menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre verwarmen met compost

Ga naar meest recente reactie

beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Hallo

ik heb van iemand gehoord dat je de serre kan verwarmen met compost.
Nu was ik van plan omdat ik veel palmboompjes heb staan en een aantal niet wintervaste planten om dit ook eens te proberen.
Men serre is 12m² en ik was dan van plan om speciaale noppenfolie rond de serre te doen zodat dit toch ook al enkele graden tegenhoud en dan tussen de potten in de serre goed veel stro te doen doen en dan een grote bak met aan de zijkant een aantel kleine openingen en dan hier de compost in te doen.
En als ik dan 's avonds wat in de compost zou woelen dan komt al een groot deel van de warmte vrij zodat snacht er geen vort in de serre komt.
Is dit een goed plan volgens jullie en is er iemand die hier ervaring mee heeft?
of zijn er nog dingen waar ik op moet letten ?

alvast bedankt voor de tips
greetz Damy
zaterdag 20 oktober 2007 - 15:05
Fons

Fons

Toch geen goede oplossing,ge moet al een flinke stapel compost materiaal hebben om warmte in de hoop te krijgen, die warmte zit in die hoop en geeft maar matig warmte af in de opgeving,een compsthoop begint pas warmte af te geven na een paar dagen en door er alle dagen in te roeren zult ge geen compostering en warmte krijgen,komt daarbij dat na een paar weken de grote warmte voorbij is en de serre moet toch minstens enkele maanden temperaturen boven het vriespunt garanderen,komt daarbij nog de geurhinder van compostering in gesloten ruimte en dan nog de verdamping van de composthoop vwatvocht in de serre brengt wat zorgt voor schimmel op de planten.
Goed isoleren met noppenplastiek en op de bodem isimo platen leggen waarop uw potten kunnen staan helpt u al een stuk verder,en als ge niet te veel exoten planten hebt maak dan een kleine ruimte in uw serre af met noppenplastiek en plaats daar een electrisch kacheltje met zeer goede termostaat.
zaterdag 20 oktober 2007 - 22:28
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Hallo Fons

De hoeveelheid compoost is egt geen probleem, deze hoop ligt nu in mijn tuin in compostbakken en als ik maar gewoon mijn hand op de hoop leg dan voel ik al de warte.
Dus ik dacht dan om met ongeveer een kubieke meter de serre te verwarme en dan in het midden van de hoop goed wat onverteerd matriaal te doen zodat de organismen in de compost toch iets blijven hebben om te composteren waardoor de hoop dus warm blijft.
Dus volgens jou zo de vocht een te groot probleem zijn ?
Is hier dan niets aan te doen ?
Want ik dacht wel goed wat stro rond en tussen de planten te doen dus dit zal toch wat van het vochtprobleem verhelpen of niet ?

Alvast bedankt
greetz Damy
zondag 21 oktober 2007 - 09:55
Fons

Fons

Als gij een continu warme komposthoop kunt behouden tijdens langdurende koude periodes en de warmte kunt onttrekken uit uw komposthoop via een buizensysteem en ventilatortje kunt ge het proberen, maar ik vermoed dat gewoon een komposthoop in de serre onvoldoende warmte vrijlaat om hem te verwarmen( buitenlaag komposthoop werkt als isolatie),hou er rekening mee dat tijdens de winter de temperaturen in een komposthoop minder hoog oplopen dan tijdens de zomer.
zondag 21 oktober 2007 - 21:23
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja dat kan misschien wel zijn
alvast bedankt
greetz Damy

maandag 22 oktober 2007 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon