menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik lees ergens een tip dat agapathus een erg kalirijke voeding nodig heeft om goed tot bloemvorming te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of nog andere tips. Eerlijk gezegd heb ik niet te klagen, mijn agapanthus is dit jaar in de pot op terras blijven staan, is 100% verwaarloosd tot ergens in mei, heeft geen plantenvoeding gekregen dit jaar en ik heb 7 bloemen. Mijn moeder krijgt max 2-3 bloemen op veel oudere planten

sugar
zondag 16 juli 2006 - 22:27
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Sugar
ik geef hierbij wat ik ooit gekregen heb van iemand die dat van de grote Belgische agapanthuskeker Van Doorselaer gekregen had

Ignace van Doorslaer

Agapanthus, Afrikaanse liefdesbloem

Verzorging…

Belangrijk is het verschil tussen de groenblijvende Agapanthus (die zijn bladeren in de winter behoudt) en de bladverliezende Agapanthus (die zijn bladeren in de hersft verliest)


De groenblijvende Agapanthus :

• Deze agapanthus houdt van de volle zon en moet in een pot worden geplant, want hij is niet winterhard.
• Zorg voor een mengsel van 2/3 zeer goede teelaarde en 1/3 rijnzand (of rivierzand) en voor een goede drainering.
• Overvloedig water geven in de zomer.
• Het verpotten en delen moeten onmiddellijk na de bloei gebeuren (in de zomer dus).
• Neem een middelgrote pot; de wortels zwemmen niet graag in een te wijde pot.
• Voor de overwintering kiest u een koele plaats (min. 5°C).
• Zorg voor voldoende licht en wees spaarzaam met water.


De bladverliezende Agapanthus :

• Deze Agapanthus moet in de lente worden geplant en vermeerderd indien nodig.
• Plant ze in de volle zon en in volle grond. Een zanderige bodem, of terrein dat in de winter goed afwatert, is noodzakelijk.
• Dek de wordels in de winter af.
Wilt U zeker spelen, laat ze dan veilig overwinteren in een pot in een koele, vorstvrije ruimte (kelder of garage). De plant lichtjes vochtig houden naar gelang de temperatuur van die ruimte.

Aanbevolen meststoffen :

Lente :
• Basisvoeding bij het planten : 10.4.8 (NPK)
• Onderhoud : 2/3 van de op verpakking geadviseerde dosis : 7.14.28 (NPK)

Zomer :
• 1/3 van de op verpakking geadviseerde dosis na de bloei.


Raad :
Overdrijf nooit met stikstof, want zo riskeert u enkel bebladering zonder bloem.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UIT Het boek “Agapanthus” van Hanneke van Dijk is een interessant boek

Agapanthus is een echte zonaanbidder. Door zijn groeiomstandigheden is het een ideale kuipplant voor op het terras of balkon. Uiteraard kan ook de border worden opgesierd met Agapanthus. Voor een goede groei is een voedzame humusrijke grond nodig, die goed is uitgedraineerd. Agapanthus staat niet graag met "zijn voeten" in het water. Door onder in de pot kiezels te leggen wordt altijd voor een goede drainage gezorgd.
De bloeiwijze van Agapanthus is opgebouwd uit een groot aantal bloemen aan het einde van een bloemsteel. Het aantal bloemstelen is o.a. afhankelijk van de grote van de plant en de cultivar. Ieder jaar maakt de plant er een aantal "neuzen" bij waaruit weer nieuwe bloemstelen groeien. Hierdoor komt een plant al snel knel te zitten
in een pot. Het verhaal dat planten bekneld moeten staan in een pot om goed te bloeien is een fabeltje. Het beste is om iedere drie jaar de plant te verpotten. Indien deze te groot wordt kan de plant ook gescheurd worden. Ook voor planten die in de volle grond staan geldt dat het beter is om de plant regelmatig te scheuren. Iedere drie tot 5 jaar is afdoende. Afhankelijk van de cultivar bloeit Agapanthus tussen eind juni en begin augustus. Nadat de plant is uitgebloeid blijven de zaaddozen over. Ook de zaaddozen hebben in het najaar sierwaarde.

Dus al met al is de Agapanthus zeer geschikt om in potten te houden. U kunt de Agapanthus daarom ook kant en klaar bij ons bestellen. Door ervaren mensen op pot gezet,en bespaart u veel werk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interessante websites ivm agapanthus



null http://http://www.liefdesbloem.nl/hoofdpagina.htm

http://www.agapanthus.nl/
zondag 16 juli 2006 - 23:16
stekeltje

Stekeltje

wij hebben onze agapanthus(1witte en 1 blauwe) al jaren in gewone geraniumpotgrond staan en ze overwinteren in een serre zonder verwarming, maar wel met noppenfolie rond
dit jaar staan ze weer te pronken met 7 bloemen
maandag 17 juli 2006 - 23:49
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

stekeltje
misschien heb je het al gezien in topic tuinbabbel hoe sommigen van de soorten agapanthussen hier staan. het kan heel raar zijn, wij hebben hier een soort agapanthus waarvan we al jaren 2 potten hebben, bladhoudende en met iets minder lage bloemen dan de meestgekende. Wel die krijgen elk jaar dezelfde verzorging, bemesting en water enz... staan beiden in de serre op dezelfde plaats. Toch is er dit jaar nu een van de 2 die 24 bloemen heeft en de andere heeft slechts 1 bloem en vorig jaar hadden ze er beiden zo veel. Een agapanthus heeft zo blijkbaar zijn eigen ideeën hoe die wil uitgroeien
zaterdag 22 juli 2006 - 20:28
Sandy

Sandy

Hallo,
Ik heb dan ook nog een vraagje omtrent de agapanthus. We hebben zo ééntje die z'n blad verliest en nu daarstraks vroegen we ons af of we die bloemstengel eruit moeten knippen of niet ?

Weet iemand dit ?

Sandy
vrijdag 22 september 2006 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon