menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in gras

Ga naar meest recente reactie

vindevogel

Tekst aangepast

Vindevogel

Hallo

Een paar maand geleden hebben we eerst grond aangevoerd en dan hebben we gras gezaaid.
Sinds een paar weken, nadat het eers behoorlijk was gegroeid, is er een onkruid in gekomen.
Jullie kunnen het zien op de foto.

Het is nu zo ongeveer verspreid over het volledige gazon. Ben bang dat het gras overwoekerd gaat worden.

Weet iemand hoe ik dit onkruid kan bestrijden?

Met dank
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 juli 2007 - 07:56
hugo

Hugo

door het regelmatig afmaaien van je gazon zal 90% van de opkomende onkruiden tegen het einde van het seizoen vanzelf verdwenen zijn,, daarna kan je nog altijd aan een behandeling denken,, niet te snel naar verdelgers grijpen

groetjes
dinsdag 3 juli 2007 - 14:27
vindevogel

Vindevogel

gaat het onkruid het gras niet overwoekeren?
Omdat het 'horizontaal' groeit heb ik indruk dat het binnenkort allemaal onkruid gaat zijn.
dinsdag 3 juli 2007 - 16:04
vindevogel

Vindevogel

weet iemand de naam van ons onkruid?
woensdag 4 juli 2007 - 03:50
bertneveux

Bertneveux

Lokaal worden deze wel eens hanepoten genoemd,
komen op eens de temp. een week boven de 22°C is geweest , of bij langere warme tijd.
Dit onkruid gaat vanzelf weg door eens in de week te maaien, maar let op dat je het eerste jaar na zaaien niet te kort maait! dwz niet korter dan 5 cm.

best ook niet bemesten en gewoon bij droog weer wat gekorrelde kalk strooien.
zeker niet sproeien met chemicalien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

veel succes
bert
woensdag 4 juli 2007 - 06:02
Bowie

Bowie

Noemen ze dat ook niet kweekgras?
woensdag 4 juli 2007 - 06:27
hugo

Hugo

waarschijnlijk heeft je gazon een hoog stikstofgehalte, in combinatie met het vele water van de laatste tijd ideaal voor dit gras om bliksemsnel uit te groeien,, eventueel uitsteken met een riek en de grond zeven als het kan,, de open stukken terug inzaaien en zoals ik hiervoor reeds aanhaalde,, regelmatig maaien (2x per week) zo krijg je het op termijn wel onder controle

groetjes
woensdag 4 juli 2007 - 15:30
vindevogel

Vindevogel

uitsteken is echt onbegonnen werk, er staan er honderden.

Hebben iderdaad waarschijnlijk niet zo'n goede grond opgevoerd.
Vandaar dat ook ons gras zelf niet echt dikt en wat geel is.
Voor die reden zouden we het bemesten.

Als jullie zeggen veel maaien en je krijgt het 'onder controle', wil dit zeggen dat het dan gaat verdwijnen?
woensdag 4 juli 2007 - 17:27
bertneveux

Bertneveux

Dit onkruid maakt geen wortelstokken, dus grond zeven is niet nodig!!
zoals reeds gezegd, gewoon eens in de week maaien en niet te kort, door het natte weer verzuurd de grond dus kalk strooien,de geelverkleuring komt zeker niet van een te hoog stikstofgehalte!
door te maaien gaat dit onkruid verdwijnen.
Strooi ook het maaisel niet in borders ofzo, zaden van dit onkruid overleven in de compstering.En zeker het eerste jaar niet mulchen!

succes
bert
woensdag 4 juli 2007 - 18:21
hugo

Hugo

dat kweekgras maakt wel degelijk wortelstokken, als je voor het inzaaien van je gazon gefreest hebt zijn deze in tientallen stukjes gemalen en elk stukje groeit opnieuw uit,, zoals reeds aangehaald: regelmatig maaien ,,, om aan de geelverkleuring van je gras te verhelpen zorgen voor een gift magnesium

groetjes
donderdag 5 juli 2007 - 15:34
Droopyke

Droopyke

Het onkruid in je nieuwe gazon kan je zeer goed bestrijden met Dinet van Edialux.
Dit is een produkt speciaal geschikt voor onkruiden in jonge gazons.

Hier bij ons is geen bladje onkruid meer te bespeuren en het gras staat er prachtig groen bij.




Gr. Droop
zondag 22 juli 2007 - 10:03
dvandyck

Dvandyck

Als het hanepoot is, gaat een onkruidbestrijder niet helpen vrees ik: hanepoot is zelf een (eenjarige) grassoort en naar wat ik vernomen heb, zal elk gif dat hanepoot weert ook het gras weren.

Zelf had ik ook in een jonge gazon veeeeel hanepoot. Ik heb gewoon regelmatig gemaaid en dagelijks uitgetrokken als ze in mijn gezichtsveld kwamen met uitstekende resultaten: ik moet er nu naar zoeken om er nog te vinden.

Intussen heeft wel veel ander onkruid zijn plaats ingenomen in mijn gazon die ik al na enkele maanden ben beginnen mulchmaaien. Voorlopig nog geen mos en ik hoop dat het gras niet korter maaien dan 3,5cm het mos tegenhoudt. In september plan ik met de hand veel onkruid te verwijderen en de overblijvende kale plekjes opnieuw in te zaaien.

groeten

Dries.
maandag 18 augustus 2008 - 10:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon