menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chinotto

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Dit chinotto plantje is ooit begonnen als stekje traag groeiend en is momenteel overladen met vruchten gelijkend op manderijnen ,helaas zijn deze vruchten onsmakelijk ik vraag me af of deze vruchten nog voor iets anders te gebruiken zijn dan enkel voor sierraad.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 2 december 2007 - 22:13
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

maandag 3 december 2007 - 00:33
ben45

Ben45

Dag Fons,

Mooi resultaat vanuit een stekje! Je ziet dat dat mooie planten kan opleveren, al duurt het wel wat langer als bij enten.

Chinotto ofwel Citrus myrtifolia hoort bij de soort Citrus aurantium. Dat noemt men op z'n Nederlands bittersinaasappel. Van de bittersinaasappel maakt men hoofdzakelijk de Engelse marmelade. Ook de chinotto kan men daarvoor gebruiken. Ikzelf heb enkele weken geleden, voordat de planten de kas in gingen, enkele emmers vol citrusvruchten geplukt en daarvan o.a. ook allerlei soorten marmelade van gemaakt. Ook de Engelse marmelade met zijn typische iets bittere smaak.

Verder worden de vruchten van chinotto ook wel eens geconfijt aangeboden. Ik heb ze in speciaalzaken zien liggen in o.a. Antwerpen en zuid Frankrijk. Zelf heb ik wel enkele pogingen ondernomen om ook te confijten, alleen is me dat nog nooit helemaal goed gelukt. Heeft iemand hier misschien wel ervaring mee?

Groetjes, Ben.
maandag 3 december 2007 - 13:49
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Ervaring heb ik niet, maar ik heb wel juist even "gegoogled".
Daar vind je wel enkele manieren uitgelegd, maar het schijnt niet zo simpel te zijn.

groetjes

Hilda

http://www.la-cucina.be/index.php?page=kookforum&berichtId=104
maandag 3 december 2007 - 13:59
ben45

Ben45

Hilda bedankt voor de informatie.

De vruchten van het kamersinaasappeltje (Citrus madurensis) worden net als die van Chinotte vaak in z'n geheel geconfijt aangeboden. Mooi om te zien en ook echt een aparte lekkernij.

Ik zal het eens proberen op de manier zoals bij jouw informatie aangeboden. Het zal toch wel een keer lukken?


Groetjes, Ben.
maandag 3 december 2007 - 17:11
Fons

Fons

Hilda en Ben bedankt voor de informatie.
Bij google enkele recepten gevonden van marmelades, het voordeel van eigen vruchten te verwerken is dat men de zekerheid heeft dat deze onbehandelt zijn.
dinsdag 4 december 2007 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon