menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sinaasappelboompje

Ga naar meest recente reactie

semperfi

Semperfi

Vorig jaar kocht ik voor een zacht prijsje een mini-sinaasappelboompje .... om te proberen.
Deze staat nu in de serre en heeft 16 appelsientjes.
Moet ik deze nu laten staan, of ze snoeien om het boomje niet te verzwakken ?
Dank bij voorbaat voor een antwoord.
Bob
zondag 6 januari 2008 - 15:08
ben45

Ben45

Dag Bob,

Ik neem aan dat het een calamondin is? Vruchtjes van zo'n 3-4 cm in doorsnee?
Juist de vruchten geven de sierwaarde aan citrus en kunnen meestal lang aan de plant blijven hangen, ook bij het kamersinaasappeltje zoals het eveneens genoemd wordt.
Al in het beginstadium laat de plant de vruchten vallen die hij niet kan dragen.
Wel is het aan te raden als de vruchten flink zacht aanvoelen en overrijp zijn ze er af te knippen i.p.v. af te trekken. Bij eraf trekken blijft namelijk nog een stuk van de vrucht zitten wat schimmel veroorzaakt bij de plant.
Geniet er zo lang van als mogelijk is.

Groetjes, Ben.
maandag 7 januari 2008 - 11:30
Fons

Fons

Bob, uw plantje is toch geen ' solanum pseudocapsicum', want dat word ook sinaasappelboompje genoemd, ik vraag het maar om vergissingen te vermijden.
maandag 7 januari 2008 - 18:11
semperfi

Semperfi

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal de goede raad opvolgen.
Het boompje had geen label maar de beschrijving van Ben klopt helemaal.
Grutjes,
Bob
woensdag 9 januari 2008 - 15:56
Jeanne68

Tekst aangepast

Jeanne68

Hallo ik heb een sinaasappelboom van zeker 35 jaar oud hij heeft overwintert in het tuinhuisje bomvol met kleine sinaasappeltjes nu kon ik hem wegens omstandigheden niet naar buiten zetten maar de boom vond het prima en zag er goed uit alleen toen het zo heet werd begonnen de bladeren in een keer bruin te worden en te krullen ook de takjes lijken verbrandt of zo ik kan ze zo breken ik vindt het verschikkelijk om het boompje zo te zien ik kan er niet van slapen moet ik mijn boompje als verloren beschouwen moet ik de dorre takjes snoeien of moet ik afwachten en niets doen de boom staat inmiddels buiten heb alle dorre bladeren eraf gehaald ik wil hem met zon winterhoes voortaan buiten laten overwinteren omdat ik hem zelf niet meer in en uit het tuinhuisje kan halen

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 18 augustus 2018 - 14:01
ben45

Ben45

Jeanne,
Jammer dat het zo gelopen is. Nu zou ik de dode stukken wegknippen. Om dat precies te zien kun je met bv. je nagel over de bast gaan Groen? Dan zit er nog leven in.
Is er bij de voet van de stam ook iets aan de hand?
Of hij het in de winter ingepakt overleeft is de vraag. Zeker als het langer vriest krijgt hij het beslist moeilijk. Is er geen helpende hand in de buurt te vinden?

Groetjes, Ben.



zondag 19 augustus 2018 - 23:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon