Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Alle begin kost wat geld. Helaas is het soms wat te krap.
Ik heb een paar vragen en hoop een leuk antwoord te vinden met dank!
Situatie. Ik heb zo'n 14 m2 om als moestuin te gebruiken. Ik vermoed dat dit genoeg is voor een alleenstaande die hiermee wil beginnen. Ik denk aan aardappelen en dergelijk en andere groenten voor toch te minimaliseren wat ik in de winkel hoef te kopen.
Nu ik zit hier met gazon, ik dacht persoonlijk na wat lezen, karton hierop te leggen en dan 10 cm goede compost (boordevol wormen) en wat teelaarde voor buiten. Dan kom ik volgens mij op een 15 tal cm's hoger dan de gazon.
Ik zou dan een border moeten hebben, heb al eens gezien voor boordstenen, borders uit pvc en hout, maar dat is allemaal best kostig per lopende meter (tenzij men hier goede adresjes heeft?). Ik vroeg me dus af wat voor alternatief ik nog kan gebruiken, ik schuw niet van iets 2de hands af te halen.
Naast de borders zou ik met mulch werken van het lokale recyclagepark, dat kost niet zoveel.
Wat is de mening van gevorderede tuiniers hier ivm de border en het idee van aanleg?
Deze verhoogde bedden heb ik gemaakt van een compostbak uit gerecycled plastiek te verkrijgen bij een containerpark .
De planken zijn 1,20 cm breed , aan de 4 staanders is er wel een beetje zaagwerk aan .
Ondertussen heb ik nu houten planken gebruikt .
Ik heb ook eerst karton in de verhoogde bedden gelegd om het gras weg te krijgen en
dan bijgevuld met gehakselde bladeren en compost , compost kan in sommige
containerparken ook in zakjes te verkrijgen zijn . Ideale afmeting is 2 meter lang en 1,20 breed , daarin kies je zelf .
Tussen de bedden heb ik haksel gebruikt die wel eens moet bijgevuld worden .
@Wannes dat lijkt me niet echt goedkoop die compostbakken. En planken net hetzelfde, daarbij rotten planken niet? Voor een paar m2 planken ben je ook al wel wat geld kwijt denk ik... Kan het natuurlijk eens navragen. Minimum dikte lijkt me 1 cm... En mss goedkopere houtsoort nemen...
Breedte voor een kant 60 cm? Ik dacht zelf 70 te nemen?
Een compostbak in plastiek 80 euro en je hebt al 4 verhoogde bedden waaraan je geen onderhoud hebt !
Als je voor de goedkoopste houtsoorten kiest kun je na twee jaar weer herbeginnen , kromtrekken , krimpen !
Mijn houten planken gaan hun derde seizoen tegemoet en tot nu toe nog steeds in goede staat !
Wil je het goedkoop neem dan boordstenen van 1 m lang en je hebt ze levenslang .
Vroeger gebruikte men toch helemaal geen plankentoestanden ...
== Voor een moestuin heb je een zonnige plek nodig.
== Sommige groentes nemen nogal veel plaats in (aardappelen bijv.) en zijn in de winkel ook niet al te duur. Aardappelen zijn redelijk gevoelig voor Phytophthora (aardappelziekte) en kan zich onder bepaalde weersomstandigheden snel uitbreiden. Aardappelen telen heeft m.i. alleen zin als je super vroege aardappelen wil.
== bij gazon: eerst die gras mat verwijderen of onder spitten (via vorensysteem zodat de zoden voldoende diep onder de grond zitten). Indien er kweekgras in het gazon zit dan de wortels hiervan zorgvuldig verwijderen. In de voor ook een laagje compost aanbrengen.
== daarna grond fijn maken met hark. Dan gaan zaaien of jonge plantjes neerzetten. Sommige groentes zijn vorstgevoelig en kunnen pas na half mei naar buiten.
== die planken zien er allemaal mooi en chique uit maar kosten geld. De meeste planken vergaan na verloop van tijd, zeker als ze deels zijn ingegraven. Ook geïmpregneerd hout vergaat na verloop van tijd en dat soort hout zou ik zeker niet in een groente tuin willen hebben aangezien die impregneer-chemicaliën doorgaans giftig zijn.
== De moed niet te snel opgeven. Afgelopen jaar was een lastig jaar voor de moestuinier door het natte weer. Schimmelziektes steken dan de kop op en de slakkenpopulatie was op recordniveau. Veel beginners zonk de moed in de schoenen. Maar: ieder jaar weer nieuwe kansen en van gemaakte fouten leer je het meest.
Dat van die betonnen boordstenen vind ik een heel goede suggestie.
Dan over je toekomstige moestuin zelf:
Wij hebben geen moestuin, maar thuis had mijn vader er wel één. Een behoorlijke grote. Kan best 100m² geweest zijn. Mijn vader was boerenzoon en werkte graag in zijn moestuin.
Maar hij koos liefst voor gewassen die niet zo goedkoop zijn, wat specialer of die uit de eigen tuin veel beter smaken.
Zo stonden er vb geen aardappelen of prei of selder (vond hij teveel werk voor het weinige dat je ermee kon verdienen), maar wel aardbeien, radijzen, kruiden zoals oa tijm, bieslook, dille, munt, peterselie, kervel en citroenkruid, enkele bedden asperges (zal in jouw bakken wel niet kunnen, denk ik), sla, wortelen (wij, de kinderen, gingen onder het spelen gewoon een wortel halen, het groen eraf, afspoelen onder de kraan en opeten), ajuin, en ik zal zeker nog wel wat vergeten te vermelden zijn.
Ik wil maar zeggen, denk er eens goed over na wat je in je moestuin wil telen.
Tuinprins.. ik kan mss ook gewoon ophogen en daarnaast mulg maar dan vrees ik dat de zand met de rgen onder de mulch gaat terechtkomen...
Qua planten ga ik nog moeten opzoeken. Ik heb wel graag wat groenten en aardappelen. Met aardappelen kan ik proberen en pech hebben... sjah dan is dat zo zeker?
Ik dacht aan 1 bed van 400x70cm - een bed van 500x140cm. Daarmee heb ik best wat voor op te kweken denk ik dan.
Aangezien ik al jaren last heb van mijn rug ben ik met dit planken systeem zeer tevreden , tussenin houtsnippers en ik kan
het onkruid gemakkelijk aan . Spitten is niet meer voor mij , vroeger wel ! In de bedden bewerk ik veel compost en
bedek ze tijdens de winter met bladeren , groot blad wordt gehakselt of verkleint . Enkel de bedden eens bewerken met
een woelvork en dat gaat vrij snel . Aardappelen nemen inderdaad te veel plaats in en dat plant ik niet meer .
Wel Struik en klimbonen , wortels , sjalotten , sla soorten , tomaten , paprikas enz....
Eigenlijk een hobby waar ik vroeger te weinig tijd voor had en het onkruid niet meester kon !
Wannus hoe dik waren u planken en welke soort? Planken rotten zoals men wel zegt... dusja... weet het nog niet goed... Kan ook stenen gratis krijgen van opritten bv en hiermee opmetsen dan is het gewoon wat zand kopen en cement.
Probleem is een hele partij stenen vervoeren is wel wat gewicht...
Bij opbouw van 20 cm(of hoe hoog zijn die) planken hoeveel compost en hoeveel teelaarde? En met spreekt bij zakken teelaarde van 0.4m2 maar over hoeveel cm hebben ze het dan?
Sla en zo is een risico heb hier nogal veel slakken.
ui en wortelen zijn nu toch geen dure groeten denk ik? Kruiden daarentegen zijn best prijzig. Kocht je vader zaad of plantjes die hij in de kruidentuin zo zette?
Tuinprins Dus de gazon toch omspitten? Zoals hierboven beschreven met een 20 cm opbouw is het dan 10 cm compost deze onder de omgespitte aarde harken en daar dan nogs teelaarde op of wat zwarte aarde bijkomen en deze onder het compost harken?
Ui en wortelen zijn inderdaad geen dure groenten, en die wortelen waren vooral voor ons bedoeld als snoepgoed.
De meeste van die kruiden zijn meerjarig. Ik weet het niet precies want ik was nog erg jong toen die er gekomen zijn maar ik vermoed geplant als kleine plantjes. Wat er éénjarig was zal hij waarschijnlijk gezaaid hebben. Maar heel zeker weet ik dat niet en ik kan het ook niet meer vragen want mijn vader is 9 jaar geleden overleden.
Omspitten nee absoluut niet, ik heb nu 3 jaar een verhoogde moestuin op gazon met de kartonmethode,heb wilgenborder gebruikt maar weet niet of da perfect duurzaam is. Hierna komen planken die ik eerst ga behandelen (met wat, zorgen voor later) ik heb karton met een dikke laag houtschors op de paadjes en natuurlijk een tuin zonder wieden is een utopie. Ik mulch met compost in februari (tegen onkruid voor voeding) en soms tegen uitdroging met houtschors (de fijne variant)
Qua planten, geniet experimenteer leer en belangrijk plant wat je lekker vindt.
Btw aardappelen kweek ik in zakken
Veel plezier
Misschien moet je je vraag ook eens stellen onder een rubriek van "de consumptietuin" op het forum. Onder "groenten" of onder "kruiden".
Misschien krijg je daar nog nuttige suggesties.