menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sterkste windkering...

Ga naar meest recente reactie

ines

Tekst aangepast

Ines

Beste met de hevige rukwinden de laatste tijd zie ik een deel van mijn gekweekte planten en bloemen tegen de vlakte gaan, ik natuurlijk heel ongelukkig
Mijn vraag: welke haag is eventueel sterker dan de Prunus laurocerasus of is dit mijn enige alternatief?
De haag komt op de uithoek waar de wind van over de aanpalende landerijen aan komt waaien.
Ik moet erbij vermelden dat bv grote spirea's enz versleten uit de situatie komen.
De grond is er ook vochtig tot drassig in de winter.
Bedankt op voorhand.
zaterdag 7 juli 2007 - 06:15
hildavw

Hildavw

Taxus kan wel tegen een stootje !
maandag 9 juli 2007 - 02:58
deHaan

DeHaan

Taxus kan niet tegen natte grond
maandag 9 juli 2007 - 03:14
hildavw

Hildavw

Ik was te rap, dat van die vochtige grond had ik niet gelezen.
Sorry
maandag 9 juli 2007 - 03:16
ines

Ines

Iemand toch een ander voorstel?
maandag 9 juli 2007 - 05:14
Wewe

Wewe

Beste,

Probeer eens een meidoorn in haagvorm. Die kan tegen een stootje, heeft geen strenge eisen wat de grond betreft en draagt nog bloemen ook. De wetenschappelijke naam is Crataegus monogyna. Check ook eens deze link http://www.neerlandstuin.nl/struiken/crataegus.html
Uw Prunus is anders ook wel een stevig exemplaar, maar heeft misschien wat meer doorkijk en dus ook windgaten. (tenzij hij voldoende breed is natuurlijk)

foto vn meidoorn in haagvorm, genomen in de Tuinen van Appeltern:
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juli 2007 - 23:51
ines

Ines

Bedankt Wewe ik ken de haag en heb 2 volwassen boomkes staan.(Crataegus) Prachtige boomkes
trouwens en de bloei nog mooier.
De URL is ongeldig maar toch gevonden.
Nu weet ik ook dat ik die soort niet binnen de scheidinglijn mag aanplanten want er lopen paarden in de wei...dat is wel gevaarlijk me dunkt, wat denkt U?
woensdag 18 juli 2007 - 00:02
Wewe

Wewe

Meidoorn is zeker niet giftig, maar paarden gaan er wel aan knabbelen, wat gevolgen heeft voor de vorm van uw haag. Wettelijk gezien moet een haag op een halve meter van de scheidingslijn staan, tenzij akkoord van uw buurman.
Of wat dacht je van Larix decidua. Daar kan je ook een mooie haag mee maken en de paarden blijven eraf (wel nog eens navragen). Ik weet niet of die tegen natte grond kan en in de winter is de haag wel kaal. Daartegenover staat dan wel het frisse prachtige groen in de lente en de verkleuring in de herfst.
Greetz,
Werner
woensdag 18 juli 2007 - 13:03
ines

Ines

Bedankt voor het meedenken, ik heb het opgezocht en er staat op het net en ook in de boeken:

" Op kleigrond en stuizandgronden hoort de boom absoluut niet thuis. Stagnering in waterafvoer en een hoge zuurgraad van de grond zijn funest voor de groei."

Dat valt hier tegen op mijn natte kleigrond. Ik zal nog verder moeten zoeken...
woensdag 18 juli 2007 - 13:32
baron

Baron

Dag Ines,Ben hier zelf een beetje aan het zoeken en vind een beschrijving van "Acer campestre"
of spaanse aak,een struik die zware grond nodig heeft,wel een beetje breed uitvalt,mooi herfstkleur.
kan als haag dienen.
Anders moet je draineren hé,meiske.Terwijl je aan het planten zijt,beetje dieper delven en een draineerbuis de grond in....................

groetjes luc
donderdag 19 juli 2007 - 22:48
ines

Ines

Luc, bedankt voor het meedenken...
Omdat de aak niet wintergroen is vrees ik ervoor dat de haag in de winter niet genoeg zal afschermen.
De breedte speelt geen rol hier, er is plaats genoeg, maar de haag zou eigenlijk heel dicht moeten zijn.

Ja ik heb er al aan gedacht om op die plaats ook een draineerbuis in de grond te steken, het zit hier
bijna vol met die buizen rond het huis en dan van het huis naar de straat. Het enige wat mij tegensteekt is die gleuf maken want ze is toch een 25 meter lang pfff en ik moet dat weer alleen klaar zien te krijgen
donderdag 19 juli 2007 - 23:27
baron

Baron

Dag Ines,
ofwel moet je doen zoals ik..............3 jaar geleden planten wij hier aan onze zijkant een taxushaag van 50 m.De planten waren toen 80/100 m. hoog.Daarvan kwam zo'n 16 m.voorbij onze woning tot de achterkant.Om een beetje weg te zitten heb ik gewoon over die lengte eenvoudige tuinschermen geplaatst,nu komt de taxus tot bijna aan de boven zijde van de schermen.
Ook aan de achterzijde van onze tuin heb ik nu dit jaar 22 m. taxushaag geplant,weerom eerst over dezelfde lengte gewone tuinschermen geplaatst.Het is rustig zitten in onze tuin en de haag heeft tijd om groeien.

Ik wil maar zeggen,mischien moet je dit overwegen hé.Je kan dan rustig uitkijken naar een gepaste haag.Heb je plaats genoeg,zet de tuinschermen op een afstand van de tuingrens zodat Bella het paard er niet aankan.....................als het flink waait,wedden dat Bella aan de achterkant ook uit de wind wil staan.
Ook met de kostprijs zou het moeten meevallen,de schermen op zich zijn niet duur,en op één dag kan de klus geklaard worden.
Weer denkwerk hé,

groetjes luc




vrijdag 20 juli 2007 - 21:10
ines

Ines

Luc...heb al een deel windscherm in plastiek gehangen...alleen, want mijn lieve tuinman is vrijdag gisteren overleden.
zaterdag 21 juli 2007 - 10:01
baron

Baron

Dat is wel droevig nieuws hé Ines,ik heb ook héél veel bewondering voor oudere mensen die rustig in een tuin kunnen werken en waar je veel ervaring kunt opdoen door naar hen te luisteren.

Hopelijk ga je nu niet té veel werk hebben en blijft de tuin je passie........

Vele groetjes en sterkte,luc
zondag 22 juli 2007 - 20:44
ines

Ines

Echt bedankt voor het meeleven...ik kan voorlopig niet in de tuin wandelen...teveel dat we samen
verwezenlijkten en t'ja het leven...de dood, het valt heel moeilijk het was mijn oompje en alleen kan ik het niet redden, het is hier té groot.(6000 vkt m).
zondag 22 juli 2007 - 22:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon