menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgen boom verplanten

Ga naar meest recente reactie

jippen

Jippen

Zou het mogelijk zijn een vijgenboom die een 6 tal jaar in de volle grond staat nog te verplanten ?
Deze staat in het midden van de tuin maar wordt zo groot dat deze het zicht van de achterkant van de tuin belemert.
Dit is zo een mooie exemplaar dat ik deze zo maar niet kan stuk maken.
Weet iemand hoe de wortels van vijgebomen groeien en hoeveel hij nodig heeft om terug te starten.
Ik zou dit natuurlijk doen in het vroege voorjaar.
Eerst goed in snoeien en daarna rond steken. maar tot hoever van de stam en hoe diep.
Of tocht maar niet doen en zeer zwaar in snoeien.
Iemand tips of ervaringen met verplanten vijgen boom ?
Alvast bedankt.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Foto van de vijg.
Zoals je ziet zit de helft van mijn tuin achter de vijg en kan ik niet genieten van mijn bananen
dinsdag 18 september 2007 - 11:55
fastmario

Fastmario

mag gerust mooi ingesnoeit worden
denk eerlijk gezegd dat dat het beste gaat zijn
want als je die mooi wil uitdelven ga je die kluit van zo een boom niet opheffen denk ik
kan ook mis zijn
maar zo een mooie boom zou jammer zijn als die kapot is
dinsdag 18 september 2007 - 12:01
Plantadvies

Plantadvies

Even gegoogeld dat scheelt een hoop tik werk.

Kan je de boom of struik verplaatsen naar de toekomstige plaats?
Heb je het materiaal die nodig is om een zwaar object dat een boom toch is, te verplaatsen?
Heb je materiaal om extra wortels af te zagen?
Kan je het fysiek aan om de zware klus zelf te klaren? ( het totaalgewicht kan makkelijk meer dan 100 kg zijn )
Rondstekken
Om de boom of struik te verwijderen uit de grond moet je minimum een geul graven met een diameter van de helft van de kroon en een diepte van vijf maal de stamomvang. Dit kan dieper zijn naargelang het soort boom of struik maar meestal niet veel dieper dan de grondwaterstand.
Eens dit gebeurt is moet er een nieuwe geul gemaakt worden waar de boom zal komen. Maak deze geul iets groter dan de oorspronkelijke geul. ( Om de taak te verdelen en minder zwaar te maken kan je voor het uithalen van de boom of struik reeds de latere geul maken. Is deze alsnog te klein, zal het toch vlotter gaan dan wanneer je dit de zelfde dag nog moet doen.

Vervoeren van de boom of struik
Hoe minder schade dat er aan de boom of struik is ontstaan bij het verwijderen des te meer kans op overleven heeft deze. Om het vervoeren te verbeteren dient de kluit goed ingepakt te worden met een speciale worteldoek. Ook de kruin van de boom of struik dient beschermd te worden.

De boom of struik in zijn nieuwe situatie
Het is niet nodig de boom of struik te bemoederen maar zorg er wel voor dat zijn nieuwe standplaats luchtige grond heeft om de nodige opname te vergemakkelijken en de boom of struik niet te laten verstikken. Een combinatie van vaste grond en grondverbeteraar is geen overbodige luxe.
Daar er verlies aan wortels zal zijn, zal de boom of struik ook minder water kunnen opnemen en dient de boom of struik gesnoeid te worden. Zorg er bij het snoeien voor dat de vorm van de boom of struik niet verloren gaat maar snoei toch voldoende.

Wanneer kan je een boom of struik verplanten?
Het verplanten is altijd mogelijk maar de beste moment is wanneer de boom of struik slaapt ( de bladloze periode ). Mocht je toch de boom of struik in de zomer willen verplanten is het voorzien van extra water nodig. Hoe warmer het weer, hoe delicater het verplanten wordt.

Daar het verplanten van een boom of struik een zware onderneming is waar de positieve afloop niet van vaststaat is het dus, nogmaals gezegd, het best dat je eerst goed bedenkt of dit de beste oplossing is en of er geen andere mogelijkheden bestaan om het verplanten te vermijden.

TIP: neem ook eventueel contact op met bevoegde diensten zoals gemeente om er zeker van te zijn dat de boom of struik ook effectief mag verplaatst worden.
TIP: Als de verplaatsing van de boom of struik over de openbare weg verloopt wees er dan zeker van dat dit is toegestaan want als er sprake is van eventuele schade aan derden en je hebt niet de nodige vergunningen of er is sprake van grote nalatigheid, is de kans groot dat uw verzekering niet tussenbeide zal komen om deze schade te vergoeden.
TIP: Denk je aan verplanten door een verhuis? Als de boom of struik geen sentimentele waarde heeft maar louter een financiële, vraag aan de nieuwe bewoner of hij niet bereidt is om de boom of struik over te nemen.


Bronvermelding: http://www.infotalia.be/nl/tuin/struiken_bomen_detail.asp?id=820

dinsdag 18 september 2007 - 13:10
jippen

Jippen

Dus een vijgenboom behandelen als een normale boom of struik.
Meschien dat ik eerst het zware snoeiwerk eens zal toepassen want
minimum een geul graven met een diameter van de helft van de kroon en een diepte van vijf maal de stamomvang.
dinsdag 18 september 2007 - 14:12
arensink

Arensink

Hallo Jippen,

Een vijg is zo taai, die krijg je niet zomaar dood! Flink snoeien is aan te raden en hoe korter hoe beter.
Uitlopen doet hij altijd weer. Het beste is om hem nu rond te steken op als ik zo naar de foto kijk op zo'n 50 cm vanaf de stam, dan krijg je dus een kluit van 1 meter doorsnede. De diepte van het rondsteken in ieder geval spadiepte maar liever nog wat meer. In het vroege voorjaar verplanten,
zak potgrond in het nieuwe plantgat en de eerste zomer bij droog weer rijkelijk gieten. Op deze manier kan het niet fout gaan!

Sukses Arjen
woensdag 19 september 2007 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon