menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies over donkere calla

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Deze calla is helemaal uitgebloeid en had rotte bladeren, nu heb ik hem uit de pot gehaald om te kijken of de bol/knol nog goed was.
Hij lijkt er goed uit te zien,
Wat kan ik nu het beste doen?? laten drogen of terug in de pot?
Graag Uw advies, ik zou het jammer vinden om hem kwijt te raken.

[afbeelding verwijderd niet-https]

woensdag 29 augustus 2007 - 08:31
Plantadvies

Plantadvies

Als kamerplant houdt de Zantedeschia van een lichte standplaats en een vochtige, maar toch goed gedraineerde grond. Dat betekent een regelmatige, stevige, scheut water zolang de aronskelk bloeit. Toch is het raadzaam steeds het overtollige water te verwijderen. Eenmaal de aronskelk is uitgebloeid, mag u de watergift flink terugschroeven. Zoals bij de meeste bloeiende kamerplanten blijven de bloemen langer fris als u de aronskelk in een niet te warme kamer plaatst. Verder is de Zantedeschia eigenlijk een gemakkelijke plant, die geen speciale eisen stelt en zich overal aanpast. Interessant is het feit dat de aronskelk meerdere keren per jaar in bloei treedt. Niet alleen in het voorjaar, maar ook in de herfst ziet u prachtige bloemen aan uw Zantedeschia verschijnen. In de winter mag u de Zantedeschia een rustperiode gunnen. Na de bloei ontwikkelt de knol van de vlezige wortelstok zich namelijk voor de volgende bloei. Door minder water te geven bevordert u deze ontwikkeling. Gedurende zes a zeven weken mag u de wortelstok in volledig uitgedroogde grond laten. Het ogenblik dat de grote bladeren geel worden, is het teken dat de rustperiode is ingetreden. Wilt u de rusttijd afbreken en een nieuwe bloei op gang brengen, dan kunt u de wortelstokken verpotten. U kunt van die gelegenheid gebruik maken om scheuten weg te nemen en nieuwe aronskelken in het leven te roepen. Een andere troef van de Zantedeschia is het multifunctionele aspect van de plant. De aronskelk kunt u namelijk als kamerplant of potplant in uw huis of veranda installeren. Maar de Zantedeschia kan even goed ook dienst doen als snijbloem, dit geldt dan vooral voor de Zantedeschia albomaculata of de Zantedeschia aethiopica, meer specifiek de ‘Green Goddess’. Of u kunt hem rustig buiten op het balkon of het terras deponeren, en zélfs in de tuin planten. In dat laatste geval doet u er goed aan een zonnig plaatsje uit te kiezen, en de plant tijdens de winter met stro tegen te koude temperaturen te beschermen.

Bronvermelding info: de tuingids
woensdag 29 augustus 2007 - 12:23
corrielat

Corrielat

Hallo plantadvies, nu ik hem al uit de pot gehaald heb kan ik hem nu dus nieuwe grond geven en binnenshuis in bloei krijgen, op welke plaats en met hoeveel graden kan ik dat nu doen?
woensdag 29 augustus 2007 - 15:30
Fons

Fons

Corrie,indien uw calla nog een paar gezonde bladeren heeft kunt ge hem tijdelijk nog in de tuin inplanten zodat de wortelknol zich nog verder kan ontwikkelen om volgend jaar bloei te geven,tegen dat de nachtvorst intreed kunt ge de knol nog uitspitten en droog wegleggen tot in het voorjaar,ge kunt eventueel de wortelknol laten zitten in de volle niet te natte grond tijdens de winter maar dan moet ge goed afdekken tegen vorstschade.
woensdag 29 augustus 2007 - 19:51
corrielat

Corrielat

Oh wat erg, ikdacht slim te zijn en heb alle bladeren verwijderd, dus niks meer waard? geen bloei meer? chi.. chi.. chips, ik zal maar niet shit zeggen
donderdag 30 augustus 2007 - 07:54
Larreke

Larreke

Hoi corrielat,

Mij hebben ze altijd verteld dat een calla in vergelijking met een aronskelk maar 1 maal bloeit! Een aronskelk bloeit idd meerdere malen! Ik heb ook een donkere calla dit jaar, net dezelfde als die van jou, en die heeft gebloeit eind voorjaar en begin zomer, maar nu is dat ook al een tijdje gedaan. Ik heb de bloemen weggedaan maar de blaadjes laten staan, zo heeft ze toch nog wat deco effect hé.

Groetjes Larreke
donderdag 30 augustus 2007 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon