menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorst

Ga naar meest recente reactie

hond

Hond

goeden avond


wie kan mij uitleggen over vorst bij vorstgevoeligeplanten

ik hoorde dat als het vriest en het windstil is dat planten het makkelijk de vorst overleven
terwijl als er juist wind bij komt dat er dan juist vorstschade optreed en dat de planten juist dood gaan

ook hoorde ik dat planten een soort antivries maken om te overleven dit geld voor de winterharde planten

nou heb ik een tuinhuisje zonder verwarming zouden mn vorstgevoelige planten het daar overleven
er staat geen wind in het tuinhuisje of moet ik mn planten in het tuinhuisje ook in pakken met isolatie
of noppenfolie

met vriendelijke groet kevin
zaterdag 26 januari 2008 - 20:16
danny2

Danny2

Hallo Kevin,

In je tuinhuisje kan je al heel wat planten overwinteren, voorwaarde dat er voldoende daglicht is en je voldoende luchtvochtigheid hebt. Wat niet kan zijn planten die min 10° en volop licht nodig hebben, dit zijn prachtisch alle sub-tropische planten.
Het is natuurlijk heel moeilijk omdat ik niet weet over welke planten het gaat, maar als je bv. fuchsia's, brugmansia's, lantana's, abutilon... wil overwinteren is je tuinhuisje best geschikt.

groetjes danny
zaterdag 26 januari 2008 - 20:35
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Kevin,

Wanneer het buiten lange tijd vriest zal zelfs de beste isolatie uiteindelijk de vorst niet uit uw tuinhuisje weghouden. Bovendien is een tuinhuisje een heel slecht medium om vorstgevoelige planten zonder hulpmiddelen te overwinteren omdat het bovengronds staat met alle zijden blootgesteld aan de omgevingstemperatuur en bovendien ook nog een vloer heeft die zich bovengronds bevindt zodat opstijgende bodemwarmte belemmerd wordt om binnen te dringen. Meestal ook kan zelfs de te koude omgevingstemperatuur tot onder de bodem doordringen omdat deze zich boven het oppervlakteniveau bevindt.
Wanneer je over vorstgevoelige planten beschikt die je ofwel absoluut zonder verwarmingsmiddelen buitenshuis wil overwinteren dan is dit doenbaar in deze streken door de aanleg van een kelder met bovenop een glazen serredak. Opgelet echter indien je in deze kelder een waterdichte vloer aanlegt voor het grondwaterniveau. Wanneer je nu bij hevige koude serieuze isolatie aanbrengt boven het serredak volstaat de binnendringende grondwarmte via vloer en zijwanden van de kelder om de vorsttemperatuur te neutraliseren.
Wel ontstaat er lichtgebrek door de aangebrachte isolatie op het serredak.
Verlicht daarom snachts. De warmte die vrijkomt van de verlichting is een bijkomende warmtebron.
Wanneer er echter overdag geen vorst is is het beter de zonnestralen te laten binnendringen via het glazen serredak en tijdelijk dus de isolatie te verwijderen en dus dan snachts niet te verlichten.
Vindt je dit alles te omslachtig dan volstaat een kleine warmtebron ruimschoots om uw kelder op vorstvrije temperatuur te houden. Liefst electrische warmtebron dan want allerlei kacheltjes
verbruiken de zuurstof en dat kan leiden tot gevaarlijke toestanden. Bij slechte verbranding zelfs
koolmonoxide! Dit is gevaarlijk voor de mens. Trouwens snacht verbruiken de planten ook zuurstof.Wil je dergelijke constructies zien dan moet je de open tuinen van Boxberger-Heide bezoeken. Daar is heel het dorp tuinier in hart en nieren. De meeste planten zijn wel eenjarigen maar in vele tuinen staan er ook meerjarige niet winterharde tropische planten of bomen in pot die vorstvrij in dergelijke constructies overwinteren. Dus niet in een zomerhuisje overwinteren tenzij met hulpbronnen zoals electrische verwarmingstoestellen maar dan kan de rekening wel oplopen hoor! Uiteraard zijn er planten die pas vorstgevoelig zijn beneden een zekere min temperatuurgrens maar als er tropische planten bijzitten is een zomerhuisje dus ongeschikt.
Groetjes



Polidor
zaterdag 26 januari 2008 - 21:07
danny2

Danny2

Aan Kevin,

wat het overwinteren van citrussen betreft, is een tuinhuisje mogelijk maar toch niet de ideale plaats.
Ook is er zeker een beperking wat soorten betreft. de meeste soorten verlangen toch wel iets warmere omgeving en vooral veel licht. Als je er toch wil overwinteren leg er dan een isomo of piepschuim plaat onder de planten zodat de voetjes toch altijd wat warmer aanvoelen.

groetjes danny
zondag 27 januari 2008 - 20:25
alloo

Alloo

Wat u schijft polidor zit ik al jaren mee in mijn hoofd,maar het is een zware investering, en ben ook bang dat de hele kelder eruit komt, want het waterniveau staat hier zeer hoog.Als men nu polycarbonaatplaten voor het serredak, inplaats van glas zou nemen,zou dit niet beter zijn???Men laat het dak 30 à 50 cm boven de grond uitsteken de rest onder de grond het zou prachtig zijn,en ik geloof dat het zeeeeeer hard mag vriezen eer het binnenvriest zelf zonder bijverwarming.
gr.Alfons
maandag 28 januari 2008 - 18:54
sbeetje

Sbeetje

Over welke planten heb je het precies?
Ons klimaat is de laatste jaren heel wat zachter geworden. Veel planten kunnen het tegenwoordig gewoonweg buiten uithouden. Ik heb enkele citrussen, musa's en een washingtonia buitenstaan zonder problemen.

grt

Sam
dinsdag 29 januari 2008 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon