menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BONSAI

Ga naar meest recente reactie

ERWIN52

ERWIN52

Geachte,

Kan iemand mij goede raad geven om een bonsai-ficus te redden van de dood ? Hij blijft voortdurend zijn blad te laten vallen. Deze plant welke ik voor een bepaalde gelegenheid heb cadeau gekregen en ongeveer een jaar in mijn bezit is, begint zijn blad te verliezen. Hij staat op 1 m van de radiator af en staat dus binnen. Geef ik soms teveel water, moet ik soms extra meststoffen toedienen en dewelke ?
Ik ben een bonsai - analfabeet !!!! Please help me !!! Greetzz, ERMIN
dinsdag 4 november 2008 - 09:13
LauraK

LauraK

Hallo Ermin,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en gezellige forum!

Ik heb geen idee of hier ook bonsai-kenners zitten, maar wat de ficus op zich betreft, kan ik je wel
vertellen dat het een plant is die erg gevoelig is voor tocht, en als ik me niet vergis ook voor verplaatsen.

Er zijn op internet trouwens ook speciale sites voor bonsai-liefhebbers, misschien dat je daar je vraag
ook kan stellen. Dit is de link: http://bonsai.startpagina.nl/

Hier nog even een artikel over de ficus zelf, en zijn verzorging: http://www.tuinadvies.be/ficus_benjamina.htm

Groeten van Laura.
dinsdag 4 november 2008 - 09:23
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik vermoed dat het een Ficus macrocarpa is, ook wel Ficus ginseng genoemd.
Zou het kunnen dat die bladval begon toen je de verwarming wat hoger hebt gezet? In dat geval ziet je plant af door de droge lucht en luchtcirculatie door de CV.
dinsdag 4 november 2008 - 10:30
arensink

Arensink

Hallo Ermin,

Bladval bij Ficussen wordt in de winterperiode hoofdzakelijk veroorzaakt door lichtgebrek.
De dagen worden korter en donkerder waardoor de plant oud blad gaat afstoten.
Indien de plant lang of constant te nat staat laat hij ook blad vallen. Het blad vertoont dan meestal een
beetje een bruinige gloed erover.
Spint kan ook bladval veroorzaken, maar dat is makkelijk te zien aan de webjes rond de bladeren waarin minuscule spinnetjes rondlopen.

Zet de Ficus zo licht mogelijk, het liefst waar de zon op het blad kan schijnen (kan geen kwaad in de winnter) en houd de plant matig vochtig. Mest in de winter heel weinig, pas in het voorjaar en zomer weer normaal gaan mesten.

Sukses Arjen.
donderdag 6 november 2008 - 23:11
tuinlief

Tuinlief

Hallo Ermin,

Zelf heb ik een drietal ficussen als bonsai en dit kan ik je meegeven. Ik weet niet of jouw ficus het hele jaar door binnen staat... Is dit wel het geval, dan zou ik je aanraden hem een plaatsje te geven iets verder van de verwarming af. Het is wel normaal dat er nu en dan een geel blaadje aankomt. Mest zou ik hem nu niet geven, het is tenslotte najaar. Met water mag je ook niet overdrijven, je kan hem wel eens benevelen om de week of zo want in de huiskamer is de lucht meestal iets te droog. Zelf staan mijn ficussen de hele zomerperiode buiten, en in de loop van de maand oktober haal ik ze binnen. Vroeger zette ik die ook in de huiskamer met als gevolg enorme bladval. Nadien kreeg hij wel veel nieuw blad. Nu zet ik ze in een beschutte plaats zonder extra verwarming maar wel licht genoeg. Tot nu toe hebben ze hier prima op gereageerd en zijn niet verandert. Ik geef ze nu en dan wat water na gecontroleerd te hebben of ze niet te droog staan.
Hopelijk is dit een hulp voor jou.

Groetjes, Tuinlief.
zaterdag 8 november 2008 - 20:38
zazuela

Zazuela

hallo

deze week haalde ik een ficus ginseng bonsai in huis. hij heeft een holle stam en een volle stam, wat moet er gebeuren met die holle stam, laten staan of weghalen?
graag jullie advies en verzorgingstips.

alvast bedankt!
vrijdag 28 november 2008 - 11:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon