menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rizoombegrenzer bamboe

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

wij hebben 2 verschillende bamboehagen staan, op het moment dat deze geplaatst werden is er geen rizoombegrenzer geplaatst door diegene die hem plantte.
nu komt hij heel kort bij de muur van de buren en nu zouden we graag aan die zijde een rizoombegrenzer plaatsen, kwestie van gerust te zijn. gelukkig grenst de haag alleen in de breedte aan die muur,..
we dachten het als volgt te doen: een deel bamboe afknippen die dicht bij de muur staat, en daar dan een greppel graven, 60 cm diep? of dieper en daar dan alle mogelijke groeipunten uit verwijderen en de plastiek in aanbrengen. maar moet die plastiek dan ook een beetje onder de planten gaan, zodat er daar niets meer kan onderdoor kruipen,? en dan ook beetje aan bovenzijde laten overkomen?
is dat de juiste werkwijze??
pfff, ik krijg het al warm als ik aan die werken denk,
Martine
donderdag 27 juli 2006 - 12:14
ines

Ines

Martine ik vrees dat bamboe dwars door Uw plastiek zal groeien, hij is té sterk.
Ik denk dat U beter een diepe greppel graaft tussen muur en bamboo en daar een plaat
in een kunststof ingraaft...misschien weet iemand anders een andere oplossing,groetjes,ines
donderdag 27 juli 2006 - 19:19
ines

Ines

ps: ook een stuk bovengronds anders groeit de bamboo er gewoon over.
donderdag 27 juli 2006 - 19:20
martine

Martine

daar was ik ook al ongerust voor, maar zo'n rizoombegrenzer, is dat meestal niet sterk en hiervoor bedoeld?
pfff, ik ben er deze namiddag aan begonnen, eerst de droge grond moeten nat maken, dan één modderpoel, zware kleigrond, een deel heb ik al uitgegraven, maar dan ben ik n'een hele lange ondergrondse wortel tegengekomen, en die moeten volgen, tot 3 meter verder in het gras een kleine loopgracht moeten graven, ....
Martine
donderdag 27 juli 2006 - 20:59
Fons

Fons

Een stevige rizoombegrenzer is voldoende sterk om de uitlopers tegen te houden maar steek hem voldoende diep of de uitlopers gaan er onderdoor.

Groetjes Fons.
donderdag 27 juli 2006 - 21:18
martine

Martine

en hoe diep zou dan nodig zijn? ik ben er helemaal niet meer gerust in...
Martine
donderdag 27 juli 2006 - 21:22
Fons

Fons

ongeveer 70 cm;

Groetjes Fons.
donderdag 27 juli 2006 - 22:28
martine

Martine

met dank, we zetten onze werken verder, ik post nog wel een foto's, van die fenomenale uitlopers, ...
Martine
vrijdag 28 juli 2006 - 12:30
Sam

Sam

Martine,
Ik heb 5 jaar geleden een huis gekocht met aangelegde tuin, inclusief bamboe. Het duurde niet lang vooraleer ik geconfronteerd werd met de (uitbreidings)kracht van bamboe. Ik ben de uitdaging aangegaan om die bamboes te beheren en beheersen ... met succes. En dit dankzij bloed, zweet, tranen, schop, houweel en Rootcontrol (= merknaam).
Er wordt inderdaad aangeraden om een gracht van 60 cm diep te graven waarin de folie wordt geplaatst en deze een 10-tal cm bovengronds te laten uitsteken.
Als ik mijn foto's van het slagveld terugvind, post ik ze.
Kop op en véél succes!
Sam
vrijdag 28 juli 2006 - 18:51
martine

Martine

Sam, da's tof om te horen dat dit toch lukt...
Rootcontrol is dat ne merknaam van die rizoombegrenzer?
Martine
zaterdag 29 juli 2006 - 16:54
martine

Martine

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
hier al een foto van opgegraven wortelstokken, ze zijn wel indrukwekkend, he.
Martine
zaterdag 29 juli 2006 - 17:30
ines

Ines

Ja Martine ik ken dat heb ze ook uitgegraven en 2 jaar nadien kwam er terug een uitloper uit de grond
gepiept tussen mijn miscanthus...
Die zit er nu nog, ik wacht tot de herfst om hem ervan tussen te halen...pfffft.
zaterdag 29 juli 2006 - 19:05
martine

Martine

oei, Ines, ik hoop dat ze bij mij niet terug komen. ik ben nu al een groot deel zelf aan het doen, maar 't is eigenlijk te zwaar werk. pfff, nu ben ik er ééntje tegengekomen die onder ons terras gaat, dit terras is in kassei dat ligt in stabilisé , en nu moet ik met mijn houweel waarschijnlijk nog stenen opbreken ook. hij kruipt tussen de kassei of onder , en dat ligt naast de tuinmuur, dus ik kan hem niet laten waar hij is, stel dat hij aan de andere kant eruitkomt, mijn buurvrouw doet me wat!
was er bij de aanplant maar direct maatregelen genomen, maar diegene die hem kwam aanplanten was er gerust in dat dit geen woekeraar was, ....

Martine
zaterdag 29 juli 2006 - 20:23
Sam

Sam

Martine,
Inderdaad Rootcontrol is de merknaam van zo'n begrenzer. Echt top-produkt, ik heb (totnutoe, toch al meer dan een jaar) geen uitlopers meer bespeurd.
En als ik jouw foto's zie, brengt dit heel wat herinneringen op. Het IS hard labeur. Dit zal je deugd doen:
-Sam-
zondag 30 juli 2006 - 12:27
Sam

Sam

Martine,
Voor de wortels waar je niet meteen aan kan, kun je ze inspuiten met Roundup, desnoods onverdund. Mijn broer heeft dit gedaan bij zijn perkje bamboe Phyllostachys. Wel zien dat je echt ALLES verwijderd en/of behandeld anders ...
-Sam-
zondag 30 juli 2006 - 12:33
martine

Martine

met dank voor alle info; gisterenavond heb ik nog enkele kasseien moeten uitbreken, en heb het einde van ééntje dan toch gevonden.
heb jij die begrenzer hier ergens in de buurt kunnen kopen?(wij wonen ook in omgeving Leuven)
Martine
zondag 30 juli 2006 - 13:40
Sam

Sam

Martine,
Ja, bij Vangoidsenhoven,Kortrijksebaan 54, 3220 Holsbeek. 't Is niet goedkoop (ca. €8,- per meter als ik het mij goed herinner ), maar wel degelijk.
-Sam-
maandag 31 juli 2006 - 12:34
martine

Martine

merci voor de info,
Martine
maandag 31 juli 2006 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon