Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Graag zou ik de boomspiegel van mijn Doodsbeenderenboom (Gymnocladus dioica) grotendeels vrij van gras maken om de boom te "bevrijden" van de concurrentie met het dichte gazon en het mogelijk te maken het gevallen blad onder de boom te laten verteren. De boomspiegel wil ik later met iets anders inzaaien (een inheems streekbloemenmengsel o.i.d. als dat lukt met de hoeveelheid licht/zon of anders bodembedekkers voor halfschaduw (maar dat is weer lastiger met bladval).
Ik zie 2 opties. De eerste optie is het gras afplaggen. Maar is er een risico dat ik daarmee de oppervlakkige boomwortels beschadig? De tweede optie is het gras afdekken met karton om het gras langzaam te laten afsterven door lichtgebrek. Werkt dit bij gazon? Of loopt het dan daarna toch weer vanuit de wortels uit? Heeft de boom last van tijdelijk bedekking? Of zijn er nog alternatieven (uiteraard geen gebruik van gif)? Alle tips zijn welkom!
Direct tegen de stam zou ik met de hand een twintig cm wegwieden. Karton of mulch tegen de plant aanleggen wordt afgeraden. Het kan het weefsel zachter maken, waardoor de planten vatbaarder worden voor ziekten of insectenvraat.
Dan de rest van de zone afdekken met karton, dat nat maken en een laagje (+/- 5 cm) mulch erover. (Opnieuw: mulch niet tot tegen de stam leggen.)
We hebben eerder een grasveld dan een gazon, maar dat werkt prima.
Mulch vermindert uitdroging van de bodem, maar als de bodem al vochtig is, is ineens die hele cirkel afdekken minder wenselijk. Dan kan je beter beginnen met een cirkel van een halve meter vanaf de handmatig vrijgemaakt plaats en dan geleidelijk aan uitbreiden.
Je kent de kartonmethode, dus dit is voor lezers die er minder vertrouwd mee zijn: je neemt best geribbeld, bruin karton (type verpakkingsdozen). Uiteraard zonder kleefband of plastic. Zorg ervoor dat de uiteinden elkaar goed overlappen. Bedoeling is dat er geen licht door kan, waardoor het gras zal afsterven. Het karton nat maken en er mulch overheen leggen zorgt ervoor dat het geheel (dus ook het gras eronder) sneller wordt afgebroken door het bodemleven.
Dank Leerling, dan ga ik de kartonmethode toepassen.
De belangrijkste reden is dat ik altijd heb begrepen dat een heel dicht, dik gazon onder een boom tot aan de stamvoet niet goed voor een boom is vanwege de concurrentie om water en voeding. En omdat gevallen blad niet goed op het gazon verteerd en niet ten volle ten goede komt aan de bodem onder de boom en dus voor de boom zelf. Deze problemen heb je niet of veel minder met in het najaar afstervende vaste planten/bloemen.
Sowieso wil ik minder "gazon" en meer bloemen in mijn tuin, maar dat mag ook een gras/bloemenweide zijn. Ik heb toch al heel wat bloemen in mijn gras (madelief, paardenbloem, kruipend zenegroen, hondsdraf, speenkruid, fluitenkruid, pinksterbloem). Maar dat mag altijd nog meer zijn!
Dank voor het interessante en genuanceerde artikel.
Wat betreft de floravervalsing, ik gebruik alleen de streektuinmengsels van Cruydt Hoeck. Deze mengsels bevatten alleen maar lokaal voorkomend inheemse bloemsoorten.
De mengsels van Cruydt Hoeck worden in België verdeeld door Ecoflora.
Gazon vormt een dichte mat die de uitwisseling van lucht in en uit de bodem belemmert. Dit mengsel is een stuk minder dicht doorworteld en vormt veel minder een probleem voor bomen.