menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beregeningssysteem

Ga naar meest recente reactie

JohanvdBerg

JohanvdBerg

Ik wil aanstaande zomer graag een beregeningssysteem aanleggen of laten aanleggen in de tuin bij mijn vakantie huis want we gaan binnenkort gras zaaien, heeft iemand hier verstand van? ik hoor het graag!
maandag 10 maart 2025 - 17:10
leerling

Leerling

Waarom denk je dat je zo'n systeem nodig hebt?
maandag 10 maart 2025 - 23:23
JohanvdBerg

JohanvdBerg

Omdat ik er zelf lange tijden niet aanwezig ga zijn dus ik kan het zelf niet bijhouden en een vriend van mij bracht me afgelopen weekend op het idee om eens te gaan kijken voor een beregeningssysteem.
Maar denk je dat het niet nodig zal zijn dan?
dinsdag 11 maart 2025 - 10:46
PeterC

PeterC

Dat hangt van je bodem af en van de vochtigheid van je bodem.
Als je die tuin al een paar jaren hebt dan zal je al ervaren hebben of beregenen nodig is om je gazon heelhuids door een hete en droge zomer te krijgen.

Is dat het geval dan kan je een beregeningssysteem overwegen.

Wij hebben hier een droge zandbodem en in een hete en droge zomer moeten wij wel beregenen of er blijft van de gazon niets meer over. De voorbije 2 zomers, door de vele regenval geen enkel probleem gehad.

Wij hebben enkele jaren geleden een beregeningssysteem overwogen en offertes opgevraagd. Daar zijn we wel van geschrokken: behoorlijk duur.

Het hangt ook wel af van de vorm van je gazon. Die van ons is redelijk complex met een stuk vooraan, een stuk achteraan en smalle stukken langs de beide zijkanten. Het water zou van onze grondwaterput komen maar dat water bevat een beetje ijzer, niet zo veel maar te veel om onschuldig te zijn, dus moesten de sprinklers ook zeker de klinkerpaden en het terras vermijden.

Wij hebben besloten om het niet te doen. Ik heb wel zo een lange zwenksproeier en die zet ik manueel in indien nodig.
dinsdag 11 maart 2025 - 20:32
leerling

Leerling

Ironisch genoeg zie ik in de buurt veel meer planten sneuvelen door de recente lange en natte periodes dan door de droogtes die we eerder gekend hebben.

Veel hangt ervan af wat voor gazon/grasveld je wil en hoeveel je geeft om milieu.

Hier hebben we hele droge zandgrond (perceel op hoogste punt van de straat, de achtertuin ligt, met een steile val, twee meter hoger dan de tuin erachter).

We hebben een wilde tuin, waarvan zelfs een deeltje kruidrijk grasveld is. Maaien doen we weinig en bloeiende planten laten we daarbij zoveel mogelijk staan. Hier dus geen egaal biljartlaken, maar patchwork waar - ook door het hoogteverschil dat zo'n maaimethode vanzelf creëert - o.a. veel insecten eten en schuilplaatsen vinden. Waar insecteneters dus ook langskomen (en meteen ook wat helpen in de rest van de tuin) en zelfs eters van insecteneters. (Best indrukwekkend als een buizerd op minder dan vijf meter langs scheert.)
Het enige wat we hier uit dat grasveld proberen weg te houden is de schijnaardbei (Potentilla indica), een invasieve exoot.

Voordelen:
* veel - boeiend - leven in de tuin (Mijn partner krijgt elk jaar absoluut maaiverbod zolang het er krioelte van de kleine padjes.)
* weinig werk (het mantra "verticuteren, bekalken, bemesten" negeren we volkomen (https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/33/tuinbabbel/72283/verticuteren-bekalken-bemesten)
* robuust - Ja, tijdens de periodes van hittegolven gecombineerd met droogtes van een paar jaar terug, leken sommige delen wel stro, maar zelfs dan bleven andere delen hardnekkig groen en zorgde o.a. duizenblad ervoor dat insecten er nog wat te eten vonden. En toen er eindelijk weer wat regen viel, herstelde het zich vanzelf.

Noch regenwater, noch grondwater zijn eindig.

Tijdens die heel droge periodes hebben we, buiten de moestuin, alleen een paar planten water gegeven waar we emotionele bindingen mee hebben. Als ze 's morgens hangende bladeren hadden, kregen ze een heel grondig watergift.
(Een kwartier na de watergift de grond wat wegkrabben. Als die op 5 cm droger is dan een uitgewrongen dweil, water bijgeven.)
En we zorgden ervoor dat ze een goede mulchlaag hadden, zodat water minder kans kreeg om te verdampen. (Niet tegen de stam leggen.)

Ja, er zijn hier planten gesneuveld door de droogte. Maar verrassend minder dan ik vreesde. Zelfs onze (vrije jonge) beukenhaag hield stand zonder hulp.

Ik ben geen expert, maar probeer zoveel mogelijk te tuinieren met de natuur mee. Planten die het hier niet goed doen, zijn waarschijnlijk niet de juiste planten voor deze tuin. Het is gemakkelijker (en goedkoper) om je plantkeuze (inclusief je type grasveld) af te stemmen aan je tuin, dan je tuin aan te passen aan planten.

En planten zijn robuster dan je denkt.

Vergeet niet dat grond een capilaire werking heeft.
Mocht je niet weten wat dat is, vul dan een emmer met wat water, leg er een dweil in die zowel in het water als over de rand hangt, en na een tijdje zal je merken dat er rond die emmer een plas(je) water staat. Die dweil zuigt het water omhoog.
Gewone grond doet dat ook. En planten profiteren ervan.

woensdag 12 maart 2025 - 00:18
JohanvdBerg

JohanvdBerg

Bedankt voor de reacties,
Ik las ergens ook nog iets over een ontijzering installatie dat zorgt er dus voor dat het water zonder ijzer in de toen komt. Is zoiets echt handig om te hebben of is dat nuteloos?
woensdag 12 maart 2025 - 14:37
PeterC

PeterC

Ik zou zeker geen geld steken in een ontijzeringsinstallatie.
Grassen hebben geen last van wat ijzer in het water, mos bijvoorbeeld wel en dus is dat beetje ijzer in grondwater geen probleem als je het water voor de beregening van je gazon wilt gebruiken en het remt de groei van mos af.
Het is alleen wat vervelend als water van je sproeiers ook op eventuele klinkers of andere bestrating terechtkomt. Dat kan tot bruinverkleuring leiden.
woensdag 12 maart 2025 - 20:34
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 2? (beveiligingscontrole) *