menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster

Zandblauwtje

Zandblauwtje

nu heb ik nog nooit gehoord van problemen met ligusters
maar misschien kan het toch!
De blaadjes worden geel , bruin en vallen af.
Wat overblijft zijn schijnbaar dode takken.
Ik zie er niets van beestjes of zichtbare schimmel op!
Dus weet iemand raad, anders zit ik volgend jaar in
mijn bloot g....in de tuin. Daar heb ik nu ook geen zin in.
Water hebben ze niet te kort dacht ik !!!
Groetjes
dinsdag 17 juli 2007 - 14:07
ballekeuh

Ballekeuh

Voor zover ik weet kan het liggen aan de grond waarin de liguster geplant staat. Ze kunnen misschien te weinig grondstoffen bevatten waardoor de liguster sterft. Of misschien kunnen ze ook te weinig grond hebben door bijvoorbeeld de fundering van een terras. Ligustrum is normaal gezien niet gevoelig voor ziekten.
dinsdag 17 juli 2007 - 15:35
kurt

Kurt

Liguster is wel uitermate gevoelig aan sproeistoffen. Het kan dus wel eens gebeuren dat er enkele ligusters afsterven nadat men er langs heeft gesproeid met een herbicide (roundup, grammoxone,...)



Anderzijds bestaat ook de liguster bladvlekkenziekte die wordt veroorzaakt door Phyllosticta of Ascochyta schimmels. Op de bladeren komen bruine tot zwarte vlekken voor. Bij een zware aantasting vallen ook de bladeren af.

Het kan ook de bodemschimmel zijn die bv ook verantwoordelijk is voor de verwelkingsziekte bij Catalpa's: zie: http://www.tuinadvies.be/bomen_verwelkingsziekte.htm
Bij liguster is deze ziekte nog aan te pakken. (Half)dode takken diep inknippen en NIET op de composthoop gooien, dikke laag compost rond de voet van de heester leggen, wachten tot de haag weer dichtgroeit.


Veel succes,
Kurt
dinsdag 17 juli 2007 - 17:03
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Hallo, bedankt voor het antwoord. Het ziet er dus niet erg goed uit.
De haag staat er al 18 jaar en er wordt nooit gesproeit in de tuin.
Er staan ook geen fundamenten of terrassen in de buurt.
Er staat wel een catalpa die vorig jaar dus verwelking had en misschien zal het dat zijn.
Moet ik die catalpa eruit gooien of met iets sproeien voor die bodemschimmels?
Het is een groot probleem aan het worden.
Morgen compost bij gooien en bidden en kaarsjes branden!!!
Groetjes.



dinsdag 17 juli 2007 - 21:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon