menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboomke groeit scheef

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

mijn olijfboom groeit scheef ondanks aanbinden etc
is sedert het begin dat ik tijdens verplanten extra naar de tegenovergestelde kant plant en dan met stokken probeer om verder recht te laten groeien maar lukt niet
in het voorjaar ga ik nog es in een grotere kuip zetten en dan probeer ik het nog eens,maar waarom zou die zo groeien??
van het licht is het niet want in de veranda krijgt ie vooral van boven licht(winter) en verder staat die gewoon buiten...ook zonder schaduw van andere planten...

is nu iets hoger dan 2 meter;word ook steeds moeilijker om tijdens verplanten nog bij te sturen(ben zelf maar een meter 47 )

[afbeelding verwijderd niet-https]



[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 januari 2008 - 11:50
LauraK

LauraK

't Is gewoon een eigenwijs boompje!
Wat ik zelf (voorzichtig) zou proberen in jouw geval is een
bezemsteel direct naast het boompje te zetten, en daar de
stam van het boompje aan vast te maken. Zo komt de stam
in een dwangstand te staan, en kan hij geen andere kant op.
Bij het verplanten kan je het boompje ook nog wat schuin in
de pot zetten, zodat de stam wél weer recht komt te staan.

Ik heb zelf ook twee olijfboompjes, waarvan er ééntje ook
al zo weerbarstig is. Ik laat die expres zo staan, en nu lijkt
het wel een uit zijn kluiten gewassen bonsaiboom, hahaha.

Groeten van Laura.
maandag 28 januari 2008 - 11:56
cetinel

Cetinel

wat je daar schrijft heb ik dus al gedaan,maar de boom werkte de bezemsteel uit de grond....
ik zet ze telkens bij het verplanten expres wat schuiner richting andere kant,maar ook dat heeft geen effect..
de bezemsteel is nu inderdaad verwijderd omdat die niet bleef steen....
is mischien beetje eigen aan een olijf om niet recht omhoog te groeien??
maandag 28 januari 2008 - 11:59
sbeetje

Sbeetje

hey

volgens mij groeit een olijf inderdaad van nature scheef. Volgens mij heeft dit te maken met de weersomstandigheden waarmee de olijf te maken krijgt in het middellandse zee gebied.
Waarschijnlijk blijft dit in de genen zitten van de boom. Niks aan de veranderen.

Eerlijk gezegd, een olijf die wa schots en scheef groeit is veel mooier dan een kaarsrechte boom.
Das volledig tegen de natuur in. In Spanje of Italie zie je dat ook nie. Allé, das mijn idee...

grt

Sam
maandag 28 januari 2008 - 12:41
Plantadvies

Plantadvies

Even opnieuw planten. ik vind namelijk de pot te klein. Zet daarna een stevige stok naast de stam. Draai daarna de boom naar het licht.

Plantadvies
maandag 28 januari 2008 - 15:18
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

Even opnieuw planten. ik vind namelijk de pot te klein. Zet daarna een stevige stok naast de stam. Draai daarna de boom naar het licht.

Plantadvies


pot is 30 cm hoog en doorsnee 35 cm(net nagemeten) en olijf zit sedert afgelopen maart 2007 ongeveer in deze pot(toen was het boomke stuk kleiner nog) ik wacht dus op de lente om te verpotten maar ik denk niet dat het scheefgroeien met de pot te maken heeft hoor?
de boom naar het licht draaien zal niet echt werken want ze krijgt vooral van bovenaf licht en binnenkort komt ze weer buiten vanwaar ze overal licht heeft.
maandag 28 januari 2008 - 15:46
Fons

Fons

Een stok langs de olijf zetten heeft enkel zin bij het kromgroeien van de stam, het scheefgroeien vanuit de pot heeft vermoedelijk te maken met een betere wortelontwikkeling (pinwortel) langs een (warmste) zijde in de pot vb. de zonzijde tijdens de zomer, in het voorjaar verpotten eventueel een paar cm van de onderkluit afsnijden om evenwicht in het wortelgestel te krijgen en recht planten, tijdens de zomer regelmatig de pot draaien.
maandag 28 januari 2008 - 19:55
u857287

U857287

dag
ik denk dat het gewoon de natuur is,
als je ze ziet in kreta of corfou, of italie, daar is meer dan de helft scheef en krom, dus ik denk dat dit normaal is
groetjes
lieve

maandag 28 januari 2008 - 21:49
LauraK

LauraK

Blijkbaar is de olijf dus niet echt de meest geschikte boom om als bol op stam te dienen...
Het olijfboompje dat ik een paar jaar geleden gekocht heb, bleek uit twee afzonderlijke
boompjes te bestaan, toen ik het ging verpotten. De ene groeit van nature kaarsrecht,
de andere kronkelt zich bijna de pot uit, en juist dat grillige past wel bij de plant. En
de meeste bloemen verschenen aan het grilligste olijfboompje, gevolgd door mini-olijfjes!

Ik ben in Zuid-Frankrijk meerdere malen bij verschillende tuincentra geweest, en de
meest 'verwilderd' en grillig groeiende olijfbomen waren daar het duurst!

Groeten van Laura.
dinsdag 29 januari 2008 - 14:26
Plantadvies

Plantadvies

Het scheef groeien heeft inderdaad niet met de maat pot te maken, maar op de foto te zien vond ik de pot te klein. Het naar het zonlicht/licht draaien geldt voor zowel binnen als buiten. Het opnieuw verpotten, in het voorjaar, kun je gelijk gebruik maken om de kluit enigzins recht te zetten of zoals fons al beschreef een stuk van de wortelkluit te halen. Eventueel een stevige stok om het geheel wat in balans te zetten.

Plantadvies
dinsdag 29 januari 2008 - 15:29
cetinel

Cetinel

@ plantadvies: in verhouding is de pot ondertussen inderdaad te klein,ik wachtte gewoon op het voorjaar om te verpotten
de pot was meer dan 2 keer de wortelkluit vorig voorjaar(maar ondertussen allang nie meer natuurlijk!)
mijn olijf is gewoon heel erg gegroeid vorig jaar, bij aanscaf was de boom een goeie meter denk ik(inclusief pot) nu meer dan 2 meter(zou mijn kippenmest er mee te maken kunnen hebben??)

ja dat regelmatig draaien van de pot das inderdaad een goed idee,dat heb ik eerder niet gedaan,noch binnen nog buiten.
..
stukje van de wortelkluit afhalen,bedoelen jullie dan een plakje vanonder afdoen of eerder een spie zodat hij vanzelf beetje overhelt naar de andere richting??
zou het eigenlijk kwaad kunnen om nu al te verpotten of is dat nu echt nog te vroeg(meestal doe ik in maart)
bedankt voor de tips in ieder geval!
zeer tegen mijn verwachtingen in moet ik zeggen dat een olijf best een makkelijke plant is die ook redelijk wat groei vertoond(heb het altijd anders gedacht,vandaar dat ik me er lange tijd niet aan gewaagd heb)
dinsdag 29 januari 2008 - 15:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon