menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ligularia

Ga naar meest recente reactie

baron

Baron

hallo,begin dit jaar heb ik 8 ligularia dentata othello geplant aan de voet van een taxusspar,in half schaduw,op een hellend vlak.Het blad is sterk en mooi donker gekleurd(schaduw)en door de helling staan ze altijd vochtig(niet zo ver van ons terras,de afwatering loopt in hun richting.)
Ook geef ik geregeld voeding.Kortom,de planten staan mooi maar zonder bloemen!! één plant heeft zijn mooie gele bloemen!
Nu ze normaal moeten bloeien,vraag ik me af:wat is het probleem?Graag jullie mening,baron
zondag 22 juli 2007 - 21:00
minouke

Tekst aangepast

Minouke

sommige planten bloeien niet het eerste jaar, afwachten vr volgend jaar.
heb het zelfde voor met phlomis en crambe maar volgend jaar zullen ze bloeien, geen nood
Toeval of niet maar het zijn bij mij telkens de grote planten die het eerste jaar overslaan
zondag 22 juli 2007 - 22:23
baron

Baron

Dag Chantal,
Héél bedankt voor je antwoord,ik twijfelde een beetje,maar het doet zo'n deugt om het van iemand anders te horen ook hé.
groetjes luc
maandag 23 juli 2007 - 18:25
Esem

Esem

baron ben je zeker dat je Ligularia vochtig genoeg staat??
Want je spar is een echte waterpomp en zuigt massa's water op.
En ligularia is van nature een moerasplant houd ervan van zeervochtig te staan kan zelfs goed verdragen dat hij een tijdje met zijn voetjes(wortels) in het water staat.
Gebrek aan water durft ook al eens leiden tot minder of bijna geen bloei.
Gr Esem,
dinsdag 24 juli 2007 - 12:27
baron

Baron

Dag Esem,Ik vermoed van wel,de spar is zo'n 3 meter hoog en 2 m. breed onderaan,dus zo groot is hij ook niet en ook door onze eigen waterwinning zien wij niet op een emmer.
Tijdens het uittekenen van onze nieuwe tuin zocht ik naar de juiste planten op de juiste plaats.Hierbij was een oud boek van Rob Herwig:"350 tuinplanten" van 1980 m'n grote hulp.
Ik heb de gewoonte van als ik planten aankocht,het kasticket in het boek te bewaren bij hun soort.

Nu komt hetp 05-11-1994 kocht ik een Ligularia dentata othello voor 79 Bfr.
Mijn tuinkennis was onbestaand en achteraan onze oude tuin had ik verhoogde delen door middel van treinbildes,op deze verhoogde aarde stond indertijd deze ligularia redelijk droog,enkel op Gods zegen door de regen werd hij van water voorzien.
De plant bloeide rijkelijk mooi,echt waar,want het is dank zij de mooie bloei van toen dat ik deze nu zeker terug wilde planten.
Eén ding is zeker,alle informatie betreffende deze plant spreekt van vochtige grond,nu weet ik dat ook.
Groetjes luc
dinsdag 24 juli 2007 - 22:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon