menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

GAZON BESPROEIEN BIJ FELLE ZON

rolgazon

Rolgazon

Er bestaat een bijna algemeen voorkomend misverstand aangaande het besproeien van gazons terwijl de zon schijnt. Het gras zou hierdoor namelijk verbranden. Dit is echter een 100%-fabel! Bij ons en bij practisch alle andere graszodenkwekers wordt er in droogte- en hitteperioden ZOWEL overdag als 's nachts besproeid met water (uiteraard niet op dezelfde plek). ER IS GEEN ENKEL VERSCHIL te zien tussen gedeelten kweekveld die 's nachts water kregen en die overdag-ook in de felle zon- besproeid werden. Dit gebeurt reeds tientallen jaren... Wèl is het zo dat besproeien in felle zon + de hitte midden op de dag (voor de privé-tuinbezitter) in de meeste gevallen niet erg slim is, gewoon om de veel mindere efficientie. 's Morgens vroeg, 's avonds en 's nachts is er veel minder directe verdamping van het sproeiwater zodat bijna 100% van de gegeven hoeveelheid in de grond (en dus bij de wortels) terecht komt : zeer efficient dus. Ook mag je gerust stellen dat het voor EEN BESTAAND GAZON nooit zo dringend kan zijn dat het niet enkele uren kan wachten...Bijkomend practisch voordeel voor 's avonds begieten is de betere en gelijkmatige waterdruk van de waterleiding(Bij regenwaterschaarste spaar je het regenwater beter voor je planten, leidingwater voor het gras).
Geheel anders ligt het voor HET LEGGEN VAN GRASZODEN of grasmatten. Deze dienen onmiddellijk bij de plaatsing al flink water te krijgen , OOK IN DE VOLLE ZON!!! Bij felle zon, wind, hitte kunnen graszoden binnen het uur reeds gedeeltelijk verdrogen. Het is erg belangrijk om de pasgelegde gazonrollen vochtig te houden door meerdere keren per dag te besproeien. De eerste dagen neemt het nieuwe gras nog geen vocht op uit de bodem , eenvoudigweg omdat er dan nog geen doorworteling is.Daarom dient aanvankelijk de zaak 'van bovenaf' vochtig gehouden te worden.
S A M E N G E V A T :
1. Gazon verbrandt niet door watergeven bij felle zon.
2. 's Ochtends, 's avonds en 's nachts water geven is altijd efficienter voor bestaande gazons.
3. Besproeien -ook in de zon- is noodzakelijk bij aanleg of pas gelegde graszoden.
vrijdag 29 juni 2007 - 18:11
faunolen

Faunolen

Dat is een goeie voorlichting!

maar ik heb een vraag ivm de eerste maai na het zaaien..
Ik zal even in het kort uitleggen; 10 dgn geleden is er (door omstandigheden veel te laat, en op risico van de hovenier, met garantie voor bijzaai in het najaar)hier in Z-fr gezaaid, het merendeel wat niet door het noodweer is verspoeld..is ontkiemd nu en groeit goed, mede door het slechte weer.
Nu m,n vraag, hoe hoog moet het gras zijn om de eerste keer te maaien(zitmaaier) op de hoogste stand 1e maal weet ik, en ook niet in de felle zon.

bedankt op voorhand,
groetjes leny


vrijdag 29 juni 2007 - 20:03
rolgazon

Rolgazon

Hallo,
De eerste maaibeurt bij nieuw gras : als het jonge gras 8 à 10 cm hoog staat voor de grovere mengsels ( hoofdzakelijk breedbladige grassprieten) en bij 5 à 7 cm voor de fijnere gazonmengsels (met smalle, naaldvormige ronde sprietjes). Bij deze maaibeurt mag je de grashoogte halveren, de volgende beurt 1 maaistand korter. Denk aan het volgende: de eerste maaiing dien je te doen als het gras quasi geheel droog is omdat jong gras zeer mals is en sowieso altijd veel makkelijker aaneenklit en moeilijker opgeraapt wordt. Het is belangrijk dat er geen maaiselklitten achterblijven na het maaien want de dieperliggende zaden zijn nog niet ontkiemd ofwel in kiemstadium en zullen verstikken. Als er toch grasklitten achterblijven verwijder je die toch best zoveel mogelijk (desnoods handmatig). Denk er ook aan dat de ondergrond niet te nat mag zijn bij de eerste maaiing want de 'draagkracht' van de grasmat (die nog geen mat is...) is nog nihil. Als uw zitmaaier bijvb. 1 cm diep spoort dan valt het maaimes uiteraard ook 1 cm lager. Zeer belangrijk is een zo scherp mogelijk maaimes: dit resulteert in een gavere snijwonde en geeft minder groeistoornis dan een ruwe wonde. Ook is het maaibeeld veel netter. Een eerste maaibeurt doe je best tegen de avond of bij overtrokken weer omdat het gras onderin nog maar weinig zonlicht heeft gezien doordat het gras relatief lang staat. Het jonge gras is onderin nog redelijk week namelijk.
Hopelijk heb je hiermee een antwoord , zoniet hoor ik het wel.
p.s. Heb je daar in het zuiden een grond met veel stenen , kan het nuttig zijn om VOOR de eerste maaibeurt nogmaals het gras aan te rollen: de stenen, die mogelijk 'bovengeregend' zijn , verdwijnen dan terug in de oppervlakte en zo kan je ze niet meer raken met de maaier. Vroeger was het gangbaar om jonge gazons eerst te walsen, vooral om de jonge grassprieten te 'knakken' en zo ook een betere uitstoeling van het gras te bekomen.
zaterdag 30 juni 2007 - 00:22
faunolen

Faunolen

Hallo,
De eerste maaibeurt bij nieuw gras : als het jonge gras 8 à 10 cm hoog staat voor de grovere mengsels ( hoofdzakelijk breedbladige grassprieten) en bij 5 à 7 cm voor de fijnere gazonmengsels (met smalle, naaldvormige ronde sprietjes). Bij deze maaibeurt mag je de grashoogte halveren, de volgende beurt 1 maaistand korter. Denk aan het volgende: de eerste maaiing dien je te doen als het gras quasi geheel droog is omdat jong gras zeer mals is en sowieso altijd veel makkelijker aaneenklit en moeilijker opgeraapt wordt. Het is belangrijk dat er geen maaiselklitten achterblijven na het maaien want de dieperliggende zaden zijn nog niet ontkiemd ofwel in kiemstadium en zullen verstikken. Als er toch grasklitten achterblijven verwijder je die toch best zoveel mogelijk (desnoods handmatig). Denk er ook aan dat de ondergrond niet te nat mag zijn bij de eerste maaiing want de 'draagkracht' van de grasmat (die nog geen mat is...) is nog nihil. Als uw zitmaaier bijvb. 1 cm diep spoort dan valt het maaimes uiteraard ook 1 cm lager. Zeer belangrijk is een zo scherp mogelijk maaimes: dit resulteert in een gavere snijwonde en geeft minder groeistoornis dan een ruwe wonde. Ook is het maaibeeld veel netter. Een eerste maaibeurt doe je best tegen de avond of bij overtrokken weer omdat het gras onderin nog maar weinig zonlicht heeft gezien doordat het gras relatief lang staat. Het jonge gras is onderin nog redelijk week namelijk.
Hopelijk heb je hiermee een antwoord , zoniet hoor ik het wel.
p.s. Heb je daar in het zuiden een grond met veel stenen , kan het nuttig zijn om VOOR de eerste maaibeurt nogmaals het gras aan te rollen: de stenen, die mogelijk 'bovengeregend' zijn , verdwijnen dan terug in de oppervlakte en zo kan je ze niet meer raken met de maaier. Vroeger was het gangbaar om jonge gazons eerst te walsen, vooral om de jonge grassprieten te 'knakken' en zo ook een betere uitstoeling van het gras te bekomen.


Dank voor de duidelijke uitleg!

inderdaad die stenen...het is een stuk grond wat altijd puur natuur is geweest..anderhalve ha..toen het huis klaar was, is de grond aangepakt, ook de(grote) stenen zijn zoveel mogelijk verwijderd, en zijn er vele tonnen nieuwe aarde erop aangebracht..maar na vele regenbuien inderdaad weer! die stenen..er is een machine met een soort van kraakdissel nogmaals overheen gegaan..dus erge grote liggen er niet meer. ik ben bang dat de hovenier(aanlegger) van m,n broer dit aanwalsen niet zit zitten..jammer
want de verdere verzorging van dit gebeuren is aan mij, en ik probeer dit zo goed mogelijk te doen vandaar m,n vraag. Ik ben bijna geroutineerd te noemen qua maaien(heb zelf ruim 10 ha te onderhouden) alleen niet met een nieuw ingezaaid veld. Ik hoop dat het volgend jaar een mooi beeld gaat geven daar.
nogmaals bedankt! en uw verdere tips zijn zeer welkom.
gr leny
maandag 2 juli 2007 - 05:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon