menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Twee vragen over oleanders

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Hallo allemaal,

Ditmaal heb ik een paar vraagjes over de oleander. Ik heb vier, en ze staan in een onverwarmde
schuur te overwinteren, wat al een paar jaar goed gaat. Ze staan uit de wind, en de paar graden
dat het af en toe vriest, deert ze dan ook niet.

Wat het buiten zetten betreft, doe ik altijd maar wat. Als ik zelf denk dat het weer mooi genoeg is,
zo rond eind maart, begin april, zet ik ze al op hun zonnige plaatsen in de tuin, uiteraard in hun potten.
Omdat ze dus al al lage temperaturen gewend zijn, levert dit gelukkig geen problemen op. Maar ik
ben eigenlijk wel benieuwd wat de werkelijke richtlijnen zijn, en hoe anderen dat doen.

Daarnaast snoei ik de oleanders zo rond half april altijd allemaal kort, zodat ze opnieuw moeten
uitlopen. Ik laat daarbij niet alle takken tot ontwikkeling komen, maar zorg voor luchtige planten.
Tot vorig jaar bloeiden ze allemaal fantastisch, maar afgelopen jaar stelde het niet veel voor, ondanks
het feit dat ik ze wel elke twee weken bijmest. Ik zit er nu dan ook over te denken om de oleanders
helemaal niet te snoeien, zodat ze geen kracht verliezen bij het maken van nieuwe scheuten, en al
hun energie naar het maken van bloemknoppen kan gaan. Heeft iemand ervaring hiermee? Of zouden
de oleandertakken te lang en te dun worden, en kan ik b.v. beter de helft van de takken wegsnoeien?
Ik hou me aanbevolen voor goed advies!

Groeten van Laura.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 februari 2008 - 08:00
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Goedemorgen Laura,

Kijk eens wat ik voor jou op onze site gevonden heb, misschien kan je er wat mee..........
Bedankt voor je leuke comments op mijn kwisje
Je lijkt mij een erg lieve uit ééntje met het hartje op de juiste plaats.

http://www.tuinadvies.nl/oleander_nerium_oleander.htm

woensdag 27 februari 2008 - 08:07
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag Laura, De behandeling die je de oleanders dit jaar gaf, wijkt niet af van andere jaren. Misschien dat de tegenvallende bloei te wijten is aan het feit dat we minder zon zagen (en de oleanders dus ook). Ik heb in elk geval dezelfde ervaring dat de bloei afgelopen zomer bij een gelijke behandeling tegen viel. Mijn behandeling is wel anders want ik snoei ze nauwelijks. Een ander mogelijk punt om naar te kijken is de pot: is de plant daar misschien uit gegroeid? Maar ik houd het voorlopig eventjes op de tegenvallende zomer! Groeten Martje
woensdag 27 februari 2008 - 08:43
LauraK

LauraK

Dank jullie wel voor de razendsnelle antwoorden, waar ik goed mee uit de voeten kan!

@ Lysianthus: je maakt me aan het blozen met je complimenten. Maar wat jij over mij zegt,
gaat voor jou net zozeer op, en ook voor een aantal anderen hier op de site. Daarom is het
zo fijn om op deze site te komen, juist vanwege die prettige sfeer en gezelligheid!
Natuurlijk had ik met enig zoekwerk ook wel iets over de verzorging van oleanders gevonden,
maar het is nu eenmaal zo gezellig om hier berichtjes te plaatsen, en te reageren!

@Martje: ik zat zelf ook al een beetje aan die tegenvallende zomer te denken, maar omdat
mijn passiflora juist zo ontzettend veel vruchten droeg, dacht ik dat de geringe bloei van de
oleanders aan iets anders te wijten was. Hopelijk wordt het dit jaar wél een mooie zomer, ook
voor onszelf! En inderdaad moet één van de vier oleanders hoognodig verpot worden, en
dat zal ik dan binnenkort ook zeker even doen.

Een fijne dag verder voor iedereen,
groeten van Laura.
woensdag 27 februari 2008 - 10:22
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

Hallo Laura,

Wat een mooie abrikooskleurige oleander koester je daar ! Een pareltje !
Zie je niet zo veel, hé...
In een ver verleden had ik er ook zo eentje maar die gaf al vlug de geest.
Is het zo dat planten met dubbele bloempjes wat moeilijker in onderhoud zijn ?
Ik ben net gaan lezen op Lysianthus' infotip van Tuinadvies.
Nu vond ik daar nergens in dat je nooit die bruine pluksels aan de uiteinden van de takken mag snoeien... Ik durf het bijna niet te vragen, ik denk dat jullie dat toch allemaal weten dat deze juist de nieuwe bloempjes in zich dragen ?

Groetjes,
Mia
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 februari 2008 - 19:15
LauraK

LauraK

Ja, die ervaring heb ik ook, Mia. De enkelbloemige bloeien eerder en uitbundiger, en lijken
veel minder gevoelig voor langdurig koud en nat weer dan de dubbelbloemige oleanders.
Neemt niet weg dat ik ze prachtig vind, die dubbelbloemigen, soms net rozen. Soms zie je
bij mij in de buurt (Nijmegen, Nederland) oleanders in bloemenzaken te koop die goedkoper
zijn dan een boeket bloemen. Ik kan die verleiding niet altijd weerstaan, zeker niet als het
aparte kleuren betreft, of dubbelbloemige oleanders.

De abrikooskleurige oleander kwam ik vorig jaar juni in Frankrijk tegen, en daar heb ik een
stekje van genomen. Het staat nu nog binnen, ben benieuwd of het iets gaat worden deze zomer!

Groeten van Laura.
woensdag 27 februari 2008 - 19:28
josgrieten15

Josgrieten15

Hallo, ik heb een oleander van 16 jaar oud in pot dus binnenzetten of verplanten kan niet meer, hij is 4m hoog en 3m breed met takken van 6 cm. Ik geef hem 10 l water per dag en geregeld voeding. Hij heeft uitbundig gebloeid maar nu is hij alle bloemen kwijt en krijgt gele bladeren die dan afvallen. Wat is er verkeerd met oom leo ??
grtn & bedankt
dinsdag 16 augustus 2022 - 15:33
deHaan

DeHaan

Je reageert op een topic van 14 jaar geleden.
dinsdag 16 augustus 2022 - 21:16
josgrieten15

Josgrieten15

Dag Ernst, ik reageer op niets, ik stel alleen een vraag.
Grtn.
woensdag 17 augustus 2022 - 11:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon