 22:35
Gege1984

Gege1984

Nogmaals heel erg bedankt, ik heb zo'n vensterbankserre: http://www.tuinadvies.be/out.php?id=16&url=http://tuinadvies.be/shop/product.php?id=255 wat de temperatuur, licht en luchtvochtigheid zit het verder volgens mij wel goed als ze verplant kunnen worden dan zet ik ze in een ruime pot en is het de bedoeling dat ik ze binnen zal houden.

Maar als het lukt, zal ik hier zeker nog een berichtje plaatsen met een update (en foto's)
donderdag 12 maart 2009 - 22:45
verbena46

Verbena46

zie dat de blaadjes van de mimosa pudica dezelfde heeft als onze mimosa bomen
"acacia dealbata", ze staan nu nog wat in bloei en hebben gele bloemetjes
onder de bomen groeien spontaan jonge plantjes

grtVerbena
dinsdag 17 maart 2009 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon