menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwilderde gazon

Ga naar meest recente reactie

dmatthys

Dmatthys

Graag enig advies.

Wij gaan weldra verhuizen. Maar in de tuin hebben de vorige eigenaars al een tijd niets gedaan.
De gazon staat nu ongeveer 70 cm hoog. In hoeverre er nog gras te vinden is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, want ik vermoed dat, als ik het gras ga afrijden, ik geen perfect groen tapijt zal hebben.
Kan ik dit trouwens met een grasmachine afrijden?


Alvast bedankt voor de goede raad.
maandag 2 juli 2007 - 20:07
Esem

Esem

Welkom dmatthys,
op het gezellig forum waar je altijd wel wat kan bijleren.
Ivm. je gazon zou ik je aanraden het eerst met een bosmaaier, misschien wel best een benzine maaier, al het hoge gras te verwijderen voor je het grasmachien gaat gebruiken.
Deze hoogte is veel te veel voor je grasmachien.
Zit er te veel onkriud in het gazon, dan kan je na het maaien met he grasmachien, je gazon besproeien met een daarvoor speciaal middel dat alleen het onkruid dood en niet het gras.
Werkt alleen op breedblaadig onkruid,wel opletten voor al het andere ,want ook dit zal verdwijnen als je het besproeit met dit middel.
Als je graag de naam van het middel kent mail me dan even privé wat er mag hier geen reclame gemaakt worden via het forum.
Er zijn ook al wel enkele onkruiden die het na enkele keren te hebben afgereden het al voor bekeken houd.
Gr Esem,
dinsdag 3 juli 2007 - 00:25
Helianthus

Helianthus

Helemaal eens met Esem.
Wij zaten twee jaar geleden toen we hier kwamen wonen met een gelijkaardig probleem.
Bij ons was het dan ook nog zo dat we haast niet anders konden dan het bestaande gazon laten liggen, ik bedoel ermee, de hele boel omfrezen was geen optie, aangezien de vorige eigenaars op bepaalde plaatsen steenpuin en allerlei ander afbraakmateriaal onder de grond hadden gestort, nadien er gewoon een 5-tal cm grond erover en hop, daarbovenop gazon gezaaid.
Frezen is in zulk geval dus uit den boze, tenzij je je freesmachine wil om zeep helpen.

Misschien nog een tip waar ik destijds wel wat aan heb gehad, ik heb het eerste jaar redelijk veel bekalkt, dat helpt je alleszins al van eventueel mos af.
En zoals Esem ook al zei, als je frequent genoeg begint te maaien gaan een aantal onkruiden het ook vanzelf opgeven.
Wat die selectieve onkruidverdelger betreft; gras is een monocotyl (of éénzaadlobbig) gewas, onkruiden zijn dicotylen.
Nu die producten om op het gazon te gebruiken gaan precies inwerken op de dicotylen terwijl het gazon er geen last van ondervindt.
In de meeste 3-in-1 of 4-in-1 of zoveel je maar wil in 1, zitten zulke stoffen die dicotylen verdelgen.
Dat wilde ik er maar eventjes aan toevoegen.

Succes en groetjes, Gert
dinsdag 3 juli 2007 - 01:27
dirkp

Dirkp

Wij hebben sinds kort ook een boomgaard. Met een verwilderd gazon. We zijn er nu al een paar keer met de bosmaaier overgegaan. Nu is alles overwoekerd door hagewinde. Wat het niet makkelijker maakt met de bosmaaier. Soit. Ik zou graag alle onkruid verwijderen en 'offside' gras zaaien. En liefst zonder die selectieve onkruidverdelger te gebruiken. Op de site van velt stond laatst een artikel over de bijeffecten van zo'n product. Kent iemand een alternatieve methode? Het huisje is een tweede verblijf waar we maar om de paar weken zijn. Hé"él regelmatig maaien zit er dus ook niet in.

groetjes,

Dirk
maandag 30 juli 2007 - 22:35
Freek

Tekst aangepast

Freek

Hallo,

wij hebben denk ik een gelijkaardig probleem in onze tuin. helemaal verwilderd met klaver en breedbladering onkruid, paardebloemen enz... Binnen enige tijd en wanneer het mag gaan we onze gazon helemaal vernieuwen. Maar ondertussen heeft dat onkruid ook het gras van de buren bereikt.

Wij dus naar de winkel voor een onkruidverdelger zoals hierboven beschreven dat niet schadelijk is voor het gras. Nu heb ik gisteren onze gazon en dat van de buurvrouw besproeid met het product, maar de natuur heeft ons een stok in de wielen gestoken. Na het toebrengen van het product moest het een 3-6 uren droog blijven, maar dat heeft het dus niet gehaald. één warmte-onwedertje is losgebarsten, resultaat: mijn tuin nog maar 2 uur gehad en die van de buren amper een uur...

Wat zijn de gevolgen? waarom mag het niet nat worden? spoelt alles de grond in en werkt het dan niet meer?

En wat moeten we nu doen, een week wachten en het gras afrijden, nogmaals een week wachten en dan nog eens sproeien?

sorry voor de vragen, tuinman in spé
maandag 13 augustus 2007 - 20:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon