menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorstschaden of bescherming bij citrus

Ga naar meest recente reactie

hond

Hond

goeden avond

ik heb een vraagje . vlak voor de vorstperioden stonden mn citrusplanten in de kas.
mn kas had ik wel deels geisoleerd met noppenfolie.
in het begin kwam er lichte vorst op zetten. dat hadden mn planten wel overleeft.
maar tot dat er matige tot strenge vorst werd voorspelt werd ik ongerust.
toen ik ging kijken zag ik dat de hele jonge scheutjes aan de top van de takken
dood waren gevoren. (nog lichte schade ) vervolgens liet ik een kaars branden
in de kas maar dat heefd niet geholpen in de nacht vror het -8 en de schade werd
iets groter.
inmidels staan mn planten in het tuinhuisje en werden de nachten nog wat kouder.
met soms -9 tot -11 en u raad het al. weer wat schade er bij. somige bladeren
hebben een lichte bruine kleur met nog die dode twijgjes
maar nog steeds hebben ze het overleeft verder staat er wel een olie kachel erbij
tijdens de extreme kou.

wat ik nu ziet is de bij mn citroen en de sinasappel de bladeren na beneden hangen wat betekent dit ??? doen ze dit om ze zich zelf te beschermen tegen de kou
of moet ik me echt zorgen gaan maken en gaan ze langzaam maar zeker dood.
de bladeren zij grotendeels groen op wat bruine bladjes na.

maar gelukig gaat het vanaf dinsdag definitief dooien

groetjes kevin
zaterdag 10 januari 2009 - 21:55
Linde33

Linde33

Ik ben bang dat je niet de enige bent met vorstschade. In onze kas die ook helemaal geisoleerd is met noppenfolie en een kacheltje die de temperatuur boven nul houdt zie ik ook vorstschade. Sommige planten hangen helemaal slap omdat ze dringend water nodig hebben i.v.m. de droge lucht. Het is moeilijk om door de kas te lopen omdat die helemaal vol staat. Ik denk dat de schade pas zichtbaar wordt na de dooi.
Groeten Linde.
zondag 11 januari 2009 - 11:02
jamespond

Jamespond

Ik vrees dat je veel schade zal hebben, citroen en sinaasappel zijn nl. niet echt geschikt om te kweken in koude kas... de enigen die kans maken, zijn satsuma mandarijnen, sommige kruisingen met poncirus, en ichangensis hybriden. Zelf heb ik enkele satsumas, poncirus hybriden en changsha mandarijn nu overwinterd in een kleine koude serre zonder verwarming, afwachten is de boodschap...
zondag 11 januari 2009 - 12:44
ben45

Ben45

Hoi Kevin,

Eerst zie je bij bevriezen van citrusplanten de bloemen, vruchtjes en jonge twijgen wegvallen. Daarna komen de iets grotere delen aan de beurt.
Waarom de bladeren naar beneden hangen?
Zou wel eens kunnen zijn dat de plant (wortels)door de bevroren potkluit geen water meer op kan nemen om naar de bladeren te laten gaan. Het is dan net of ze verdrogen.

Als je goed kijkt kun je misschien ook zien dat er op warmere delen in het vertrek waar de planten staan b.v. bij het dak condens zit. Dat water komt uit de potten.
Misschien raar, maar ik moet hier in de kas nu ook meer water geven dan bij regenachtig vochtig weer. Probleem is natuurlijk dat je geen water kunt geven als de potgrond bevroren is, want dan gaat het helemaal mis als het de nacht erna weer vriest.
En teveel water is ook funest als de potkluit bij koude temperaturen te lang nat blijft.

Kevin, dus even afwachten tot het minder vriest en dan hopen dat de schade meevalt.

Groetjes, Ben.



zondag 11 januari 2009 - 13:54
leeuwtje

Leeuwtje

Zolan je takjes niet bevroren zijn en nog groen zijn is het niet erg. Het kan zijn dat al het blad afvalt maar dit kan ook weer mooi teruggroeien. Heb ik zelf ook al wel eens gehad.
zondag 11 januari 2009 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon