menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee

Ga naar meest recente reactie

Sam

Tekst aangepast

Sam

Enkele maanden geleden kreeg ik een orchideeplant met enkele bloemen en knoppen. I.p.v. knoppen die bloemen werden, kreeg ik op beide takken bladeren.
[afbeelding verwijderd niet-https]

De vragen die ik me hierbij stel:
Wat is de oorzaak van de ontwikkeling van de bladeren?
Hoe kan ik deze plant het best aanpakken?

Sam
zaterdag 29 juli 2006 - 12:17
marc

Marc

Tja Sam,
Wat jij op je orchidee hebt is een keki. Het is een nieuw plantje. Laat het nog zitten tot het min 2 gezonde wortels heeft. Zet het dan af en plant het op in orchideengrond. Volgend jaar gaat dat ook wel bloeien.
Marc
zaterdag 29 juli 2006 - 20:56
Sam

Sam

Marc,
Bedankt, ik zal geduldig afwachten en dan hopelijk terug genieten van de bloemekes.
-Sam-
zondag 30 juli 2006 - 12:37
sealife64

Sealife64

hoi marc en sam, ik ben ook een orchideeliefhebster en heb 2 orchideeen die niet willen bloeien, op het kaartje staat alleen maar "jungle" orchidee, toen ik ze kocht stonden ze in bloei, mooie dunne crémekleurige bloemetjes en nu 1,5 jaar later veel blad en nikse bloem!!
graag jullie advies, groetjes
woensdag 22 november 2006 - 15:34
Tine

Tine

Sam, bofferd, ik zit met smart op een keiki te wachten en jij krijgt hem zo maar. "t Is niet eerlijk.

Tine.
woensdag 22 november 2006 - 18:45
ines

Ines

Sealife probeer eens niet meer te knippen aan de uitgebloeide stengels
U kan ook de orchidee voeding proberen maar daarom niet méér water toedienen.
Laat de plant staan en niet voortdurend draaien.
Hopelijk werkt het
donderdag 23 november 2006 - 00:21
ines

Ines

Ik las nog eens Uw tekst en zie dat U veel blad hebt dus geen voeding meer ...sorry voor deze
dwaling.
donderdag 23 november 2006 - 00:23
sealife64

Sealife64

hoi,ines, daar zeg je me wat ik denk dat je gelijk hebt, ik heb waarschijnlijk teveel voeding toe gediend, en zal nu geduldig moeten afwachten!!!!
zondag 26 november 2006 - 14:15
Fons

Fons

Sealife,probeer er eens achter te komen tot welke soort uw orchidee behoort.
Ik heb ook een soort dendrobium waar de bloeiwijze een aar is met kleine bloempjes bij aankoop, nu 4j later flinke groei en ontwikkeling jonge keiki´s maar niet meer gebloeit, hetzelfde met rode cymbidium ook 4j en geen bloemen terwijl andere cymbidiums telkenjare verschijdene bloemstengels geven en dat met dezelfde behandeling.

Groetjes Fons.
maandag 27 november 2006 - 21:54
sealife64

Sealife64

hallo Fons, mijn orchidee is een dendrobium infundibulum, toen ik ze kreeg had ze witte mooie witte bloempjes mijn oncidium ornithorrhynchum verzorg idem als de vorige en staat op dezelfde vensterbank en geeft al 2 jaar na elkaar prachtige bloemen!
misschien heb jij raad voor mij, alvast bedankt Fons en groetjes, doei
woensdag 29 november 2006 - 19:50
Fons

Fons

Uw dendrobium infundibulum word voor behandeling gelijkgesteld met de dendrobium nobilè die een koudeperiode nodig heehft om tot knopvorming over te gaan,misschien kunt ge uw plant verplaatsen naar een wat koelere ruimte en geen water meer geven, let wel niet laten uitdrogen, tot er knopverming ontstaat.
Vergelijkende behandeling tussen twee soorten orchideeen is geen oplossing, elk type heeft zijn specifieke behandeling.

Groetjes Fons.
donderdag 30 november 2006 - 20:05
sealife64

Sealife64

dag Fons, bedankt voor de tips, en zodra mijn dendrobium infundibulum zijn knopjes laat zien, hou ik je op de hoogte!
goed weekend nog,doei!
vrijdag 1 december 2006 - 17:15
Margot

Margot

Dag Sealife, Fons, en alle anderen.
Ik zit al langere tijd met een (misschien stomme) vraag, hopelijk kunnen jullie me verderhelpen.
Een van mijn orchideen is een Dendrobium Nobile. De oude "takken" hebben nu gedeeltelijk voor de 2e keer bloempjes gehad aan bladeren waar vorige keer geen bloemen stonden. Ze worden nu wat rimpelig. Moeten deze oude takken nog blijven staan of moeten die tot bijna tegen de grond afgeknipt?
Bedankt.....
Margot
dinsdag 2 januari 2007 - 13:02
sealife64

Sealife64

Gelukkig Nieuwjaar aan allen

hoi, Margot, ja, ik knip bij mijn orchideen de takjes tot bijna aan de grond af, moet dan wel wat langer op bloei wachten
misschien heeft Fons betere raad of iemand anders, doei en een orchideerijk 2007
dinsdag 2 januari 2007 - 13:18
Fons

Fons

Indien uw dendrobium nobilé voldoende nieuwe scheut(en) ontwikkeld heeft moogt ge de oude verwijderen, is dit niet het geval laten staan daar deze nog de nodige zuurstof uit de lucht halen voor de verdere ontwikkeling van nieuwe scheuten of bloemstengels.

Groetjes Fons.
dinsdag 2 januari 2007 - 21:31
sealife64

Sealife64

dank je wel Fons , je weet wel echt heel veel van orchideeen, hou je tips allemaal bij, groetjes
dinsdag 2 januari 2007 - 21:38
marleen

Marleen

hier bij ons is een orchideëenkweker,
die zegt altijd
als volledig uitgebloeid de stengel afknippen tot juist boven het derde oog,
na een tijdje (ik dacht 2 of 3 maand maar weet dit niet zo zeker) bloeien die opnieuw heel prachtig,

mijn moeder is geen kweker,
maar zij kan haar orchideëen op deze manier jaar na jaar houden,
en de bloemen worden alleen maar mooier

marleen
maandag 8 januari 2007 - 21:52
sealife64

Sealife64

hoi, marleen
bedankt voor de tip, was bij mijn tante niewjaar gaan wensen en kwam tot de vaststelling dat zij ook op die manier haar orchideeen verzorgt en jaar na jaar prachtige bloemen heeft, doei
maandag 8 januari 2007 - 22:17
Kekjiram

Kekjiram

hallo allemaal
Ik heb ook de twee laatste knopen van mijn uitgebloeide orchideeën afgeknipt, maar volgens mij had ik dat niet mogen doen?! Nu zijn mijn takken van één orchidee al helemaal verdord en ik vrees dat dat niet meer goed komt hoor! Komen er nu nieuwe takken omhoog? Moet ik de verdorde takken verwijderen?
xxx
Kekjiram
woensdag 7 november 2007 - 14:41
Botanist

Botanist

Verdorde takken kunnen natuurlijk verwijderd worden vermits ze geen nut meer hebben. Met wat geduld zal je merken dat mettertijd een nieuwe bloemstengel zal verschijnen. Niet alle uitgeloeide takken bloeien later weer eens.
woensdag 7 november 2007 - 20:49
Fons

Fons

kekjiram, over welke orchideesoort beschik je?
Het is enkel bij phalaenopsis dat de bloemstengels ingekort worden tot een twee tot drietal ogen, ge moogt ze zelfs volledig wegsnoeien, in het laatste geval zullen zich nieuwe bloemstengels vanuit de rozet ontwikkelen.
Bij al de andere soorten orchideen mag na de bloei de bloemstengel geheel weggesnoeit worden.
woensdag 7 november 2007 - 21:05
Kekjiram

Kekjiram

Het zijn allemaal Phaleanopsis ja... Twee witte een paarse en een geel gespikkelde.
Als ik de takken laat staan, kunnen er dan ook nieuwe andere takken groeien? Ik vraag dit omdat ik niet zeker ben welke tak echt kapot is en welke nog niet... Hoe zie ik het verschil tussen zo een wortel en een nieuwe tak?

xxx
kekjiram
donderdag 8 november 2007 - 16:57
Fons

Fons

Een toekomstige bloemstengel kan je herkennen aan een kleine verdikking op de top, groeit ook naar omhoog of schuin omhoog,als ge teruggeknipte stengels hebt staan aan uw plant kunnen van uit de plant zich ook nog nieuwe bloemstengels ontwikkelen.
De wortels verschijnen in puntvorm.
donderdag 8 november 2007 - 21:07
Kekjiram

Kekjiram

Ik heb gisteren heel toevallig bij een vriendin gezien hoe zo een nieuwe tak er uitziet alshij nog maar pas komt piepen.
Ik heb er nog geen, zal wat te vroeg zijn. Ik dacht gelezen te hebben 4 maand nadat de eerste bloemen verwelkt zijn alhoewel ik denk dat dit pas is als het over die zelfde takken gaat.
xxx
Kekjiram
vrijdag 9 november 2007 - 13:23
Fons

Fons

Bij een phalaenopsis zijn er geen zekerheden, die kunnen zelfs nieuwe bloemstengels aanmaken terwijl ze nog in bloei zijn en dit gedurende het ganse jaar,wat me hier wel opvalt is dat bijna al mijn orchideen momenteel nieuwe bloemstengels aan het aanmaken zijn, vermoedelijk te maken met het korten van de dagen en het frisser worden van hun standplaats, dit is wel een proces waarover ze het enkele maanden doen. Hou uw plantje maar in´t oog, misschien dat die dezer dagen ook bij u een bloemstengel te voorschijn tovert.
vrijdag 9 november 2007 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon