menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Warmtekabels

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

goeienavond

heeft er soms iemand ervaring met warmtekabels bij palmbomen? Zijn er soms ook warmtekabels die enkel maar "handwarm" worden? Ik ben bang dat een kabel die bvb 50 graden warm wordt, in brand zou vliegen, indien dit zou gebruikt worden bij het inpakken van een palm...(aangezien dat de warmte niet weg kan door de plastiek die rond de palm is gebonden...)
Of is er daar geen gevaar voor?

groeten

Samuel
dinsdag 18 december 2007 - 19:43
depauws

Depauws

Samuel
Er bestaan zelfregelende warmtekabel, aan de ene kant 220V erop aan de andere kant isoleren en de kabel wordt een bepaald aantal graden en verminderd dan zijn eigen vermogen naargelang de temperatuur op die plaats, er zijn types voor lage temp ( vorstbeveiliging) en types voor hogere temperaturen (bv zware fuel).
Krusen van deze kabels is geen probleem. Bezwaar nogal prijzig.
Er is ook warmtekabel die een bepaald vermogen aflevert zolang de stroom erop staat, dan moet je werken met een thermostaat waarvan het gevoelig punt binnen zit. Deze kabel mag niet overlappen wegens teveel warmte op 1 plaats.
In alle gevallen is goed isoleren van belang voor het verbruik.

Groeten
Silvain

dinsdag 18 december 2007 - 19:54
sbeetje

Sbeetje

Silvain

Als ik het goe begrijp, heb je er dus voor hoge en lage temp. Dit vormt geen gevaar voor de brandveiligheid? Of moet ik toch met bepaalde dingen rekening houden?

groeten

Sam
dinsdag 18 december 2007 - 23:15
noel1

Noel1

Hallo Sbeetje,
Er zijn verwarmingskabels die speciaal ontworpen werden voor zwembaden. De thermostaat is zodanig geregeld dat hij maar aanslaat als de temp. lager wordt dan 2°C. aangezien deze kabels zelfs in het water mogen gelegd worden is er zeker geen gevaar voor kortsluiting of verbranding. Is in aankoop inderdaad nogal prijzig, maar kost toch nog een stuk minder dan een flinke palmboom.
Groeten
Noel
donderdag 20 december 2007 - 23:17
sbeetje

Sbeetje

bedankt voor de reacties

Die verwarmingskabel zal inderdaad toch nog een stuk minder kosten dan een flinke palmboom. Hoe warm worden die kabels eigenlijk die gebruikt worden in het zwembad?
Zou ik die kabels direct rond de noppenfolie mogen draaien, of mag da niet (oververhitting of zo)

grt

Sam
vrijdag 21 december 2007 - 12:40
noel1

Noel1

Hallo,
Ik denk dat de termostaat werkt van zodra het +2°C is en weer afslaat aan +5°C. Dus als je ze rond of binnen in een noppenfolie steekt, is er weinig kans op oververhitting. Alleen mogen ze niet over elkaar komen te liggen. Ik weet niet waarom, maar dan zouden ze op die plaats te warm kunnen worden.
groeten
Noel
vrijdag 21 december 2007 - 19:58
depauws

Depauws

Noel en anderen

De verwarmingskabel zeker niet aan de buitenkant van de noppenfolie wikkelen want dit is waardeloos.
Ook niet tussen de noppenfolie want dan krijg je brand.
De kabels ( in elk geval het opwarmend gedeelte) moet binnenin zitten teamen met het gevoelig element van de thermostaat.
Buitenop komt allerlei isolatiemateriaal.
De zaak aan de boevnzijde goed waterdicht maken.
Bij plastic isolatie kan er vochtigheid ontstaan aan de binnenzijde daarom de zaak elektrisch veilig houden.
Beste garantie daarvoor is een differentieel van 30mA ( desnoods de verlengkabel inpluggen in de badkamer want daar moeten de stopkontakten afgezekerd zijn met een 30mA diff).

Groeten
Silvain
vrijdag 21 december 2007 - 20:28
printemps

Printemps

en als je er nu eens kerstlichtjes rond doet
van die dat in een darm zitten(tuinslang-model)
die geven toch ook wa warmte af

mvg

an
zaterdag 22 december 2007 - 13:00
sbeetje

Sbeetje

hey

An, kerstlichten zijn inderdaad veiliger, maar veel warmte geeft da toch nie...

Dus Sylvain, ik mag dus niet eerst een laag noppenfolie rond de palm draaien en dan de warmtekabels en dan terug noppenfolie, anders krijg ik een brandende palm (ma dan blijft hij wel warm
Beter is dus gewoon rechtstreeks de kabels in de boom hangen en dan noppenfolie?
Dan gaan we da eens moeten uitproberen

iedereen bedankt voor het advies...

groeten

Sam
zaterdag 22 december 2007 - 19:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon