menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticale drainage onder boom?

Jackflash27

Jackflash27

Hi,
Ik heb mijn ruin gerenoveerd. Inmiddels is alles rondom de plantvakken die je ziet op de foto, bestraat. In de plantvakken komen over een paar weken Amber(lei)bomen. De laatste dagen heeft het veel geregend en zie ik dat het voorste plantvak (ligt het laagste) een paar keer helemaal vol met water heeft gestaan. De andere plantvakken staan vrij snel weer droog. De grond in de plantvakken is al helemaal ververst. De eerste meter diep is nieuwe tuingrond. Daaronder zit in elk geval geen hele dikke kleilaag meer, daar zijn we al doorheen gegraven destijds.
Hoe dit nu het beste aan te pakken, zodat het water in dit vak goed af kan vloeien? Ik had gedacht een verticale drainage (buis) te plaatsen onder de boomwortel en deze buis te vullen met grind. Is dat een idee en welke materialen kan ik het beste gebruiken (dikte buis, type buis, grondboor, etc. Andere suggesties?
Dank voor de hulp!

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 8 januari 2025 - 07:57
WiPe

WiPe

Die groeiplaatsen zijn te klein voor lei-amberbomen. maak daar op zijn mist een brede doorlopende border van. Dit is nauwelijks meer dan een te kleine bloembak.
Als die grond vernieuwd is, moet die zich nog zetten en dan zal water per definitie slecht in de bodem trekken. Als je die bakken leeg maakt en dan water in de lege bakken doet, dan kun je echt zien of die al dan niet goed draineren.
woensdag 8 januari 2025 - 19:57
Jackflash27

Jackflash27

Bakken leeg maken wordt wat lastig, want het zijn geen bakken, maar plantvakken. Niks anders dan vierkante borders afgescheiden door een opsluitbandje. De wortels van de bomen groeien daar uiteraard onderdoor. Zoals gezegd is het voorste vak mogelijk het probleem, de andere vakken worden vrij snel droog na regenval. Bij het voorste vak lijkt het nu toch ook wel mee te vallen. Na de overvloedige regen van de afgelopen week, bleef het water er dagelijks wel in staan, maar na 1 dag geen regen, droogt het toch vrij snel op. Ik denk dat ik uit voorzorg in dat vak wel een drainagegat maak en dat volgooi met grove grind.
Dank voor het meedenken.
woensdag 8 januari 2025 - 21:53
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 3? (beveiligingscontrole) *