menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Macrozamia mountperriensis

Ga naar meest recente reactie

anabolic

Tekst aangepast

Anabolic

Ik heb een "Macrozamia mountperriensis" in de woonkamer staan,maar een paar blaadjes zijn aan het vergelen.
Weet iemand de beste kweekwijze voor deze plant?

Grtz Bart
zondag 9 december 2007 - 14:58
Jeannette1

Jeannette1

Hai Bart, ik heb even de naam bij Google ingetypt en er komen dan vele sites met informatie tevoorschijn!

Waaronder deze.
http://plantnet.rbgsyd.nsw.gov.au/cgi-bin/cycadpg?taxname=Macrozamia+mountperriensis

Probeer het zelf ook nog eens, ik heb helaas geen Nederlandstalige site gevonden.

Ik wens je veel suc6, Jeannette
zondag 9 december 2007 - 15:39
anabolic

Anabolic

Ik heb al alles afgegoogeld,maar heb nergens iets gevonden over de verzorging in de woonkamer?
Moet deze warm of iets koeler staan?
Veel water of weinig water?
...

Grtz Bart
zondag 9 december 2007 - 16:41
Fons

Fons

Macrozamia is een ondersoort van cycad of boomvarens.
Macrozamia heeft op zich ook verschijdene soortnamen.
Wanneer ge bij google enkel "macrozamia" invoert krijgt ge meer gegevens over deze plant, ook onder "cycad" vind ge veel informatie.
Boomvarens moeten tijdens de winter zo licht mogelijk staan anders verkleuren de bladeren naar geel,temperatuur boven de 10°C houden, weinig water tijdens de winter anders wortelrot, tijdens de zomer buiten op een zonnige warme plaats,mag dan meer water hebben en regelmatig bemesten.
Cycad´s zijn trage groeiers die om de twee jaar een nieuwe bladerkrans aanmaken.
zondag 9 december 2007 - 18:44
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo,
eerst toch een kleine rechtzetting: cycads zijn geen boomvarens (boomvarens zijn echte varens die een stam vormen), maar de nederlandse benaming is palmvaren ( alhoewel een cycad geen palm is en ook geen varen)
Verder een algemeen beeld geven van cycads, ook van Macrozamia's, is ijsberen vergelijken met koalaberen!(toch iets te fel uitgedrukt!)
Macrozamia's groeien enkel in Australië, de meeste variëteiten(een 35-tal) aan de oostkust met warme vochtige zomers, en koele, drogere winters( met vriestemperaturen). Neerslag +/- 1000 mm per jaar.
Macrozamia mountperriensis is van de oostkust, nl zuid-centraal Queensland. Zelf heb ik Macrozamia miquelii uit dit gebied.
Één variëteit ( Macrozamia macdonnellii) komt voor in het droge, woestijnachtige gebied van centraal Australië met een neerslag van slecht 100 a 250 mm per jaar).
Tenslotte zijn er 4 variëtieten in het zuid-westen met een regenval, vooral s'winters, van 250 a 1000 mm per jaar. Uit deze regio heb ik Macrozamia riedlei.
Als verzorging voor uw cycad ben ik het eens met Fons: s'zomers buiten in de zon en regelmatig water (ook besproeien maar dit niet in te felle zon) en voeding, in de winter binnen in een heldere, koele omgeving en droog houden. Eigenlijk is uw plant niet geschikt als huiskamerplant. In de winter staan mijn cycads (29 variëteiten van 7 verschillende soorten, de meeste zelf gezaaid) in een muurserre op het zuiden, en probeer ik de temperatuur minimaal rond de 10° te houden.
Nu wat het geel worden van de bladeren betreft ( ik weet natuurlijk niet de grootte van uw plant, en je vermeld ook niet welke bladeren geel worden): als het alleen de onderste(=oudste) bladeren zijn is dit een normaal verschijnsel. Tenslotte gaat de plant uiteindelijk een stam vormen en gaan de onderste bladeren afsterven. Het is zelden dat cycads meer dan drie bladkronen behouden. Uw plant zal echter eerst een ondergrondse stam aanmaken (door het samentrekken van de wortels) en zal uiteindelijk toch maar een bovengrondse stamhoogte van +/- 30 cm (jawel centimeter!) bereiken. Dit is typisch voor macrozamia's; andere soorten maken zelfs nooit een bovengrondse stam (Bowenia's), terwijl de cycassoorten een stam kunnen maken tot boven de zes meter.
Groeten,
Paul

zondag 9 december 2007 - 22:27
anabolic

Anabolic

Bedankt voor de nuttige informatie iedereen!
Ik heb de plant in een koele (+/- 10C°),lichte,onverwarmde kamer geplaatst.
Het is nog een jong plantje,en de bladeren zijn beginnen vergelen op de nieuwe scheut.
Ik hoop dat de koele ruimte hem goed gaat doen?

Nogmaal hartelijk dank!
Grtz Bart
maandag 10 december 2007 - 18:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon