menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pinus pinea parasolden

FredV

Tekst aangepast

FredV

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand hier reeds ervaring heeft met de parasolden?

[afbeelding verwijderd niet-https]

De zaden van deze den zijn eetbaar (pijnboompitten) en zijn één van de basisingrediënten van pesto.

De parasolden is een naaldboom die oorspronkelijk afkomstig is uit het Iberisch schiereiland, maar tegenwoordig vind je hem overal in het Middellandse Zeegebied. Dit is een uitgesproken mediterrane plant, maar toch zou hij tamelijk winterhard zijn: tot -12 à -17 °C. Hij groeit langs de oostkust van de VS tot in New Jersey waar de winters een stuk strenger zijn dan hier. Volgens mij is deze plant zeker geschikt voor ons klimaat. Toch zie je hem hier nergens. Ik weet slechts één exemplaar staan in Vlaanderen en dat is in Gent. Die boom staat daar al jaren en doet het daar blijkbaar goed. Ook in Nederland zouden probleemloos verschillende exemplaren groeien.

Ik overweeg dan ook om er zelf eentje aan te planten, maar ik heb er dus geen ervaring mee.

Weet iemand hier meer over?

Groeten,

Fred
dinsdag 1 juli 2008 - 20:35
Fransh

Fransh

ik weet hier exemplaren staan en al meerdere jaren.de Pinus pinea word ook in gewone tuincentrums aangeboden wat toch wijst op een goede winterhardheid.
gr Frans
woensdag 2 juli 2008 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon