menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Banaan

Ga naar meest recente reactie

Witvis

Tekst aangepast

Witvis

Deze krijgt er terug weer zin in.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze staat reeds 10 jaar uitgeplant in de tuin en vermeerderd zich steeds.
Bij mij krijgt deze geen enkele vorm van winterdek en vriest steeds tot gelijk met de grond af.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 14 juni 2006 - 21:55
Tomateboer

Tomateboer

Ziet er heel mooi uit hoor!
grt
woensdag 14 juni 2006 - 22:08
Tomateboer

Tomateboer

Sorry iets vergeten te vragen;
Draagt ie ook vruchten?
grt
welke Musa is het Bajo?
woensdag 14 juni 2006 - 22:08
Witvis

Tekst aangepast

Witvis

Deze draagt ook vruchten maar zijn niet eetbaar.
En het is inderdaad de japanse veselbanaan.
woensdag 14 juni 2006 - 22:18
Tomateboer

Tomateboer

dat is jammer.
Wat doe je er dan mee?
sier?
grt
woensdag 14 juni 2006 - 22:24
Witvis

Witvis

Dit brengt het subtropisch gevoel in onze lage landen wat dichterbij.
trouwens is een prachtig zicht op het einde van de zomer met al die grote bladeren.
woensdag 14 juni 2006 - 22:33
Tomateboer

Tomateboer

Dat kan ik geloven
grt
woensdag 14 juni 2006 - 22:35
Esem

Esem

Witvis als je houd van nog grotere banaanplanten moet je ze in de winter goed inpakken zodat ze niet kunnen afvriezen.
Vroeger deed ik het ook zoals je schrijft,maar dan moet de plant terug beginnen van 0 ,als je ze goed inpakt hebben ze een hele voorsprong.
Ik bescherm de plant nu ook in de winter tot op een hoogte van +/- 2 m. de rest vord dan terug gesneden.
Zo krijg je ook een zwaardere stam.
Esem
donderdag 15 juni 2006 - 09:24
Fons

Tekst aangepast

Fons

Banaan musa basjoo met bloemknop,tijdens de winter stam beschermd tijdens de bloei meer dan 3m hoog.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Fons.
donderdag 15 juni 2006 - 21:05
Esem

Esem

fons je foto's zijn achterwege gebleven
niets te zien van je musa basjoo
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 22:33
Esem

Esem

Fons hoe oud is je musa?
Ik hen er ook een in de tuin staan en heb hem nog nooit zien bloeien.
Of heeft hij daarvoor speciale verzorging nodig.
Echt een tropische sfeer in de tuin.
Esem,
vrijdag 16 juni 2006 - 00:45
Fons

Fons

Esem,banaan heeft veel voeding nodig, daarom groot plantgat maken en opvullen met veel kompost en vergane koemest of dergelijke;als de banaan goed aan de was is veel water geven en minstens 2 maal per week voeding bijgeven dit tijdens de groeiperiode tot begin sept.Vanaf eerste vorst bladeren verwijderen en stam inpakken tegen vorst.
Na drie à vier jaar zal hij beginnen bloeien afhankelijk van de grootte bij aanplant,sterft af na bloei, heeft intussen veel nieuwe schriten of planten aangemaakt voor verdere teelt die op zich een babanenbosje gaat vormen.
Er bestaan meerdere soorten vezelbanaan doch de musa basjoo is het beste te overwinteren.

Groetjes Fons.
vrijdag 16 juni 2006 - 21:38
InfernalLord

InfernalLord

waarschijnlijk weer een domme vraag maar hebben jullie die planten zelf 'gekweekt' of zijn jullie die gaan kopen in de winkel?
dinsdag 15 augustus 2006 - 22:52
Fons

Fons

Uw eerste kleine musa besjoo moet ge aankopen,de rest volgt vanzelf.

Groetjes Fons.
dinsdag 15 augustus 2006 - 23:41
InfernalLord

InfernalLord

ah ok
en zouden ze dit in ieder tuincentrum hebben?
en hoeveel kost zo'n plantje ongeveer?
want kben nog ma 16 en kheb een redelijk klein budget snapte?
woensdag 16 augustus 2006 - 10:53
Fons

Fons

Onlangs aangeboden bij tuincertra in de kempen in 2 literpot aan €8,5.

Groetjes Fons.
woensdag 16 augustus 2006 - 18:55
InfernalLord

InfernalLord

hehe
heb je zo nx in de omgeving van aalst?
woensdag 16 augustus 2006 - 18:56
Witvis

Witvis

Zo ziet de plant er uit na enkele jaren in de tuin.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 19 augustus 2006 - 21:27
DirkR

DirkR

Beste,

Ook ik heb 2 banaanplanten in mijn tuin (type musa basjoo).Maar reeds 2 winters vind ik niet de meest ideale bescherming voor de stam te beschermen tegen de langdurige vorst.Heb al bladeren gebrobeerd en de laatste winter isolatieplastiek. Maar telkens blijkt m'n banaanplant te stikken onder deze bescherming (november-eind maart).Hij overleeft wel tot ong 1,5 meter en de beste 1.8meter.
Maar ik zou eens beter willen scoren .Met bladeren bij is hij nu een dikke 3 meter.

Wie kan mij zeggen wat de ideale bescherming is?
-bladeren afknippen en stam tot aan kroon daarmee inpakken??

Grt Dirk.
dinsdag 29 augustus 2006 - 18:58
kurt

Kurt

Beste DirkR,

Voor het overwinteren van bananenplanten buiten in de vollegrond kun je op volgende link alles lezen en zien: http://www.tuinadvies.be/planten_bananenplant.htm

Mvg,
Kurt
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:54
Fons

Fons

Dirk,stro is inderdaad de beste winterbescherming voor de musa,de hoogte tijdens de winter is van weinig belang, het is de voeding die ge in het groeisezoen geeft die de plant de hoogte injaagd,en vermits een musa een gulzige plant is kan je zoals url vermeld beginnen met flink wat verteerde koemest aan de voet aanbrengen waardoor de ondergrond geleidelijk verijkt word door voedingstoffen waardoor een flinke start kan genomen worden door de musa in het voorjaar.

Groetjes Fons.
woensdag 30 augustus 2006 - 00:14
DirkR

DirkR

Beste Kurt en Fons,

Bedankt voor de zeer degelijke uitleg ivm het beschermen van de musa basjoo in de winterperiode.(trouwens zeer knap in beeld gebracht Kurt,Chapeau).
Ik deed het op dezelfde manier maar met massa's bladeren wat dus rot en die blijven tijdens de winter trouwens altijd maar zakken door het vocht allicht.Ik ga zeker eens proberen een soort dakbescherming te maken.
Ergens in september naar de doe het zelver achter witte plastic en rietenbescherming se.
Stro vind ik wel ergens bij een landbouwer in de buurt.

Nog eens mercietjes en tot de volgende.
p.s Ik zal bij gelegenheid ook eens een paar foto's plaatsen van m'n tropische plantjes.

grt Dirk.
woensdag 30 augustus 2006 - 20:12
InfernalLord

InfernalLord

hey, ik heb dus vorige week een plantje gekocht maar het is wel voor binnen, nu vraag ik mij af of zo'n plantje veel water nodig heeft of niet...
zondag 3 september 2006 - 12:05
Walter24

Walter24

Mijn zoon heeft dit jaar een eerste jaars Musa Basjoo. daar zijn nu scheuten aan die vijftien à twintig centimeter groot zijn, mogen die er al worden afgehaald? moeten die binnen overwinterd worden? Of moeten we wachten tot het volgend jaar om scheuten af te nemen?
Tussen haakjes, ik begin mijn geduld te verliezen met mijn zaden van de bananenplant voor binnen die ik zaaide: reeds maanden hou ik die vochtig en op temperatuur en ik zie niets! Het gaat om de Musa velutina, een plant die binnenskamers vruchten zou kunnen dragen, heeft iemand ervaring of misschien een stek????
Walter
zondag 10 september 2006 - 10:01
Fons

Fons

Vijftien à twintig cm. is toch een stuk te klein om reeds beworteld te zijn,om de scheuten af te nemen moeten ze minstens vijftig cm. en meer zijn en dan is het nog aan te raden eerst te kontroleren of ze al wortels gemaakt hebben, zonder wortels geen nieuwe planten.
Het kan lang duren vooralleer banaanzaden kiemen dus nog wat gedult oefenen.

Groetjes Fons.
zondag 10 september 2006 - 20:50
Walter24

Walter24

Bedankt voor het antwoord Fons!!
zondag 10 september 2006 - 21:29
Dreke

Dreke

hoe moet je een scheut van de moederplant verwijderen bij musa basjoo?
zondag 25 februari 2007 - 15:46
Walter24

Walter24

Beste Dréke,
Ik heb mijn zoon aangeraden om de scheuten af te nemen zoals ik met mijn huiskamer banaan doe:
Als de scheut groot genoeg is, de aarde losmaken aan de voet van de scheut en voelen of er al wortels aan de scheut zelf groeien, zoja, gewoon de verbinding tussen de scheut en de moederplant afsnijden. Hij deed het zo en de scheut is goed aan het overwinteren terwijl de moederplant buiten beschermd overwintert.
Veel succes.
maandag 26 februari 2007 - 20:25
Fons

Fons

Beste Dréke,
Ik heb mijn zoon aangeraden om de scheuten af te nemen zoals ik met mijn huiskamer banaan doe:
Als de scheut groot genoeg is, de aarde losmaken aan de voet van de scheut en voelen of er al wortels aan de scheut zelf groeien, zoja, gewoon de verbinding tussen de scheut en de moederplant afsnijden. Hij deed het zo en de scheut is goed aan het overwinteren terwijl de moederplant buiten beschermd overwintert.
Veel succes.


Inderdaad zo hoort het
maandag 26 februari 2007 - 21:03
andreash

Andreash

hallo allemaal,

Ik heb een vraag over hoe een banaan zich verhoudt tot een verwarming.... Ik heb namelijk het idee dat de onze (die in de woonkamer staat) het niet echt heel erg fijn meer vindt in ons huis.

De hygrometer in de woonkamer geeft een, ook voor ons ongezonde, 30% relatieve luchtvochtigheid aan. Kan het zijn dat onze banaan daar heel veel last van heeft? En hoe moet ik ervoor zorgen dat hij/zij zich weer wat fijner gaat voelen? Koele plaatsen genoeg in het huis. Maar echt vochtiger dan 45% krijgen we het helaas niet op het moment.

Een ieder die hier iets meer over te vertellen heeft, ik hou me aanbevolen!!

Groet,

Andreas
zaterdag 13 december 2008 - 16:45
matteke

Matteke

Welke soort banaan is het?
Maar de luchtvochtigheid moet echt hoger.
Mocht het een winterharde soort zijn zet hem dan in een schuur.
zaterdag 13 december 2008 - 19:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon