menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidverdelger voor tussen hagen

Ga naar meest recente reactie

guy74

Guy74

Ik vraag me af of er selectieve onkruidbestrijders bestaan die tussen hagen kunnen gebruikt worden.

Mijn probleem is dat ik +/- 200m haag heb rond mijn tuin, waar het onkruid weelderig tussen groeit.
Wieden is een mogelijkheid, maar verre van optimaal, gezien ik hier een tijdje mee bezig ben.
Tegen dat ik aan het einde van de haag gekomen ben, begint het onkruid aan het begin alweer op te komen.

Ik heb al gemerkt dat boomkwekers soms iets tussen hun planten/bomen sproeien, maar heb geen idee wat het zou kunnen zijn, hoe het te gebruiken in een prive tuin voor tussen de hagen en waar je het zou kunnen kopen
dinsdag 3 juli 2007 - 05:20
jdcoster

Jdcoster

Kort en krachtig: kippen
Al de rest zal ons nageslacht ons later kwalijk nemen ...
dinsdag 3 juli 2007 - 07:40
annd6

Annd6

Ben ik het mee eens!
Kippen zijn ook zulke leuke beesten en de eitjes zijn een leuk extraatje.
Groetjes
Ann
dinsdag 3 juli 2007 - 16:08
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Awel jdcoster, da's nog eens een statement !
Ook hier is er een NUL-tolerantie voor onkruidverdelgers en ander chemisch spul.
Mulchen kan ook een afdoende oplossing bieden, maar daarvoor moet je de grond eerst wel onkruidvrij maken.
't Heeft geen zin om mulchmateriaal te strooien terwijl de paardebloemen al 15cm hoog staan bijvoorbeeld.
Mulch houdt het onkruid precies tegen door het alle licht te ontnemen, en zonder licht (weinig of) geen onkruidgroei !

Voor mij persoonlijk; ik heb er geen probleem mee om wekelijks een uurtje of twee rond te kruipen tussen m'n planten om het onkruid dat toch nog de kop opsteekt met de hand aan te pakken.
't Is ook een fijne manier om je planten van dichtbij te leren kennen, moet je maar eens doen, 't werkt erg ontstressend, je kan je weer "aarden" en alles loslaten... (oké, da's misschien wat té filosofisch)
Kippen zijn goed onder een haag, maar in m'n borders heb ik ze liever niet, daar gooien ze het mulchmateriaal te veel uit elkaar en zo komt dat dan op het gazon en zo terecht, dus deze haan zal zelf wel scharrelen !

Groetjes, Gert
dinsdag 3 juli 2007 - 16:26
annd6

Annd6

Die mulchlaag is inderdaad ook een goede oplossing, kan nog erg mooi zijn ook.

Gert,
hier mag je altijd filosoferend komen ontstressen, ik laat het onkruid voor je staan

Groetjes
Ann
dinsdag 3 juli 2007 - 16:33
Helianthus

Helianthus

Awel Ann, kan misschien geregeld worden, maar ik ben wel niet tevreden met gewoon graan zoals de kippen hoor, voor mij mag het al wat gegist zijn, met een amberkleurtje en in een glas
dinsdag 3 juli 2007 - 16:59
annd6

Annd6

Kom maar af, er staan er koud!

Groetjes
Ann
dinsdag 3 juli 2007 - 17:10
bertneveux

Bertneveux

al eens gedacht an een onkruidwerende doek van kokos of jute?vraagt wel wat tijd om te plaatsen, maar gat jaren mee!!! en er zijn eveneens zetmeelpennen om vast te leggen voor te krijgen!!!


meer info?
info @postandrail.be
dinsdag 3 juli 2007 - 20:55
Helianthus

Helianthus

Bert, wat zijn zetmeelpennen ?
woensdag 4 juli 2007 - 02:01
bertneveux

Bertneveux

helianthus,
zetmeelpennen dienen om de doek vast te leggen deze worden geplaatst ipv ijzeren pennen die niet vergaan (of bio. afbreekbaar zijn!)
Wel iets duurder maar zeer efficient!!!
hopend jullie hiermee van dienst te zijn
bert
woensdag 4 juli 2007 - 05:53
guy74

Guy74

alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik vrees echter dat ik in eerste instantie toch beroep zal moeten doen op een onkruidverdelger, totdat alles een beetje meer onder controle is.
Het gaat om een jonge haag (aangeplant najaar 2006) en bijgevolg is deze onderaan nog lang niet dichtgegroeid, waardoor het onkruid vrij spel heeft.
Gezien de haag 3 rijen dik geplant is (en deze haag bovenaan stilaan wel aan het dichtgroeien is), wordt het ook hoe langer hoe moeilijker om bij het onkruid te komen

Voor een doek is het te laat vrees ik (cfr haag 3 rijen dik en stilaan aan het dichtgroeien)
Bij onze rij bomen hebben we gelukkig wel aan een doek gedacht

Ik zou dus willen weten of er effectief een dergelijke selectieve onkruidverdelger bestaat en zo ja enkele voorbeelden indien mogelijk.
woensdag 4 juli 2007 - 15:25
deHaan

DeHaan

Regelmatig schoffelen is het beste.
donderdag 5 juli 2007 - 02:04
Esem

Esem

Idd deHaan
het beste voor het milieu,goed voor de gezondheid,je bent ermee in beweging,
kosteloos en vooral ontspannend.
Esem,
donderdag 5 juli 2007 - 04:41
guy74

Guy74

Ik heb de boodschap begrepen ondertussen

Maar ik heb momenteel gewoonweg geen tijd om uren te schoffelen tussen mijn hagen.
Er bestaat ook nog zoiets als een job, een gezin, andere verplichtingen, andere jobs in de tuin buiten onkruid wieden (snoeien, maaien, ...)
donderdag 5 juli 2007 - 15:12
deHaan

DeHaan

Laat een schooljongen het onkruid verwijderen.
Hij blij voor het geld, jij blij dat het schoon is.
Strooi daarna Gazeron.
Succes.
vrijdag 6 juli 2007 - 01:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon