menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waggie is er

Ga naar meest recente reactie

LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hoera, Waggie is gearriveerd! (Zie topic: http://www.forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=14951 )

De palm ziet er mijns inziens picobello uit, was zeer professioneel verpakt, en had voldoende te drinken
gekregen vóór hij op reis ging. Ik ben er ontzettend blij mee, en kan nog steeds niet geloven dat deze
palm maar € 5 kostte. Uiteraard kwamen daar nog de verzendkosten à € 6,20 bij. Maar in een
tuincentrum betaal je al gauw het veelvoudige ervoor!

De man heeft nog meer palmen op internet te koop staan, o.a. Brahea armata (in diverse hoogtes),
Chamaerops humilis Cerifera, Chamaerops Vulcano. Hier even een link voor degenen die erin
geïnteresseerd zouden zijn: http://link.marktplaats.nl/154190793 Als je bij de advertentie
rechtsboven "Bekijk alle advertenties van adverteerder" aanklikt, krijg je ze allemaal te zien.

Ik heb dus zelf een positieve ervaring met deze handelaar.

Zo en nu ga ik weer verliefd naar Waggie zitten kijken!

Groeten van Laura.

Mag ik even voorstellen? Waggie!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 20 maart 2008 - 11:50
Jeannette1

Jeannette1

Hai Laura, GEFELICITEERD!!!

Dit is inderdaad een prachtige Palm waar ook ik verliefd op zou kunnen worden.

Helaas neemt mijn rijden door het huisje zoveel plaats in beslag, dat wij zoiets niet kunnen nemen.

Maar des te blijer ben ik, dat jij deze foto's plaatst, op deze manier kunnen wij toch meegenieten!!!

Groetjes, Jeannette

p.s., de naam komt toch niet van WAGGELEN hoop ik!!!
donderdag 20 maart 2008 - 12:44
LauraK

LauraK

Dankjewel voor je felicitatie, Jeannette! En even een tipje van de sluier: ik waggel niet, want drink
geen alcohol. En voor zover ik weet heeft de Trachycarpus wagnerianus (vandaar liefkozend
Waggie) ook geen slok teveel op.

Het is een winterharde palm, die ik fijn het hele jaar door buiten kan laten staan. Dit ook met het oog
op twee van mijn vier katten die aan het wildplassen en -poepen waren geslagen in de palmen die ik
binnen moet laten overwinteren. Gelukkig kreeg ik van Cetinel de gouden tip om dat verder
te voorkomen, nl. om de paar centimeter satéprikkers in de potgrond steken, uiteraard met de punten
naar beneden, zodat er een soort spijkerbed zou ontstaan waar geen kat zich meer in zou wagen.
Zo ziet dat er nu dus uit:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Straalbezopen (ik niet dus, hahaha) maar wel effectief!

Als ik me niet vergis, zit die kweker trouwens bij jullie in de buurt.

Groeten van Laura.
donderdag 20 maart 2008 - 13:01
rialle

Rialle

Proficiat met jou Waggie Laura!
Hij ziet er prima uit! Heb je gelukkig nog snel kunnen regelen. Ongelooflijk dat hij deze voor €5 heeft verkocht! Hij was duidelijk niet uit op winst.
Is toch prima, ieder mens moet soms eens geluk hebben!

Werkt het trouwens, die truc met de satéstokjes? Je noemt het een gouden tip, dus waarschijnlijk wel!

Ik wens je heel veel plezier en geluk met Waggie. Dat jullie maar lang samen mogen blijven!!

Groetjes Rialle
donderdag 20 maart 2008 - 13:19
Jeannette1

Jeannette1

Inderdaad Laura, wij staan daar dan ook geregeld stil om naar die schiterende palmen te kijken!!!

Er zitten op dit moment 3 palmkwekers bij ons!

Zelfs als je op de weg rijdt langs de veiling, kun je ze schitterend zien, dat is dus ook een vorm van genieten!!!

Wie weet, als wij volgend jaar ons tuintje gaan veranderen wat wij er dan wel, dan niet in kunnen zetten of op de tegels in een grote pot!!!

Blijven hopen dus!!

Groetjes en zoals Rialle schrijft véél geluk met (nuchtere) Waggie!!!

Groetjes, Jeannette
donderdag 20 maart 2008 - 13:55
jippen

Jippen

Dat ziet er een mooie en gezonde waggie uit.
Proficiat , ga ook eens gaan kijken wat hij aanbied.
vrijdag 21 maart 2008 - 10:48
dest_planten

Dest_planten

Verdorie, ik had beter gewacht met een waggie te kopen. Ik heb voor de mijne 10 € betaald maar is misschien ietsje groter. De jouwe ziet er wel gezonder uit dan de mijne. Ik ga die persoon ook eens contacteren.

Groeten,

Stefan
maandag 24 maart 2008 - 09:42
jippen

Jippen

zwijgt , ik heb vorig jaar 30 euro betaalt voor een klein waggieken die op de koop toe nog ziek is ook.
maandag 24 maart 2008 - 09:48
dest_planten

Tekst aangepast

Dest_planten

Hoi,

Hier een foto van mijn waggie. Belange niet zo mooi als die van Laura

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 maart 2008 - 10:33
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Ik heb wel door dat ik ongelooflijk geluk gehad heb bij de aankoop van mijn Waggie! Zowel qua prijs
als qua gezondheid. Toch is er nog hoop, Stefan! Dit vond ik nl. toen ik me aan het oriënteren
was over de verzorging van deze palm: (Let vooral even op de alinea Even wennen? )


Planten van de palm:

Graaf een redelijk groot gat (minstens 2 a 3 keer de wortelkluit) met een diepte van circa 70 cm en gooi daar een laag kiezelstenen (10 a 15 cm) in voor voldoende waterafvoer. Vul het gat aan met potgrond! In het voorjaar bemesten met gedroogde koemest(korrels).In het groeiseizoen voldoende water geven.
De palm voorzichtig uit de pot verwijderen. Indien de plant niet uit de pot kan schuiven (als de wortel klemt) is het best om de pot stuk te maken, dit om met zo weinig mogelijk schade de wortel vrij te maken.

Tijdstip van het jaar:

Zowel voor het verplanten naar een grotere pot, als voor het uitplanten in volle grond, is het begin van het groeiseizoen het best. Dat is de periode van april tot juni.

Wanneer snoeien?

De oudere bladeren die volledig bruin geworden zijn, kan je altijd afsnoeien. Dit zijn bij een palm de onderste bladeren. Soms is het, om esthetische redenen, mooi om ook enkele nog wat groene bladeren weg te snoeien, dit gebeurt best in het begin van het groeiseizoen. Het snoeien forceert nieuwe groei bij de palm, indien we dit te laat op het jaar doen, wil de palm nog groeien als de temperaturen te laag zijn.

Even wennen?

Een pas verplante palm kan soms wat tijd nodig hebben voordat de groei weer begint. Het lijkt alsof de wortels eerst moeten wennen. Dit gewenningsproces kan versneld worden, door eenmalig wat stekpoeder (bijvoorbeeld Rhizonpon) toe te voegen aan het eerste gietwater (2 gram per 10 liter). Ook het wegsnoeien van enkele van de onderste (oudere) bladeren forceert nieuwe groei bij de plant.

Hoe bemesten?

De belangrijkste stelregel is: niet overbemesten.
Natuurlijke bemesting, bijvoorbeeld gedroogde koemestkorrels, is het beste.
Tijdens het groeiseizoen (april - augustus) kan er bemest worden.
In september is het best om het gewone bemestingsregime te stoppen, en om een keer kaliumrijke meststof te geven
(bijvoorbeeld. meststof voor coniferen). Het hogere gehalte aan kaliumzouten in de plantensappen komt de winterhardheid ten goede.

Winterbescherming:

Hieronder wordt omschreven welke maatregelen men kan nemen om palmen zo goed mogelijk de winter door te krijgen.
In alle gevallen is het belangrijk om een isolatielaag aan de voet ter bescherming van de wortels (boomschors of bladeren) aan te brengen. Ook de palmen voorzien van een afdakje, zodat ze zo droog mogelijk de winter doorkomen verdient de aanbeveling.
Natuurlijk zijn oudere exemplaren beter bestand tegen vorst.
Men dient de eerste winters na aanplant extra voorzorgsmaatregelen te treffen.


Winterharde palmen -15ºC tot -18ºC

Hieronder vallen:
Trachycarpus fortunei, Trachycarpus wagnerianus, Jubaea chilensis, Trithrinax campestris in de volle grond uitgeplant.
Dit zijn palmen die extreem koude kunnen verdragen. Echter, het is raadzaam om de natuur een beetje te helpen in de winter en de palmen dan in te pakken.
De taaie bladeren kunnen zonder deze te beschadigen in een punt naar boven gebonden worden. Hierdoor wordt meteen het meest kwetsbare deel - de groeipunt - tegen regen beschermd. Bovendien laat een zuilvorm zich beter inpakken. Vervolgens kan men er een rietmat omheen binden en er een paraplu bovenop plaatsen, zodat het groeipunt van de palm droog blijft.
Vocht is in veel gevallen gevaarlijker dan de vorst.
Gebruik in geen geval plastic maar altijd ademende materialen!

Groeten van Laura.

P.S. Ik ben wel benieuwd of jullie de buitenstaande Waggies inderdaad inpakken, en hoe dat er uitziet.

dinsdag 25 maart 2008 - 08:32
crinum

Crinum

hoi,

Trachycarpus fortunei en wagnerianus van alle grotes worden hier nooit ingepakt! die zijn sterk genoeg. ik verwacht geen schade aan deze palmen boven de -12/-15...er zijn al gevallen waarbij beschermde Trachycarpussen het loodje leggen naast een onbeschermde....
ik pak eigenlijk geen enkele palm in of het is tijdelijk wat vliesdoek tijdens de koudste nachten maar dat is dan bij de wat teerdere soorten zoals Phoenix canarensies...
een palm die lang ingepakt staat ziet veel af van de vochtige en stilstaande lucht binnnenin de verpakking. als je dus eentje inpakt is het verstandig om tijdens de perioden dat het niet of nauwelijks vriest de palm te verluchten....

zoals hierboven al eerder werd vermeld is vocht een grotere boosdoener dan vorst maar de Trachycarpus fortunei/wagnerianus kunnen daar goed tegen.


gr
kristof
dinsdag 25 maart 2008 - 16:27
LauraK

LauraK

Hallo Kristof,

Bedankt voor dit verhelderende advies! A.s. donderdag is er hier bij een supermarkt speciaal inpak-materiaal voor planten te koop, en ik had dat al op mijn boodschappenlijstje gezet. Niet nodig dus.

Deze zomer laat ik wagnerianus (zo'n 25 cm hoog) nog in een pot staan, maar wil hem volgend jaar
een vaste plek in de tuin geven, op een plaats waar de zon van 's morgens vroeg tot 's avonds laat
schijnt. Kan ik de Trachycarpus het beste in het voorjaar in de grond zetten, of kan dat ook nog
in het najaar?

Groeten van Laura.
dinsdag 25 maart 2008 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon