menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboompje ijzer tekort

Ga naar meest recente reactie

godfried

Godfried

Heb vernomen als het blad van een citroenboompje geel wordt, dan heeft het wat ijzer nodig. Mijn vraag is, hoe en welk product kan ik geven aan mijn boompje?
dinsdag 6 november 2007 - 16:49
ben45

Ben45

Dag Godfried,

Dat wordt inderdaad veel gezegd, maar of dat ook de reden is van het geel worden van de bladeren is nog maar de vraag. Vaak is dat niet het geval. Citrusplanten zijn geen "ijzervreters". Als citrusplanten een goede meststof krijgen met daarin sporenelementen is meestal geen ijzer nodig. Als je teveel ijzer geeft, gaat de ph teveel omlaag en kan de plant op den duur zelfs afsterven.
Meer voorkomende euvels zijn:
- wanneer de kluit te lang te nat is geweest kan de plant de aanwezige voedingsstoffen niet opnemen en worden de bladeren geel.
- stikstoftekort zorgt ook voor gelere bladeren.
- tekort aan calcium evenzo. Zelf geef ik daarom altijd leidingwater.

Groetjes, Ben.
dinsdag 6 november 2007 - 18:27
printemps

Printemps

andere personen beweren dat wanneer je met kalkhoudend water giet
het ijzer niet wordt opgenomen door de plant

mijne citroen is ook kapot gegaan
snap er de ballen van
ik koop er gene meer

mvg

an

woensdag 7 november 2007 - 12:32
ben45

Ben45

Hoi An,

Dat is wat ik nu al jaren probeer: allerlei fabeltjes en vooroordelen rondom citrus weg te nemen. Dat doe ik d.m.v. publicaties, lezingen over citrus etc. Daarom ook dat ik hier regelmatig op dit forum reageer als het om citrus gaat. Zelf heb ik zo'n 150 verschillende citrusplanten en ben er al 35 jaar mee bezig en geniet er elke dag van. En liefst zie ik ook anderen volop van citrusplanten genieten.
Maar al die fabeltjes blijven lang hangen. Dat is jammer. Vaak gaat het dan mis en gaan die dure planten dood. Men geeft het dan ook op met citrus.
Een goede meststof (liefst organisch) b.v. 10-4-6 en gewoon leidingwater werkt goed en dan is er geen extra kalk nodig.
Als uitsluitend regenwater gegeven wordt is een kalkgift in het voorjaar nodig ondanks al die fabeltjes en ...... Ofwel men kiest dan voor een meststof met extra calcium erin. Citrus heeft dat immers gewoon nodig!!!!! en verbruikt het ook.

Groetjes, Ben.
woensdag 7 november 2007 - 13:18
Arnhem

Arnhem

Hallo,

ook ik heb een probleem met mijn mandarijnboompje.
Het blad is erg licht en de bladnerven zijn verhoudingsgewijs wat donkerder.
Daarnaast heb ik aan de zijkanten van een aantal jonge bladeren wat bruine plekken.
Wat hier aan te doen?
Ik heb vandaag wel weer extra voeding gegeven, afgelopen tijd heeft de plant wel wat nat gestaan.
Ik heb een foto bijgevoegd om te zien waar ik het over heb.

Alvast bedankt voor de hulp!
dinsdag 11 september 2012 - 17:07
Arnhem

Arnhem

Foto was te groot voor het internet, dus bij deze alsnog een keer de foto

Groeten

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 11 september 2012 - 17:22
ben45

Ben45

Welke soort / variëteit citrus is het?
Welke verhouding NPK zit er in de gegeven meststof?
En staat de plant in zware klei of luchtige potgrond?
Groetjes, Ben.
dinsdag 11 september 2012 - 19:37
Arnhem

Arnhem

De verhouding is 10 3 7 al was het voor vandaag al wel even geleden dat hij voor het laatst voeding had gekregen. Hij staat in een pot op potgrond daar staat hij nou 3 jaar in. En de soort weet ik zo niet. Heb hem bij het tuincentrum gehaald. Hij heeft wel kleine vruchten mals ontwikkeling daar van is zeer laag. Het is een mandarijn trouwens

Groeten
dinsdag 11 september 2012 - 21:03
Arnhem

Arnhem

Ik geef hem voeding van pokon speciaal voor citrus
dinsdag 11 september 2012 - 21:04
rubbyboy

Rubbyboy

Wat misschien wel raar kling maar wat wel helpt is gewoon een paar roestige nagels in de grond steken, nog zelf niet getest maar werk wel heb ik al op verschildende forums gelezen.
donderdag 13 september 2012 - 19:15
ben45

Ben45

Denk dat het een kamersinaasappeltje is, calamondin, ook Citrus madurensis genoemd. De mest is wel goed, alleen ben ik bang dat hij in het verleden te weinig heeft gekregen. Op dit moment niet meer mesten omdat hij dan niet goed genoeg afgehard is voor de rustperiode.
Spijkers in de potgrond hebben totaal geen zin. Een goede samenstelling sporenelementen kan in de toekomst wel helpen voor een betere kleur.
Ook gewoon leidingwater geven kan helpen.
Groetjes, Ben.
donderdag 13 september 2012 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon