menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mandarijnboompje

Ga naar meest recente reactie

aad

Aad

Hallo,

Ik heb mijn mandarijnboompej 12 wkn geleden naar binnen geplaatst,in de woonkamer.
De bladeren zijn nu met bosje al enige tijd aan het vallen,komt dit door een te donkere staanplaats en te droge luchtverhoudingen of?
Ik heb hem vandaag maar weer naar buiten gezet,onder een afdak met redeloijk wat daglicht,en ik denk dat het er ook niet vriest,kan ik hem voor de zekerheid inpakken met noppenfolie.

Dank voor de info,
Adrie
maandag 22 december 2008 - 18:51
Rita1960

Rita1960

Hallo Adrie,

Allereerst van harte welkom op dit forum
Helaas, ik kan je geen antwoord geven op je vraag over het boompje. Maar er zijn forum leden die je wel een antwoord kunnen geven ( die echt verstand hebben van dit soort boompjes).

groetjes,

Rita
maandag 22 december 2008 - 20:26
verbena46

Verbena46

Mandarijn ,citroen ,sinasappelbomen zijn erg gevoelig voor kou
ze houden van een warm klimaat
je zou het boompje in een verwarmde serre moeten zetten(wel licht dus)
hier in centraal italie zijn de winters tamelijk zacht,als de temp.een enkele keer om't vriespunt
is, dan worden de planten beschermd
koude wind kan ook schade maken

grt Verbena






maandag 22 december 2008 - 20:56
ben45

Ben45

Verbena,

Dat is leuk om te lezen. Italië, Spanje is toch weer anders als hier. Zeker andere luchtvochtigheid bij andere temperaturen.
Hier houden de meeste liefhebbers hun planten in de winter op een lichte plek bij een temperatuur van 5-10 graden. Dus een kas die op 5 graden wordt gehouden of een koele slaapkamer o.i.d. is dan ideaal.
Zet je een citrusplant in de warme kamer dan laat hij zijn bladeren vallen. Alleen het kamersinaasappeltje kan wel in de huiskamer bij voldoende licht overwinteren. Ik weet niet of het hier gaat om een echte mandarijn of om dat kamersinaasappeltje, ook wel genoemd calamondin of Citrus madurensis. Als je het blad van een echte mandarijn kneust, ruik je ook mandarijn. Over enkele dagen gaat het hoogstwaarschijnlijk vriezen. Dan zul je de plant toch moeten beschermen. Of vliesdoek of een rietmat dan op die plek voldoet weet ik niet. Plastic noppenfolie kan, maar verwijder hem zodra de vorst weg is, want condens doet net zoveel kwaad als vorst. Misschien dat er een geschiktere plaats te vinden is.
Ook zijn er hier in onze landen mensen die de planten warm overwinteren bij temperaturen van 18-20 graden. Maar dan moeten ze allerlei andere dingen ook goed regelen: juiste luchtvochtigheid, extra speciale lampen, soms ook nog warmtematten om de planten op te zetten. Dan nog is het niet ideaal. De planten groeien te hard door met slappe scheuten als gevolg. Ook meer kans op ongedierte en allerlei ziektes. En dan nog het kostenplaatje wat er aan hangt. En het resultaat is zeker niet beter.

Verbena, wat ik je vragen wilde. Weet jij iets van de limonaia's af in Italië? Ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar meer informatie daarvan, maar helaas.

Groetjes, Ben.
maandag 22 december 2008 - 22:39
aad

Aad

Hallo,

Ik heb mijn mandarijnboompej 12 wkn geleden naar binnen geplaatst,in de woonkamer.
De bladeren zijn nu met bosjes al enige tijd aan het vallen,komt dit door een te donkere staanplaats en te droge luchtverhoudingen of?
Ik heb hem vandaag maar weer naar buiten gezet,onder een afdak met redelijk wat daglicht,en ik denk dat het er ook niet vriest,kan ik hem voor de zekerheid inpakken met noppenfolie.

Dank voor de info,
Adrie
dinsdag 23 december 2008 - 10:00
ben45

Ben45

Dag Adrie,

Ik denk dat in het vorige stukje al het een en ander over je vraag is beantwoord.
Maar gaat het nu om de calamondin of een echte mandarijn? Dat maakt namelijk nogal verschil uit.

Groetjes, Ben.
dinsdag 23 december 2008 - 10:29
aad

Aad

Hallo,

Als ik een blad kapot scheur ruik ik mandarijn,dus het is een mandarijn.
Het citaat dat ik plaatste is gedaan omdat er een paar type foutjes stonden in het eerste bericht.

Groetjes Adrie.
dinsdag 23 december 2008 - 15:15
ben45

Ben45

Adrie,

In de woonkamer redt een mandarijn het zeker niet.
Zoek dus zoals in een eerder geschreven bericht naar een geschiktere plaats.
Noppenfolie om de pot + kluit te beschermen voldoet heel aardig. Tot op welke hoogte is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur en standplaats.
Voor het bovengrondse deel zijn allerlei andere materialen geschikter.

Groetjes, Ben.
dinsdag 23 december 2008 - 17:05
aad

Aad

Hallo Ben,

wat is het beste materiaal voor de stam en kroon?

Groet Adrie.
dinsdag 23 december 2008 - 17:56
ben45

Ben45

Adrie,

Vliesdoek en daar weer een rietmat omheen zou kunnen. Sommigen gebruiken daarbij ook nog een lichtsnoer: die geeft nl ook warmte af.
Zodra de vorst voorbij is weer verwijderen.

Tot hoeveel graden vordt je het beperkt kunt houden weet ik zo echt niet. Dat is zoals ik eerder al schreef afhankelijk van standplaats temperatuur en duur van de vorst. Hou het zelf op tijd in de gaten met een min/max thermometer.

De vorstdagen ergens koel binnen zetten zoals een schuur met wat lichtere bescherming kan natuurlijk ook.

Groetjes, Ben.
dinsdag 23 december 2008 - 19:07
verbena46

Verbena46

hallo Ben

bedoel jij met limonaia's de citroenen?
sorry ik ben niet zo geinformeerd meer in (nieuwe) ned.fruitnamen
en wat voor informatie zoek je
heb wat pagina's in m'n ital. boek die over citrus-vruchten gaan

grt Verbena

woensdag 24 december 2008 - 15:36
ben45

Ben45

Hoi Verbena,

Heb je dan een boek geschreven over Italië?

Limonaia's zijn de vroegere demontabele overwinteringsplaatsen voor citroenen
in Italië.

Verbena, Prettige Kerstdagen vanuit een kouder wordend Nerderland.

Groetjes, Ben.

woensdag 24 december 2008 - 16:17
jamespond

Jamespond

Aad,
De meeste citrussen overwinter je best aan vrij lage temperaturen, ik overwinter mijn limequats voor een koud venster (gewoon in de gang), limequats zijn niet zo een grote planten dus dat kan best. Ik heb geen bladval en planten blijven gezond.
De meeste mandarijnen kan je zonder veel problemen in koude serre overwinteren. Om jouw plantje nu vanuit een warme woonkamer naar buiten te brengen, is echter niet zo een goed idee, de plant moet zich gradueel kunnen aanpassen aan steeds lager wordende temperaturen. Als de temperatuur niet lager dan -4 a -5 gaat kunnen alle mandarijnen zonder probleem in de koude serre, indien de temperatuur tot een -8 a -9 daalt, voldoen de satsumas het beste. Ik heb nu enkele satsumas, citrangequats, changsha mandarijn, en kruisingen met poncirus opgepot in een superklein onverwarmd serretje op het terras, en dat gaat zonder problemen. Het enige waar je met deze teeltwijze moet op letten, is dat het een varieteit betreft die van bloem naar rijpe vrucht binnen hetzelfde jaar blijft, bloemen en vruchten zijn niet winterhard (een uitzondering is kumquat waar vruchtjes tot een -4 zouden kunnen verdragen, maar dat raad ik toch niet echt aan)
Wat betreft die mandarijn in je woonkamer, zou ik je aanraden om die onmiddellijk aan een koud venster te plaatsen (dus ergens tussen 0 en 10 graden) in afwachting van de lente. dus zeker niet hem zomaar buiten plaatsen. Waarschijnlijk recupereert die dan wel in de lente.
vrijdag 26 december 2008 - 15:33
verbena46

Verbena46

hallo Ben

heb enkele lim.gevonden die nog in gebruik zijn:
1. www Villa Monaciano.it (prov.Siena) rijke collectie citr.v.
de construktie is van 1881
2. www Villa Grabau- Lucca it. (zag foto van antieke "tafel" hoe de citr.potten werden
geplaatst)
ook bij Riva del Garda moet er een zijjn
bij nr.1 heb je ook een engelse beschrijving

boek geschreven door mij? was dat maar waar!
het is m'n it. tuinboek

grt.vanuit het koude italie

verbena
zaterdag 27 december 2008 - 14:57
ben45

Ben45

Dag Verbena,

Bedankt voor de adressen.
Ik ga op die websites eens e.e.a. opzoeken.
Italiaans is wel een probleem, maar zal eerst eens die Engelse tekst doornemen.

Ook hier wordt het steeds kouder: -4 tot -6 voor vannacht. En morgen en overmorgen 's nachts nog wat kouder. Alleen de poncirus trifoliata en var. Flying Dragon staan nog buiten. Die kunnen tot - 26 overleven. Hopelijk wordt het toch niet zo koud.

Groetjes, Ben.
zaterdag 27 december 2008 - 20:19
ben45

Ben45

Jamespond,

Zou je me dan gewoon wat mandarijnen (die ook in de winkel te koop zijn) kunnen noemen die hier bij ons in die korte tijd die je aangeeft kunnen bloeien, vruchten voortbrengen en ook nog eens rijp zijn?

Groetjes, Ben.
zondag 28 december 2008 - 14:06
jamespond

Jamespond

Ben,
Ik snap niet waarom ze ook in de winkel moeten te koop zijn ?
Ik heb een Hashimoto satsuma die dit aankan, heeft vorig jaar lekkere rijpe vruchten gegeven buiten, ik heb hem overwinterd in koude serre nu.

Ik vermoed dat ook okitsu en misschien wase 12 (wase betekent vroeg) satsumas het aankunnen om in serre rijpe vruchten te produceren. Ook Oronules zouden de moeite kunnen zijn om eens te proberen. Ben ik in elk geval van plan.

Groetjes - Yves
dinsdag 30 december 2008 - 18:21
ben45

Ben45

Yves,

Ik ben benieuwd naar het resultaat aan het eind van het seizoen volgend jaar.

Prettige jaarwisseling!

Groetjes, Ben.
dinsdag 30 december 2008 - 20:47
jamespond

Jamespond

Ben,
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat in 2009, uiteindelijk blijft het experimenteren natuurlijk...
Eveneens mijn beste wensen voor het Nieuwe Jaar !
Groetjes - Yves
woensdag 31 december 2008 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon