menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Yucca gloriosa afzagen

Ga naar meest recente reactie

edelweis

Edelweis

Hallo kenners,
We hebben hier in onze voortuin een Yucca gloriosa die ieder jaar al prachtig heeft gebloeid,
Maar nu begint hij wel héél wijd open te gaan
De plant heeft één dikke stam met daaraan drie zijstammen
Mijn vraag is nu, mag ik één van die zijstammen afzagen? Zo ja, waneer doe ik dit best?
En zou het mogelijk zijn om dat stuk stam dan terug op een andere plaats in de volle grond te stoppen? Of hoe kan ik die terug laten wortel schieten om op een andere plaats in de tuin hem een tweede leven te geven?

Alvast bedankt
Groeten
Els
dinsdag 30 september 2008 - 13:40
Botanist

Botanist

Hallo kenners,
We hebben hier in onze voortuin een Yucca gloriosa die ieder jaar al prachtig heeft gebloeid,
Maar nu begint hij wel héél wijd open te gaan
De plant heeft één dikke stam met daaraan drie zijstammen
Mijn vraag is nu, mag ik één van die zijstammen afzagen? Zo ja, waneer doe ik dit best?
En zou het mogelijk zijn om dat stuk stam dan terug op een andere plaats in de volle grond te stoppen? Of hoe kan ik die terug laten wortel schieten om op een andere plaats in de tuin hem een tweede leven te geven?

Alvast bedankt
Groeten
Els

Ik raad je aan de zijstam die de grote plant het minst zal ontsieren in het voorjaar of te zagen, een paar weken te laten drogen, en daarna zo mogelijk in turf (of compost) te laten wortelen om hem dan in het najaar weer uit te planten. Als die stam te lang zou zijn kun je hem zelfs inkorten en de stomp ook laten wortelen. Met een beetje geluk zal die uitlopen en ook scheuten geven.
dinsdag 30 september 2008 - 17:11
edelweis

Edelweis

wauw, dus ik kan er zelf nog zo mooie planten uithalen
bedankt voor je goede raad
ik moet nu enkel wachten tot het voorjaar hé

ben blij dat ik het nog niet heb gedaan zonder eerst raad te vragen

bedankt
groeten
Els
dinsdag 30 september 2008 - 19:42
corrine

Corrine

en dan ben ik benieuwd of het is gelukt?? heb ooit een grote yucca stam geplant is niet gelukt, een kleine wel.
zaterdag 13 november 2010 - 18:46
corrine

Corrine

Vorige maand heb ik een erg grote yucca gloriosa met een dikke stam uitgegraven, en ik moest wel een stuk van zijn wortelstam afbreken, hij had nog wel wortels maar niet heel veel. Ik heb hem nu binnen staan in een pot, zijn kruin is flink minder geworden want ik heb er heel veel bladeren af moeten halen, die werden geel. Ik ben heel benieuwd of ie het gaat overleven, ik hoop het wel, want hij is erg indrukwekkend met een dikke stam van ruim een meter hoog!
In het voorjaar gaat ie de tuin weer in.
dinsdag 28 december 2010 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon