menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop hakselen

Ga naar meest recente reactie

nrj

Nrj

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een manier om de jaarlijkse klimop te verwerken in de tuin ipv deze naar het containerpark af te voeren.

Bestaat er een hakselaar (betaalbaar) die goed overweg kan met klimop zodat deze dan nadien in de compostbak kan?

Alvast bedankt voor het antwoord,


Michel
donderdag 26 juli 2007 - 20:52
jdcoster

Jdcoster

Ik composteer dat steeds op de volle lengte. Gemengd met wat grasmaaisel verteert dat zeer snel en blijft er na een paar weken hoogstens nog een derde van over.
vrijdag 27 juli 2007 - 00:10
Helianthus

Helianthus

Michel,

Zoals jdcoster al aangaf, verhakselen is hier echt overbodig als het toch je bedoeling is je klimop te composteren nadien.
Door die klimop in langere stukken op je composthoop te gooien houdt die ook langer structuur dan wanneer je alles gaat fijnhakselen, en dat is dan weer beter voor je composthoop zelf.
Als je composteert in bakken door middel van paletten of zo dan moet je in het begin wel opletten dat een deel van je snoeiafval niet opnieuw gaat "schieten" en door de wanden heen komt gegroeid.
Zelf heb ik dat al meegemaakt met klimop, brandnetel, aardappelschillen...
Een composthoop is (of zou moeten zijn) een vochtige en warme omgeving waarin jong leven z'n kans ziet om het te proberen en aangezien ieder plantendeeltje toch over een redelijke dosis overlevingsinstict beschikt, ook al is het fijngeknipt, kan het dus gebeuren dat je scheutjes gaat krijgen langs de randen van je composthoop.
Twee mogelijkheden, uitrekken en terug vanboven op de hoop, of houden als jonge plantjes.

Groetjes, Gert.
vrijdag 27 juli 2007 - 07:08
Esem

Esem

Toch zou ik kiezen voor het hakselen van de klimop.
Het composteren zal veel vlugger gaan,de ranken van de klimop zijn taai en in de volle lengte duurt het veel langer voor alleer alles gecomosteert is.
Maar hie moet je eigenlijk kiezen voor een grote opening war je makkelijk de klimopranken kan invoeren.
Best even navraag doen aan de verkoper.
Er zijn zoveel verschillende soorten dat je op lange duur het bos door de bomen niet neer ziet.

Ik haksel alles en mijn compost is op ongeveer 7 maanden klaar voor gebruik.

Ik moet er wel bij vertellen de het semie profecioneel maschien is,die takken van 7 cm kan verwerken.Met 12 messen
Gr Esem,
vrijdag 27 juli 2007 - 13:12
Bowie

Bowie

Esem, als jij de klimop verhakselt, is dat dan superklein?
Ik heb eigenlijk tot wat schrik om die te verhakselen en te composteren omdat ik altijd gedacht heb dat die dan opnieuw zou kunnen gaan groeien op plaatsen waar ge die niet wilt. Of is dat totaal geen probleem?
Mag dat direct bij al het andere compostmateriaal of liever apart composteren?
vrijdag 27 juli 2007 - 13:27
minouke

Minouke

wij hebben een gewone hakselaar en klimop is wel moeilijk om te verhakselen, te taai en op de composthoop vergaat het niet gemakkelijk dus terug containerpark, hier komen ze nog rond om op te halen
vrijdag 27 juli 2007 - 16:54
Esem

Esem

Ja Bowie,
stukjes van ongeveer 2 à 3 cm,en kleiner.
Deze hakselaar is met een net onderaan en de gemalen stukjes blijven in de opvang kooi totdat ze de juiste grootte hebben en dan eerst valt het erdoor.
Daarom dat ik ook schreef dat het een semi profecionele hakselaar is.
Je kan er zelfs alleen bladeren met hakselen alleen moet je dan onderaan de kooi een andere filter steken met grotere mazen.
Gr Esem,
zaterdag 28 juli 2007 - 09:32
TonyVDB

TonyVDB

Om snel de klimop te verwerken ga ik ei over met de grasmaaier. De takken die overblijven gaan gemakkelijk door mijn hakselaar. Dat geeft tegelijk een voorraad snoeisel om te mengen met gazonmaaisel in de zomer. De mengeling composteert snel.
zaterdag 5 november 2016 - 13:27
jennyjorge13

Jennyjorge13

welke hakselaar wordt dan aangeraden, merk, capaciteit ?
zondag 4 juli 2021 - 21:21
Polplastron

Polplastron

Om snel de klimop te verwerken ga ik ei over met de grasmaaier. De takken die overblijven gaan gemakkelijk door mijn hakselaar. Dat geeft tegelijk een voorraad snoeisel om te mengen met gazonmaaisel in de zomer. De mengeling composteert snel.


Wij doen hier precies hetzelfde. Zelfs een eenvoudige maaier op batterij volstaat.
maandag 5 juli 2021 - 11:14
TonyVDB

TonyVDB

De hakselaar is van het merk Wolf. Die gebruik ik ook voor het snoeihout van de fruitbomen. De klimop plakt wel meer in de hakselaar en dan is het aangewezen om af te wisselen met takken van de haag.
maandag 5 juli 2021 - 12:01
Lino

Tekst aangepast

Lino

Wij zijn tevreden over de Eliet neo2 hakselaar. We kochten hem 2de hands en gebruiken hem voor al ons snoeisel. Ook klimop. Wij strooien wel het hakselmateriaal uit in de tuin. Dus hoe het composteert weet ik niet.
Super fijn is het niet: nog wel hier en daar een dun takje ertussen.
Hier de link naar Eliet: https://www.elietmachines.com/download_pdf.php?downloadid=162
zondag 25 juli 2021 - 09:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon